EDUCOMMUNICATION APPLIED TO LOCAL TELEVISION BROADCASTING
Keywords:
Educomunication, audience, education, information, communication, culture, classes, students, television, mediaAbstract
This article studies the relationship between television- and communication-based education and the formation of values. The research analyzes the importance of educommunication, or education via the communication media, by comparing two real educommunicative experiences: one in a local indigenous community in the state of Yucatan (Mexico), and the other in a group of secondary education students in Cordoba (Spain). By applying the qualitative survey method, one will be able to measure the importance of the educommunicative model in classroom training centers, with the goal of teaching communication in the classroom as a powerful factor of social and cultural change. Results demonstrate that the participation of audiences in design and construction of television content multiplies the effectiveness of educommunication in values education and formation of a critical spirit.
Downloads
Metrics
References
Aparici, R. (coord.) (2010a). Educomunicación: más allá del 2.0. Gedisa, Barcelona.
Aparici, R. (coord.) (2010b). Conectados en el ciberespacio. Madrid: UNED.
Beltrán, L. R. (2005). La comunicación para el desarrollo en Latinoamérica. Un recuento de medio siglo. III Congreso Panamericano de la Comunicación. Buenos Aires (Argentina). Recuperado de www.infoamerica.org/teoria_textos/lrb_com_desarrollo.pdf.
Bohm, D. (1997). Sobre el diálogo. Barcelona: Kairós.
Bohm, D. y Peat, D. (1988). Ciencia, orden y creatividad. Barcelona: Kairós.
Bourdieu, P. y Passeron, J. (2001). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Madrid: Editorial Popular.
Castells, M. (2005). La era de la información. Vol. I. La sociedad red. Madrid: Alianza.
Chomsky, N. y Ramonet, I. (2008). Cómo nos venden la moto. Información, poder y concentración de medios. Barcelona: Icaria.
Correa, R. I. (2001). La sociedad mesmerizada. Medios, nuevas tecnologías y conciencia crítica en educación. Universidad de Huelva.
Correa, R. I. (2002). El hilo de Ariadna. Revisión crítica de los contextos educativos de la sociedad neoliberal. Huelva: Grupo Ágora. Recuperado de http://www.uhu.es/ramon. correa/medios_com_social/documentos/docs/libros_libres/hilo_ariadna.pdf.
De Oliveira, I. (2000). La Comunicación Educación como nuevo campo del conocimiento y el perfil de su profesional. En Comunicación-Educación, coordenadas abordajes, travesías. Bogotá: Universidad Central (27-48).
De Oliveira, I. (2002). Gestión comunicativa y educación: caminos de educomunicación. Comunicación y Educación, ECA/USP. Sao Paulo: Editora Segmento.
Deleuze, G. y Guattari, F. (1997). Rizoma (Introducción). Valencia: Pre-textos. Díaz Bordenave, J. y Martíns De Carvalho, H. (1978). Planificación y comunicación. Quito, Ecuador.
Flecha, R.; Davila, A. y Vargas, J. (2004). Metodología comunicativa crítica en la investigación en ciencias sociales: la Investigación Workaló. Lan Harremanak: Revista de Relaciones Laborales, Nº 11, 21-34. Universidad del País Vasco.
Freire, P. (1967). La educación como práctica de la libertad. Montevideo: Tierra Nueva.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.
Gumucio-Dagron, A. & Tufte, T. (eds.) (2006). Communication for social change anthology: historical and contemporary readings. New Jersey: Communication Social Change Consortium.
Gutiérrez, A. (2003). Alfabetización digital. Algo más que ratones y teclas. Barcelona: Gedisa. Hernández Huerta, J. L. (2012). Freinet en España (1926-1939). Escuela popular, historia y pedagogía. Valladolid: Castilla Ediciones.
Huergo, J. (2003). El reconocimiento del “universo vocabular” y la prealimentación de las acciones estratégicas. La Plata: Centro de Comunicación/Educación y Cátedra de Extensión Agropecuaria (UNPL) (2005). Hacia una genealogía de Comunicación/ Educación. Rastreo de algunos anclajes político-culturales. La Plata: Ediciones de Periodismo y Comunicación (UNLP).
Kaplún, M. (1997). De medios y fines en comunicación. Revista Chasqui, nº 58. Recuperado de http://chasqui.comunica.org/kaplun.htm.
Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Ediciones de la Torre, Madrid.
Levy, P. (2004). Inteligencia colectiva. Por una antropología del ciberespacio. Organización Panamericana de la Salud. Recuperado de http://inteligenciacolectiva.bvsalud. org/public/documents/pdf/es/inteligenciaColectiva.pdf.
Mata (2010). Didáctica de la Educomunicación. Recuperado de http://didcticadelaeducom.wordpress.com/educomunicacion
Martín Barbero, J. (2001). El libro y los medios, crítica de la razón dualista. Educación desde la Comunicación. Madrid: Editorial Norma.
Masterman, L. (1983). La educación en materia de comunicación: problemas teóricos y posibilidades concretas. Perspectivas, vol. XIII, nº 2, 191-200. París: Unesco.
Masterman, L. (1993). La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.
Macbride, S. (dir.) (1980). Un solo mundo, voces múltiples. Comunicación e información en nuestro tiempo. México: Fondo de cultura económica. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0004/000400/040066sb.pdf
Pasquali, A. (1963). Comunicación y cultura de masas. Comunicar, nº 29, XV, 2007, España. Sánchez Bravo, A. (1978). Objetividad en el discurso informativo. Madrid: Ediciones Pirámide.
Singhal, A. (2008). Cultura popular con un propósito: Uso de medios de eduentretenimiento para el cambio social. Recuperado de http://www.comminit.com/es/node/307184.
Valderrama, Carlos Eduardo (2000). Introducción en Comunicación-Educación, coordenadas abordajes, travesías. Universidad Central.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The printed and electronic editions of this Journal are published by Editorial Universidad de Sevilla, and it is necessary to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise indicated, all contents of the electronic edition are distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 International" license. You can consult from here the informative version and the legal text of the license. This circumstance must be expressly stated in this way when necessary.
The authors who publish in this journal accept the following conditions:
1. The authors retain the copyright and assign to the journal the right of first publication, with the work registered with the license of attribution of Creative Commons, which allows third parties to use what has been published as long as they mention the authorship of the work and the first publication in this journal.
2. Authors may make other independent and additional contractual agreements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g., on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as this may lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
- Abstract 2337
- PDF (Español (España)) 66