El Evaluating the Riecu Practicum. From innovation to educational research as a strategy for practice improvement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2021.i105.02

Keywords:

teaching practice, teacher education, pedagogical documentation, educational innovation, action research, educational research

Abstract

The present paper is aimed at analysing the impact derived from student teachers participating in an educational innovation experienced, linked to the course Practicum III of the fourth year of the Early Childhood Education (ECE) Degree at the Faculty of Education in the University of Córdoba. Four innovative elements are considered, which differentiate this practicum from the ordinary one: (1) the selection, following excellence criteria, of ECE teachers who exert the role of professional tutors; (2) the forming of the educational pair, integrated by a student teacher and an ECE teacher; (3) pedagogical documentation; and (4) the development of collaborative action-research processes. More precisely, several aspects are analysed: the acquisition of teaching competences, strengths and weaknesses of the innovation experience as expressed by the student teachers, as well as the role exerted by the professional tutors and the advisors from the Teacher Training Centre who are also part of this innovation. This polyhedric perspective helps in gaining inter-judge agreement and the triangulation of data. An evaluative method is followed which relies in two collection techniques: a focus group and student teachers’ reflective diaries. By means of discourse analysis, data reveal that, after participating in this innovative practicum, prospective teachers improve their professional competences, specifically those that have to do with the systematic observation of the classroom, listening to children, emotional self-control, and reflection about their practice.

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Author Biographies

Rosario Mérida-Serrano, Universidad de Córdoba

Rosario Mérida Serrano es Maestra de Educación Infantil, Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación (UNED) y Doctora en Psicopedagogía (Universidad de Córdoba). Actualmente es Profesora Catedrática del Área de Didáctica y Organización Escolar (Departamento de Educación) de la Universidad de Córdoba. Es Coordinadora de la Red de Infantil RIECU (Escuela-Centro de Profesorado-Universidad). Sus líneas de investigación son: el aprendizaje en la infancia, la investigación cualitativa, la formación docente y la perspectiva de género. Es la investigadora responsable del proyecto I+D+i “Diseño de un Sistema Digital de Estándares Internacionales para evaluar a los docentes de Educación Infantil (SIDOI)” (Referencia: PID2019-109986GB-I00).

María Elena González-Alfaya, Universidad de Córdoba

María Elena González Alfaya es Licenciada en Pedagogía y Doctora Europea en Pedagogía por la Universidad de Santiago de Compostela. Actualmente es Profesora Contratada Doctora en el Área de Didáctica y Organización Escolar (Departamento de Educación) de la Universidad de Córdoba, en el Grado en Educación Infantil, el Máster en Educación Inclusiva y el Máster en Formación del Profesorado de Educación Secundaria. Sus líneas de investigación son: la Educación Infantil, la Formación, Innovación y Excelencia docente y la Perspectiva de género.

María de los Ángeles Olivares-García, Universidad de Córdoba

María de los Ángeles Olivares García es Maestra especialista en Educación Infantil y Doctora en Psicopedagogía por la Universidad de Córdoba. Actualmente es Profesora Contratada Doctora en el Área de Didáctica y Organización Escolar (Departamento de Educación) de la misma universidad, en el Grado en Educación Infantil, el Grado en Educación Social y el Máster en Educación Inclusiva. Sus líneas de investigación son: Formación del Profesorado, Educación Infantil, Formación y Orientación para el empleo y Educación Permanente.

Miguel Muñoz-Moya, Universidad de Córdoba

Miguel Muñoz Moya es Graduado en Educación Primaria, y Máster en Educación Inclusiva por la Universidad de Córdoba. Actualmente es estudiante del Doctorado de Ciencias Sociales y Jurídicas, línea de Educación, en la Universidad de Córdoba y Profesor Sustituto Interino en el Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (Departamento de Educación) de la misma universidad. Sus líneas de investigación se centran en la Formación Inicial Docente y en el Prácticum de los grados de Educación.

Julia Rodríguez-Carrillo, Universidad de Córdoba

Julia Rodríguez Carrillo es Estudiante de doctorado y Contratada Predoctoral FPU en el Departamento de Educación de la Universidad de Córdoba (España), donde imparte docencia en el Grado en Educación Infantil, dentro del Área de Didáctica y Organización Escolar (Departamento de Educación). Sus líneas de investigación son: calidad docente en Educación Infantil, investigación educativa con la infancia, investigación e innovación en formación inicial docente, investigación cualitativa y estudios de género en Educación Infantil.

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Published

2021-12-31

How to Cite

Mérida-Serrano, R., González-Alfaya, M. E., Olivares-García, M. de los Ángeles, Muñoz-Moya, M., & Rodríguez-Carrillo, J. (2021). El Evaluating the Riecu Practicum. From innovation to educational research as a strategy for practice improvement. Investigaci´ón En La Escuela, (105). https://doi.org/10.12795/IE.2021.i105.02
Received 2021-07-05
Accepted 2021-12-20
Published 2021-12-31
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