Comunidades Escolares de Aprendizaje Gulbenkian XXI: una experiencia innovadora
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2021.i105.05Palabras clave:
innovación pedagógica, bienestar, comunidade, proyecto de investigación, aprendizaje, enseñanzaResumen
El proyecto de investigación "Promoción del cambio en el aprendizaje: Comunidades de Aprendizaje Escolar Gulbenkian XXI" buscó mejorar el aprendizaje de los estudiantes a través de la adquisición de conocimientos básicos dentro del plan de estudios formal y el desarrollo de habilidades de razonamiento analítico y práctico, resiliencia y responsabilidad y habilidades, emocionales, sociales y creativo. El proyecto se basó en el paradigma “Aprender para el Bienestar”, este enfoque favorece un cambio de paradigmas, pasando de currículos diseñados fundamentalmente para el desarrollo cognitivo, a enfoques que apoyan el desarrollo de niños y jóvenes con las habilidades que necesitan para la vida. El proyecto tuvo una duración de cuatro cursos académicos y estuvo dirigido al 1er ciclo y 2º ciclo de la educación básica, específicamente al 3º, 4º, 5º y 6º años de escolaridad, comenzando con cohortes de alumnos de 3º año de escolaridad. En él participaron siete clases de tres grupos de escuelas públicas de la región de Alentejo. Este artículo buscó analizar el impacto del proyecto a través del análisis de la eficiencia y efectividad educativa, comparando los resultados escolares y el tiempo de finalización del ciclo de los estudiantes del proyecto con estudiantes de la región de Alentejo y estudiantes de Portugal Continental. Los resultados indican que los estudiantes que participan en el proyecto registran puntuaciones más altas.
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"accepting that the fact that an important part of these skills is based on sciences that are poorly represented in current education programs" (Perrenoud, 2013, p. 154)
“transporting schools, school buildings and traditional learning environments into the 21st century (…) the pressure for change is particularly directed towards the role of teachers, leadership, educational support services, technology and spatial solutions and learning environments.” (Kickbusch, 2012, p. 87-88)
“to provide a conceptual understanding of the approach and a vision of the possibilities for those in Europe who are responsible for creating and influencing policy” (Kickbush, 2012, p.11)
Kickbush (2012) as:
a world in which people learn to fully engage and express who they are, living in the present moment as they develop, test and reinvent themselves for the future, in a harmonious commitment to themselves, family and friends, the community and the world at large. Well-being is realizing our own potential through physical, emotional, mental and spiritual development in relation to ourselves, others and the environment. (p.9)
“what is learned through the curriculum will be practiced in the learning environment, supported by family partnerships and other actions, and made explicit in local policies and practices” (Kickbusch, 2012, p. 83).
the “inquiry learning methods, based on projects or events, learning from creative problem solving and community learning processes” (Kickbush, 2012, p. 88).
, “with the exchange of ideas and experiences and cooperative work that promotes an innovative culture in schools and a future more cultured, critical and solidary citizenship” (Sebarroja, 2001, p.130).
participating teachers were provided with specific training programs which, as the project coordinator states, “the key to the process would lie in the ability to respond quickly to the problems and needs felt by the teachers and to make them feel autonomous and able to explore new approaches and new resources and without loss of pedagogical leadership.” (“Autor´”, 2016, p.33)
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- Resumen 370
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