Media and climate change: Spanish radio coverage of the Madrid and Glasgow COPs
DOI:
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i66.06Keywords:
journalism, radio, content analysis, climate change, climate emergencyAbstract
The United Nations Conferences against Climate Change have become one of the events related to the climate situation that arouses the most interest in both society and the media. This research addresses the journalistic coverage carried out by the four most listened to radio stations in Spain—Cadena SER, COPE, Onda Cero and Radio Nacional de España—during the celebration of COP25 (Madrid) and COP26 (Glasgow). Through a quantitative content analysis, midday radio news is studied from the day before until the end of both summits. The results show that the interest of the stations decreased in the COP in Glasgow compared to the one in Madrid, both in number of publications and in time dedicated. The research also reveals significant differences in the topics addressed at each summit, in the terminology used and in the future climate scenarios that are conveyed to the audiences. The study allows us to conclude that private stations reduced their coverage, and that it was only public radio, RNE, that maintained a significant level of attention regarding the climate issue in both COPs. The media, it can be seen, hardly consolidated progress with respect to the terminology used, although they did improve the contextualization of their information when announcing the consequences of climate change.
Downloads
Metrics
References
Alonso, M. (2021). Televisión y medioambiente: la cobertura de la Cumbre del Clima de Madrid en los informativos de Antena 3, Telecinco y TVE. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, (53), 161-184. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i53.09
Arcila, C., Freyle, J., & Mercado, M. T. (2015). De la Cumbre de Nairobi (2006) a Copenhague (2009): cobertura del cambio climático en medios digitales en español. Cuadernos.info (37), 107-119. https://doi.org/10.7764/cdi.37.779
Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (2023). Estudio General de Medios. Audiencia de radios generalistas. https://bit.ly/3QR2kL0
Backer, S. (2019). Corporate sustainability or «Greenwashing»? A critical discourse analysis of sustainable development goals in Carlsberg’s strategic communication. Universitat Pompeu Fabra.
Barkemeyer, R., Figge, F., Hoepner, A., Holt, D., Kraak, J. M., & Yu, P. S. (2017). Media coverage of climate change: An international comparison. Environment and Planning C: Politics and Space, 35(6), 1029-1054. https://doi.org/10.1177/0263774X16680818
Bilandzic, H., Kalch, A., & Soentgen, J. (2017). Effects of Goal Framing and Emotions on Perceived Threat and Willingness to Sacrifice for Climate Change. Science Communication, 39(4), 466–491. https://doi.org/gbrkfx
Boykoff, Maxwell T., & Boykoff, Jules M. (2004). Balance as bias: global warming and the US prestige press. Global Environmental Change, 14(2), 125-136. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2003.10.001
Boykoff, Maxwell T., & Boykoff, Jules M. (2007). Climate change and journalistic norms: A case-study of US mass-media coverage. Geoforum, 38(6), 1190-1204. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2007.01.008
Cáceres, M. D., Sánchez M. L., & Morales, E. (abril, 2012). La representación televisiva del cambio climático: las noticias sobre la Cumbre del Clima de Cancún en las cadenas españolas. [Comunicación]. Congreso de la AIEC, Tarragona, España. del 18 al 20 de enero del 2012. https://bit.ly/45q0GUT
Comfort, S. E., Tandoc, E., & Gruszczynski, M. (2020). Who is heard in climate change journalism? Sourcing patterns in climate change news in China, India, Singapore and Thailand. Climatic Change, 158(3), 327-343. https://doi.org/10.1007/s10584-019-02597-1
De Sola, J. (2020a). Más política y Greta que ciencia y oenegés: los protagonistas de la Cumbre del Clima de Madrid según la radio española. Zer. Revista de estudios de comunicación, 25(48), 147-163. https://doi.org/10.1387/zer.21412
De Sola, J. (2020b). La cobertura de la Cumbre del Clima Chile Madrid COP25 en los informativos de la radio española. AdComunica, (20), 205-230. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2020.20.9
