No Name, no Fame: A Bibliometric Analysis of Publications of Giftedness in Adults

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.12795/anduli.2023.i24.06

Palabras clave:

altas capacidades en adultos, bibliometría, SciMat, índice H, evolución temática

Resumen

We report the first science mapping analysis on adult giftedness field to show its conceptual structure and literature evolution. A bibliometric science mapping tool based on co-word analysis and h-index, through a Science Mapping Analysis Software Tool (SciMAT) was applied. Initially 661 articles published from 1948-2022 were retrieved from the Web of Science (WoS). Refining it by English language and specific descriptors, 376 results were considered, and 28 themes and 32 clusters were identified as significant in giftedness literature using SciMAT software. Data analyses proved that adult giftedness is an emerging study and with a timid development only a decade ago with the support of studies on life-span issues and previous papers on ability. The onset of giftedness in adults seems to come not only from cognitive testing (i.e., intelligence studies) or performance research, but also and more recently from the support of studies focusing on life-satisfaction and qualitative methodologies.

 

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Métricas

Cargando métricas ...

Biografía del autor/a

Eduardo Infante Rejano, Universidad de Sevilla

Eduardo Rejano Infante es psicólogo y antropólogo y trabaja a tiempo completo como Profesor Asociado en el Departamento de Psicología Social de la Universidad de Sevilla (España). Es licenciado en Psicología de las Organizaciones por la Manchester Business School (Reino Unido) y posee tres Másteres en Recursos Humanos, Enseñanza Bilingüe y Traducción y Comunicación Intercultural. Ha sido profesor visitante en Ecuador, Colombia, Perú, Polonia, Inglaterra e Italia. Como miembro principal del equipo internacional de investigación GTM-RUN (http://gtm-run.blogspot.com), investiga principalmente cuestiones relacionadas con la superdotación, la gestión del talento y la psicología social. Infante también está muy interesado en la metodología cualitativa, lo que le ha llevado a publicar un manual sobre cómo aplicar análisis del discurso titulado Researching Work-Family Discourses: Step-by-Step Audiovisual Analysis of the British Sitcom Only Fools and Horses (1981-2003).

Maria Claudia Scurtu Tura, Facultad de Psicología

Maria Claudia Scurtu Tura es Doctora en Psicología Clínica y de la Salud (Universidad de Sevilla, España). También tiene tres másteres (Psicoterapia e Intervención Social, Recursos Humanos, Coaching) y dos especializaciones en Psicoterapia Dinámica e Hipnosis y Terapia Erickson. Como profesora del Departamento de Psicología Social (Universidad de Sevilla, España), imparte docencia en áreas de la psicología social como las habilidades sociales, la calidad de vida, la comunicación interpersonal y los recursos humanos en contextos internacionales. La Sra. Scurtu elaboró un programa informático de Stroop emocional llamado Tastiva y publicó un artículo al respecto: "Programa informático para la prueba Stroop. La propuesta Tastiva". Además, es miembro de un grupo de investigación llamado Psicología del Deporte: "About Smocks and Jocks" y ha publicado artículos sobre ideas de referencia, depresión, test Stroop emocional e imagen corporal en jóvenes. Sus principales intereses de investigación son la superdotación, la gratitud, la inteligencia emocional, el bienestar y la salud mental.

Annabel Jiménez Soto, Universidad de Sevilla

Annabel Jiménez Soto es Licenciada en Psicología y Máster en Estudios Avanzados en Cerebro y Conducta, recibiendo el Premio Extraordinario de Máster. Doctora en Psicología con Mención Internacional y sobresaliente cum laude por la Universidad de Sevilla como Personal Investigador en Formación (PIF). Realizó diferentes estancias de investigación predoctorales en el Instituto de Neurociencias de Guadalajara (México), Universidad de York (Reino Unido) y Universidad de Firenze (Italia). En la actualidad es Profesora  en el departamento de Psicología Social, impartiendo docencia en diferentes Grados y Másteres de la Universidad de Sevilla, incluyendo docencia en inglés. Ha impartido asignaturas como Psicología de la Atención y la Percepción, Psicología de los Grupos, Psicología de los Recursos Humanos, Psicología de la Memoria, Funciones Ejecutivas y Toma de Decisiones, entre otras.

