Feminization and sexualization as an urban marketing strategy.

The case of the city of Medellin.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/astragalo.2023.i33-34.20

Keywords:

feminization, sexualization, city, marketing, Medellin

Abstract

After Colombia entered the world tourism circuits, the example of the city of Medellín has become a paradigmatic case of changes in the image and idea of ​​the city through urban marketing. In this context, this study has focused on the use of the female image as an element to attract tourists and export the urban product. The main objective was to study the use of the female image as an advertising resource in the promotion of the city of Medellín. At the methodological level, the qualitative angle of the affective politics of the image and its influence on the construction of urban imaginaries was used. For this, a corpus of speeches, images and data collected through field work and virtual search in social networks, forums, digital newspapers or web pages associated with tourism was prepared and examined. The results obtained reveal the existence of two basic strategies in the urban marketing of Medellín: feminization and urban sexualization. Both have had an important social cost with consequences in the situation of vulnerability and urban violence of the women of the city.

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Author Biography

Deva Menéndez García, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Graduada en Historia del Arte por la Universidad de Oviedo, cursó el Master de Estudios Latinoamericanos: cultura y gestión por la Universidad de Granada y el Máster en Formación del Profesorado de ESO y Bachillerato en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Actualmente se encuentra cursando el Programa de Doctorado en Historia, Historia del Arte y Territorio en esta misma institución, mientras disfruta de un contrato FPI como investigadora predoctoral del Departamento de Historia del Arte. Su investigación doctoral gira en torno a las problemática e implicaciones de las ciudades de corte neoliberal en el contexto latinoamericano. Asimismo, ha realizado estancias de investigación y prácticas académicas en la Universidad de Gante (Bélgica) y en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

Líneas de investigación: urbanismo y arquitectura contemporáneos, sociología urbana e imaginarios, América Latina. 

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Published

2023-09-28

How to Cite

Menéndez García, D. (2023). Feminization and sexualization as an urban marketing strategy.: The case of the city of Medellin. Astragalo. Culture of Architecture and the City, 1(33-34), 395 a 408. https://doi.org/10.12795/astragalo.2023.i33-34.20
Received 2023-03-13
Accepted 2023-08-22
Published 2023-09-28
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