Duque, V. & Rojas, Y. (2020). El rol de los medios de comunicación frente a la gobernanza y gestión del cambio climático en Ecuador. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (26), 150-163. https://bit.ly/3KRX5XE
Erviti-Ilundáin, M. C. (2020). Del “cambio climático” a la “emergencia climática”: Análisis de El País y El Mundo. Revista Prisma Social, (31), 64–81. https://bit.ly/45jwQ4x
Erviti-Ilundáin, M. C., & León, B. (2021). Spain is different. Cobertura en línea de la cumbre del clima de París en cinco países. Cuadernos.Info, (49), 166–191. https://doi.org/10.7764/cdi.49.27877
Euronews (2023, 27 de julio). La era del calentamiento global ha terminado, empieza la era de la ebullición global, dice la ONU. https://bit.ly/3YPChps
Fernández-Castrillo, C., & Magallón-Rosa, R. (2023). El periodismo especializado ante el obstruccionismo climático. El caso de Maldito Clima. Revista Mediterránea De Comunicación, 14(2), 35–52. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.24101
Jiménez-Gómez, I., & Martín-Sosa Rodríguez, S. (2021). Cobertura en la prensa europea de la adaptación de las ciudades a las olas de calor y al cambio climático. Revista Mediterránea De Comunicación, 12(1), 45–63. https://doi.org/10.14198/MEDCOM000024
León, B. (2007). El medio ambiente en las televisiones españolas: Un análisis de contenido de los informativos nacionales. En F. R. Contreras (ed), Cultura verde: ecología, cultura y comunicación (pp. 361-373). Junta de Andalucía. https://bit.ly/3P7nYJl
Lozano-Ascencio, C., Franz-Amaral, M., & Puertas-Cristóbal, E. (2022). Las catástrofes y los desastres en las noticias sobre el cambio climático en España de 2019 a 2021. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(3), 537-548. https://doi.org/10.5209/esmp.80591
Lozano, C., Piñuel, J., & Gaitán, J. (2013). Comunicación y cambio climático. Triangulación del discurso hegemónico (medios), del discurso crítico (expertos) y del discurso creativo (jóvenes). En B. León (ed.), Comunicar el cambio climático, XXVIII CICOM, (pp.148 -160). Comunicación Social. https://bit.ly/3E5ZBWe
Mancinas-Chávez, R. (2012). El silencio mediático. Reflexión en tono a las razones de los medios de comunicación para no hablar del cambio climático. Medios de comunicación y cambio climático. Actas de las Jornadas Internacionales. Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla. Sevilla. España. https://bit.ly/3ACeGAt
Mercado-Sáez, M. T., & Monedero-Morales, C. (2022). Los temas del Periodismo ambiental como especialización informativa. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (56), 51–63. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i56.04
Moreno, J. A., & Ruiz-Alba, N. (2021). ¿Periodismo o greenwashing? Patrocinadores de la COP25 Chile-Madrid en la prensa española. Revista Mediterránea De Comunicación, 12(2), 285–300. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.19089
Nieto-Sandoval, A. G., & Ferré-Pavia, C. (2023). TikTok y cambio climático: comunicar sin fuentes ni soluciones. Revista De Comunicación, 22(1), 309–331. https://doi.org/10.26441/RC22.1-2023-2994
Piñuel, J. L., Gaitán, J. A., & Lozano, C. (2012). Los telediarios ante el cambio climático: la deriva de la información sobre la catástrofe en las cumbres del clima y en tiempos de calma [Comunicación]. IV Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, La Laguna, España.
Sánchez, M., Morales, E., & Cáceres, M. (2012). La cobertura televisiva de la Cumbre de Cancún: agenda temática, discursos y fuentes en los informativos españoles. index.comunicación, 2(1), 113-128. https://bit.ly/3E8SAnG
Shi, W., Fu, H., Wang, P., Chen, C., & Xiong, J. (2020). Climatechange vs. Globalwarming: Characterizing Two Competing Climate Discourses on Twitter with Semantic Network and Temporal Analyses. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(3), 1062-1084.
Teso, G., & Lozano, C. (2022). La comunicación online del Cambio Climático en España. Revista Latina De Comunicación Social, (80), 65–87. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1531
Teso, G., Morales, E., & Gaitán, J. A. (2021). The Climate Emergency in the Spanish Media and the Decalogue of Recommendations for Reporting on Climate Change. Communication & Society, 34(2), 107-123. https://doi.org/10.15581/003.34.2.107-123
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Javier de Sola Pueyo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 51
- PDF (Español (España)) 31
- HTML (Español (España)) 4