Mónica Santana, Universidad PAblo de Olavide

Mónica Santana es Profesora Asociada en el Departamento de Gestión y Marketing de la Universidad Pablo de Olavide. Sus principales temas de investigación incluyen el futuro del trabajo, la gestión sostenible de los recursos humanos y la reducción de plantilla. También es experta en análisis bibliométricos como la herramienta SciMAT (science mapping). Sus investigaciones se publican en revistas como European Management Journal, Business Research Quarterly, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, European Management Review, Review of Managerial Science o Economic and Industrial Democracy. Es autora del libro titulado "New Directions in the Future of Work". Tiene una amplia experiencia profesional en el sector público.

Citas

Alonso, S., Cabrerizo, F., Herrera-Viedma, E., & Herrera, F. (2009). H-index: A review focused on its variants, computation and standardization for different scientific fields. Journal of Informetrics, 3(4), 273–289. https://doi.org/10.1016/j.joi.2009.04.001.

Bazler, J.A., Graybill, L., & Sickle, M.L. (2015). Historical Overview of Adult Gifted Education in the United States. In Lennex, L., & Nettleton, K. F. (Eds.). Cases on Instructional Technology in Gifted and Talented Education (pp 1-10). IGI Global. https://10.4018/978-1-5225-0034-6.ch001.

Boletín Oficial de la Junta de Andalucía (BOJA, 2011). Acuerdo de 4 de octubre de 2011, del Consejo de Gobierno, por el que se aprueba el Plan de Actuación para la atención educativa al alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo por presentar altas capacidades intelectuales en Andalucía 2011-2013. 4 October 2011. (Official Bulletin of the Junta de Andalucía (OBJA, 2011). Agreement of 4 October 2011, of the Governing Council, which approves the Action Plan for educational attention to students with specific educational support needs for presenting high intellectual abilities in Andalusia 2011-2013. The 4th of October of 2011.

Bravata, D. M., Watts, S. A., Keefer, A. L., Madhusudhan, D. K., Taylor, K. T., Clark, D. M., Nelson, R. S., Cokley, K. O., & Hagg, H. K. (2019). Prevalence, predictors, and treatment of impostor syndrome: A systematic review. Journal of General Internal Medicine, 35(4), 1252-1275. https://doi.org/10.1007/s11606-019-05364-1.

Brown, M., & Peterson, E. (2022). Current approaches to research with gifted adults: differences known and unknown. Roeper Review 44(1), 6-18. https://doi.org/10.1080/02783193.2021.2005207.

Brown, M., Peterson, E.R., & Rawlinson, C. (2020). Research with Gifted Adults: What International Experts Think Needs to Happen to Move the Field Forward, Roeper Review, 42(2), 95-108. https://doi.org/10.1080/02783193.2020.1728797.

Callon, M., Courtial, J.P., & Laville, F. (1991). Co-word analysis as a tool for describing the network of interactions between basic and technological research: The case of polymer chemistry. Scientometrics, 22(1), 155-205. https://doi.org/10.1007/BF02019280.

Clance, P.R. (1985). The impostor phenomenon: Overcoming the fear that haunts your success. Peachtree.

Clance, P.R., & Imes, S.A. (1978). The imposter phenomenon in high achieving women: Dynamics and therapeutic intervention. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 15(3), 241–247. https://doi.org/10.1037/h0086006.

