Comunicación periodística y violencias contra las mujeres. Una propuesta metodológica para su abordaje integral
Keywords:
Género, violencias, violencia de género, mujer, comunicación, periodismo, discurso. Gender, violence, gender violence, women, Communications, journalism, discourse.Abstract
Las violencias que sufren las mujeres en todo el planeta son un problema estructural aún sin erradicar y con unas cifras de incidencia alarmantes. En la lucha contra éstas una de las herramientas que se han demostrado con gran capacidad de influencia social es la comunicación. Tras décadas de investigaciones al respecto, existe un consenso académico acerca de la importancia que los mensajes de los medios de comunicación tienen en la conformación de los imaginarios colectivos y en la generación de sensibilidad social. Conocida la influencia de estos mensajes así como la necesidad acuciante de orientar los mismos hacia la erradicación de las violencias, este artículo plantea una propuesta metodológica de abordaje de los procesos mediáticos que abordan este problema. El objetivo que se persigue es, de un lado, validar una metodología integral de investigación-evaluación de los mensajes mediático-informativos y, de otro, coadyuvar a la mejora de la representación y tratamiento ético de este problema.
Violence against women worldwide are still without eradicating structural problem and alarming incidence figures. In the fight against them one of the tools that have been proven with plenty of social influence is communication. After decades of research on the subject, there is an academic consensus on the importance than the messages of the media have in shaping the collective imaginary and the generation of social sensitivity. Knowing the influence of these messages as well as the pressing need to guide them towards the eradication of violence, this paper presents a methodological proposal addressing the media processes that address this problem. The objective pursued is, on one side, validating a comprehensive methodological and evaluation research methodology of media-informational messages and, secondly, contribute to improving the representation and ethical treatment of this problem.
Downloads
Metrics
References
AAVV (2012). Just the Women. An evaluation of eleven British national newspapers’ portrayal of women over a two week period in September 2012, including recommendations on press regulation reform in order to reduce harm to, and discrimination against women. Recuperado el 31 de febrero de 2014 en http://goo.gl/NcZTxm
Bardin, L. (1986). Análisis de contenido. Madrid, España: Akal.
Beetham, G. y Demetriade, J. (2007). Feminist Research Methodologies and Development: Overview and Practical Application. Gender and Development, 15(2), 199-216.
Bengoechea, M. (2000). En el umbral de un nuevo discurso periodístico sobre violencia y agencia femenina: De la crónica de sucesos a la reseño literaria. Cuadernos de Información y Comunicación, 5, 9-22.
Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid, España: McGraw- Hill.
Caro, F.(2011). La satisfacción de las necesidades informativas de las mujeres. Análisis de la empresa periodística desde la perspectiva de género (Memoria de investigación INVM PR04107). Recuperado de http://bit.ly/1BiNPli
Fernández, A. y Noblejas, M. (2011). Cómo informar sobre violencia contra la mujer en las relaciones de pareja. Madrid, España: Escuela de Periodismo y Comunicación.
Gutiérrez, J. (2008). Dinámica del grupo de discusión. Cuadernos metodológicos. Madrid, España: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).
Igartua, J. J. y Humanes, M. L. (2010). Teoría e investigación en comunicación social. Madrid, España: Síntesis.
Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona, España: Paidós.
Menéndez, M. I. (2010). Representación mediática de la violencia de género. Análisis de la prensa balear 2004-2008. Palma de Mallorca, España: Edicions Universitat de les Illes Balears.
Merton, R. K. y Kendall, P. L. (1946). The focused interview. American Journal of Sociology
(6), 541-557.
Observatorio de la Violencia de Género (2010). Aumenta en el mundo la violencia de las mujeres según la ONU. Observatorio de la Violencia de Género. Recuperado el 9 de octubre de 2014 en http://goo.gl/5DkAOI
Organización Mundial de la Salud (2013). Global and regional estimates of violence against women: prevalence and health effects of intimate partner violence and non-partner sexual violence. Suiza:Organización Mundial de la Salud.
Osborne, R. (2009). Apuntes sobre violencia de género. Barcelona, España: Ediciones Bellaterra.
Piñuel Raigada, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42.
United Nations Development Fund for Women (UNIFEM) (2003). Not a minute more. Ending violence against women. Nueva York, EEUU: United Nations Development Fund for Women.
Valles, M. S. (2002). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid, España: Síntesis.
Van Dijk, T. (1990). La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona, España: Paidós.
Van Dijk, T. (2003 Liamputtong, P. y Ezzy, D. (1995). Qualitative research methods. Australia: Oxford.
Wozniak, J. y McCloskey, K. (2010). Fact or fiction? Gender issues related to newspaper reports of intimate partner homicide. Violence Against Women, 16(8), 934-952.
Zurbano, B. (2015). Discurso periodístico y violencias contra las mujeres. Aproximaciones a la construcción y valoración de los mensajes informativos en la prensa de referencia en España (2000-2012). Trabajo inédito.
Zurilla, M. A. y Domínguez, P. (2011). Violencias contra las mujeres, un enfoque jurídico. Oviedo, España: Septem Ediciones
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 136
- PDF (Español (España)) 40