EDUCOMMUNICATION APPLIED TO LOCAL TELEVISION BROADCASTING

Authors

  • José Israel Méndez Ojeda Universidad de Yucatán
  • Sergio Luque Ortiz Universidad de Sevilla
  • Concha Pérez Curiel Universidad de Sevilla

Keywords:

Educomunication, audience, education, information, communication, culture, classes, students, television, media

Abstract

 This article studies the relationship be­tween television- and communication-based education and the formation of values. The research analyzes the importance of educommunication, or education via the communication me­dia, by comparing two real educom­municative experiences: one in a local indigenous community in the state of Yucatan (Mexico), and the other in a group of secondary education students in Cordoba (Spain). By applying the qualitative survey method, one will be able to measure the importance of the educommunicative model in classroom training centers, with the goal of teach­ing communication in the classroom as a powerful factor of social and cultural change. Results demonstrate that the participation of audiences in design and construction of television content multi­plies the effectiveness of educommuni­cation in values education and formation of a critical spirit.

Downloads

Metrics

PDF views
66
Jul 2015Jan 2016Jul 2016Jan 2017Jul 2017Jan 2018Jul 2018Jan 2019Jul 2019Jan 2020Jul 2020Jan 2021Jul 2021Jan 2022Jul 2022Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 20268
|

References

Aparici, R. (coord.) (2010a). Educomunicación: más allá del 2.0. Gedisa, Barcelona.

Aparici, R. (coord.) (2010b). Conectados en el ciberespacio. Madrid: UNED.

Beltrán, L. R. (2005). La comunicación para el desarrollo en Latinoamérica. Un recuento de medio siglo. III Congreso Panamericano de la Comunicación. Buenos Aires (Argentina). Recuperado de www.infoamerica.org/teoria_textos/lrb_com_desarrollo.pdf.

Bohm, D. (1997). Sobre el diálogo. Barcelona: Kairós.

Bohm, D. y Peat, D. (1988). Ciencia, orden y creatividad. Barcelona: Kairós.

Bourdieu, P. y Passeron, J. (2001). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Madrid: Editorial Popular.

Castells, M. (2005). La era de la información. Vol. I. La sociedad red. Madrid: Alianza.

Chomsky, N. y Ramonet, I. (2008). Cómo nos venden la moto. Información, poder y concentración de medios. Barcelona: Icaria.

Correa, R. I. (2001). La sociedad mesmerizada. Medios, nuevas tecnologías y conciencia crítica en educación. Universidad de Huelva.

Correa, R. I. (2002). El hilo de Ariadna. Revisión crítica de los contextos educativos de la sociedad neoliberal. Huelva: Grupo Ágora. Recuperado de http://www.uhu.es/ramon. correa/medios_com_social/documentos/docs/libros_libres/hilo_ariadna.pdf.

De Oliveira, I. (2000). La Comunicación Educación como nuevo campo del conocimiento y el perfil de su profesional. En Comunicación-Educación, coordenadas abordajes, travesías. Bogotá: Universidad Central (27-48).

De Oliveira, I. (2002). Gestión comunicativa y educación: caminos de educomunicación. Comunicación y Educación, ECA/USP. Sao Paulo: Editora Segmento.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1997). Rizoma (Introducción). Valencia: Pre-textos. Díaz Bordenave, J. y Martíns De Carvalho, H. (1978). Planificación y comunicación. Quito, Ecuador.

Flecha, R.; Davila, A. y Vargas, J. (2004). Metodología comunicativa crítica en la investigación en ciencias sociales: la Investigación Workaló. Lan Harremanak: Revista de Relaciones Laborales, Nº 11, 21-34. Universidad del País Vasco.

Freire, P. (1967). La educación como práctica de la libertad. Montevideo: Tierra Nueva.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Gumucio-Dagron, A. & Tufte, T. (eds.) (2006). Communication for social change anthology: historical and contemporary readings. New Jersey: Communication Social Change Consortium.

Gutiérrez, A. (2003). Alfabetización digital. Algo más que ratones y teclas. Barcelona: Gedisa. Hernández Huerta, J. L. (2012). Freinet en España (1926-1939). Escuela popular, historia y pedagogía. Valladolid: Castilla Ediciones.

Huergo, J. (2003). El reconocimiento del “universo vocabular” y la prealimentación de las acciones estratégicas. La Plata: Centro de Comunicación/Educación y Cátedra de Extensión Agropecuaria (UNPL) (2005). Hacia una genealogía de Comunicación/ Educación. Rastreo de algunos anclajes político-culturales. La Plata: Ediciones de Periodismo y Comunicación (UNLP).

Kaplún, M. (1997). De medios y fines en comunicación. Revista Chasqui, nº 58. Recuperado de http://chasqui.comunica.org/kaplun.htm.

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Ediciones de la Torre, Madrid.

Levy, P. (2004). Inteligencia colectiva. Por una antropología del ciberespacio. Organización Panamericana de la Salud. Recuperado de http://inteligenciacolectiva.bvsalud. org/public/documents/pdf/es/inteligenciaColectiva.pdf.

Mata (2010). Didáctica de la Educomunicación. Recuperado de http://didcticadelaeducom.wordpress.com/educomunicacion

Martín Barbero, J. (2001). El libro y los medios, crítica de la razón dualista. Educación desde la Comunicación. Madrid: Editorial Norma.

Masterman, L. (1983). La educación en materia de comunicación: problemas teóricos y posibilidades concretas. Perspectivas, vol. XIII, nº 2, 191-200. París: Unesco.

Masterman, L. (1993). La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: Ediciones de la Torre.

Macbride, S. (dir.) (1980). Un solo mundo, voces múltiples. Comunicación e información en nuestro tiempo. México: Fondo de cultura económica. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0004/000400/040066sb.pdf

Pasquali, A. (1963). Comunicación y cultura de masas. Comunicar, nº 29, XV, 2007, España. Sánchez Bravo, A. (1978). Objetividad en el discurso informativo. Madrid: Ediciones Pirámide.

Singhal, A. (2008). Cultura popular con un propósito: Uso de medios de eduentretenimiento para el cambio social. Recuperado de http://www.comminit.com/es/node/307184.

Valderrama, Carlos Eduardo (2000). Introducción en Comunicación-Educación, coordenadas abordajes, travesías. Universidad Central.

Published

2015-06-01

How to Cite

Méndez Ojeda, José Israel, Sergio Luque Ortiz, and Concha Pérez Curiel. 2015. “EDUCOMMUNICATION APPLIED TO LOCAL TELEVISION BROADCASTING”. ANDULI, Social Sciences Journal, no. 13 (June):13-28. https://revistascientificas.us.es/index.php/anduli/article/view/3609.

Issue

Section

Artículos
Views
  • Abstract 2337
  • PDF (Español (España)) 66