Craggs, J.G., Sanchez, J., Kibby, M.Y., Gilger, J.W., & Hynd, G.W. (2006). Brain morphology and neuropsychological Ppofiles in a family displaying dyslexia and superior nonverbal intelligence, Cortex, 42(8), 1107-1118. https://doi.org/10.1016/S0010-9452(08)70222-3.

Cobo, M.J., López-Herrera, A.G., Herrera-Viedma, E., & Herrera, F. (2011). An approach for detecting, quantifying, and visualizing the evolution of a research field: A practical application to the fuzzy sets’ theory field. Journal of Informetrics, 5(1), 146-166. https://doi.org/10.1016/J.JOI.2010.10.002.

Cobo, M., López-Herrera, A.G., Herrera-Viedma, E., & Herrera, F. (2012). SciMAT: A new science mapping analysis software tool. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63, 1609–1630. https://doi.org/10.1002/asi.22688.

Coulter, N., Monarch, I., & Konda, S. (1998). Software engineering as seen through its research literature: A study in co-word analysis. Journal of the American Society for Information Science, 49(13), 1206-1223. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(1998)49:13<1206::AID-ASI7>3.0.CO;2-F.

De Mirandés, J. (November 2016). Convenio internacional de los derechos de las personas con discapacidad. Neurodesarrollo y Educación. Meeting organized by UNED. Barbastro, Spain. (International Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Neurodevelopment and Education. Meeting organized by UNED. Barbastro, Spain.

Descheemaeker, M.J., Ghesquière, P., Symons, H., Fryns, J. P., & Legius, E. (2005). Behavioural, academic, and neuropsychological profile of normally gifted Neurofibromatosis type 1 children. Journal of intellectual disability research, 49(1), 33–46. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00660.x.

Fiedler, E.D. (2015). Bright adults: Uniqueness and belonging across the lifespan. Tucson, AZ: Great Potential Press.

Frey, M.C., & Detterman, D.K. (2004). Scholastic Assessment or G? The relationship between the Scholastic Assessment Test and general cognitive ability. Psychological science, 15(6), 373–378. https://doi.org/10.1111/j.0956-7976.2004.00687.x.

Harzing, A.W., & Alakangas, S. (2016). Google Scholar, Scopus and the Web of Science: a longitudinal and cross-disciplinary comparison, Scientometrics, 106 (2),787–804. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1798-9.

Hébert, T.P. (2019). A Longitudinal Case Study of Exceptional Leadership Talent. Gifted Child Quarterly, 63(1), 22-35. https://doi.org/10.1177/0016986218800068.

Infante, E. (2015). Manual SHINING de atención a las altas capacidades intelectuales. Aconcagua. (SHINING Manual of attention to high intellectual abilities. Aconcagua.)

Kaufmann, F.A., & Matthews, D.J. (2012). On Becoming Themselves: The 1964-1968 Presidential Scholars 40 Years Later. Roeper Review, 34(2), 83-93. https://doi.org/10.1080/02783193.2012.660682.

Krsul, I. (1998). Software vulnerability analysis (PhD thesis, Purdue University). Retrieved from https://www.cerias.purdue.edu/assets/pdf/bibtex_archive/98-09.pdf.

Lotka, A.J. (1989). Lotka on Population Study, Ecology, and Evolution. Population and

Development Review, 15(3), 539–550. https://doi.org/10.2307/1972445.

Martínez, M.A., Cobo, M.J., Herrera, M., & Herrera-Viedma, E. (2015). Analyzing the Scientific Evolution of Social Work Using Science Mapping. Research on Social Work Practice, 25(2), 257–277. https://doi.org/10.1177/1049731514522101.

McCrae, R.R., Costa, P.T., Terracciano, A., Parker, W.D., Mills, C.J., De Fruyt, F., & Mervielde, I. (2002). Personality trait development from age 12 to age 18: longitudinal, cross-sectional, and cross-cultural analyses. Journal of personality and social psychology, 83(6), 1456–1468. https://doi.org/10.1037/0022-3514.83.6.1456.

Mun, R.U., & Hertzog, N.B. (2019). The Influence of Parental and Self-Expectations on Asian American Women Who Entered College Early. Gifted Child Quarterly, 63(2), 120–140. https://doi.org/10.1177/0016986218823559.

Ninkov, A., Frank, J.R., & Maggio, L.A. (2022). Bibliometrics: Methods for studying academic publishing. Perspectives on Medical Education, 11(3). 173–176. https://doi.org/10.1007/s40037-021-00695-4.

Norris, M., & Oppenheim, C. (2007). Comparing alternatives to the Web of Science for coverage of the social sciences’ literature. Journal of Informetrics, 1(2), 161-169. https://doi.org/10.1016/J.JOI.2006.12.001.

Osborne, M.S., & Kenny, D.T. (2005). Development and validation of a music performance anxiety inventory for gifted adolescent musicians. Journal of anxiety disorders, 19(7), 725–751. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2004.09.002.

Perrone, K.M., Boo, J.N., & Vannatter, A. (2012). Marital and Life Satisfaction Among Gifted Adults, Roeper Review, 34(1), 46-52. https://doi.org/10.1080/02783193.2012.627552.

Perrone, K.M., Ksiazak, T.M., Wright, S.L., Vannatter, A., Crane, A.L., & Tanney, A. (2010a). Multigenerational Giftedness: Perceptions of Giftedness across Three Generations. Journal for the Education of the Gifted, 33(4), 606–627. https://doi.org/10.1177/016235321003300407.

Perrone, K.M., Tschopp, M., Snyder, E., Boo, J., & Hyatt, C. (2010b). A Longitudinal Examination of Career Expectations and Outcomes of Academically Talented Students 10 and 20 Years Post—High School Graduation. Journal of Career Development, 36. 291-309. https://doi.org/10.1177/0894845309359347.

Perrone, K.M., Perrone, P.A., Ksiazak, T.M., Wright, S.L., & Jackson, Z.V. (2007). Self‐perception of gifts and talents among adults in a longitudinal study of academically talented high‐school graduates, Roeper Review, 29(4), 259-264. https://doi.org/10.1080/02783190709554420.

Piechowski, M.M. (2017). Rethinking Dabrowski's Theory II: it's not all flat here. Roeper Review 39(2), 87-95. https://doi.org/10.1080/02783193.2017.1289487.

Rayo Lombardo, J. (2015). Identificación y valoración. In E. Infante (Coord). Manual SHINING de atención a las altas capacidades intelectuales, (pp. 115-152). Aconcagua.

Rinn, A.N., & Bishop, J. (2015). Gifted Adults: A Systematic Review and Analysis of the Literature. Gifted Child Quarterly, 59(4), 213 -235. https://doi.org/10.1177/0016986215600795.

Schlegler, M. (2022). Systematic Literature Review: Professional Situation of Gifted Adults. Frontiers in psychology, 13, 736487. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.736487.

Silverman, L. K. (2013). Giftedness 101. Springer Publishing

Stuart, D. (2014). Web metrics for library and information professionals. Facet

Subotnik, R.F., & Rickoff, R. (2010). Should eminence based on outstanding innovation be the goal of gifted education and talent development? Implications for policy and research. Learning and Individual Differences, 20(4), 358-364. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2009.12.005.

Terman, L.M. (1925). Mental and physical traits of a thousand gifted children. In Genetic studies of genius (Vol. 1). Stanford University Press.

Publicado

2023-07-28

Cómo citar

Infante Rejano, E., Scurtu Tura, M. C., Jiménez Soto, A., & Santana, M. (2023). No Name, no Fame: A Bibliometric Analysis of Publications of Giftedness in Adults: . ANDULI. Revista Andaluza De Ciencias Sociales, (24), 123–149. https://doi.org/10.12795/anduli.2023.i24.06

Número

Sección

Artículos