Privacy, a challenge for journalists and communicators. Analysis of privacy in university communication studies of Europe and the United States

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i55.08

Keywords:

privacy, journalism, university, technology, deontology

Abstract

The right to privacy of citizens and their concern for the protection of their data has been accentuated with the consolidation and massive use of the Internet, where millions of personal references of both direct users and sporadic surfers are increasingly exposed.

But if there is a profession that is subjected to the difficult balance between respect for privacy and the rigorousness of a work that is of public interest, this is journalism and its professionals, who have previously been trained in universities around the world.

This article aims to show in what contexts and how the issue of privacy is addressed in journalism and communication studies. To this end, we present the results of a quantitative and qualitative study that analyzes 865 subjects of the 25 degrees that make up the 13 best universities in communication and media in Europe and the United States, according to the international indexes "QS World University Ranking by Subject".

The conclusions point out that, despite the

interest generated by the public, universities relegate teaching related to "privacy" and data protection to a clearly minority position in their curricula. The necessary changes to adapt to the new reality must be assumed by future professionals from their learning centers, because this is the only way to achieve the true meaning of their work: that of committing themselves ethically to society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Dra. Laura Cervi, Universidad Autónoma de Barcelona

Laura Cervi es Profesora Serra Húnter del Departamento de Periodismo y Ciencias de la Comunicación de la UAB. Doctora en Ciencia Política por la Universitá di Pavia, Italia y por la UAB. Es miembro del grupo de investigación Gabinete de Comunicación y Educación, dirigido por el catedrático Dr. José Manuel Pérez Tornero en la UAB y coordinadora académica del Máster en Gestión de la Comunicación Política y Electoral del Departamento de Periodismo y Ciencias de la Comunicación de la UAB. Ha participado en diversos proyectos internacionales y ha sido, junto al Dr. José Manuel Pérez Tornero, Investigadora Principal del proyecto europeo Y-NEX, European Youth News Exchange, (2015-2017). En el año 2014 fue investigadora visitante en la Newberry Library de Chicago (EEUU).

Dr. Carles Marín-Lladó, Universidad Rey Juan Carlos

Carles Marín Lladó es Profesor titular de Periodismo Audiovisual en la Universidad Rey Juan Carlos (URJC) desde 2003. Se ha especializado en la información televisiva y radiofónica a partir de su análisis discursivo. Desde 2012 dirige el Máster en Reporterismo de Televisión en la misma universidad. Ha publicado una decena de libros y numerosos artículos sobre reporterismo e informativos audiovisuales, y cuenta con una larga trayectoria en TV y radio como creador de formatos, director, guionista y reportero tanto de programas informativos como de infoentretenimiento. Ha sido vicerrector y vicedecano de la URJC y directivo de la Academia de las Ciencias y las Artes de Televisión (AcademiaTV).

References

Acosta, M.; Costales, Z.; Rosales, B. (2016): Formación por competencias profesionales en la carrera de Periodismo. Rev. Cubana Edu. Superior, vol.35, nº 1, pp. 75-84.

Berman, J.; Mulligan, D. (1999). Privacy in the Digital Age: Work in Progress, Nova Law Review, vol. 23, nº. 2.

Cervi, L. (2017) Citizen Journalism and User Generated Content in Mainstream Media. new dialogic form of communication, user-engagement technique or free labor exploitation? Revista de Comunicaçao Dialogica, (1), 120–141. https://doi.org/10.12957/rcd.2019.41871

Cervi, L.; Pérez Tornero, J.M.; Tejedor, S. (2020). The Challenge of Teaching Mobile Journalism through MOOCs: A Case Study. Sustainability (12), 5307. https://doi.org/10.3390/su12135307

Cervi, L. (2020). Exclusionary Populism and Islamophobia: A Comparative Analysis of Italy and Spain. Religions, 11, 516.

Culver, S. H.; Grizzle, A. (2017). Survey on Privacy in Media and Information Literacy with youth perspectives. USA, Temple University: UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0025/002589/258993e.pdf

Díaz del Campo-Lozano, J. (2013). El lugar de la Ética en la formación del periodista. Un estudio de la situación en la Unión Europea. Cuadernos.Info, 33, pp. 113-120.

Digital 2021. Global Overview Report (2021): https://wearesocial.com/digital-2021

Gilmor, D. (2004). We the Media. Sebastopol. California: O’Reilly.

Lévy, L. (2007). Cibercultura: la cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos.

López García, X. (2010). La formación de los periodistas en el siglo XXI en Brasil, España, Portugal y Puerto Rico. Revista Latina de Comunicación Social, 65. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, pp 231- 243.

López-García, X.; Rodríguez-Vázquez, A.; Pereira-Fariña, X. (2017). Technological Skills and New Professional Profiles: Present Challenges for Journalism. Comunicar, 53, pp. 81-90.

Mellado, C.; Simon, J.; Barría, S.; Enríquez, J. (2007). Investigación de perfiles profesionales en periodismo y comunicación para una actualización curricular permanente. Zer, 23, 2007, p.139-164.

Mellado, C. (2010). La voz de la academia: Reflexiones sobre periodismo y comunicación. Signo y Pensamiento, vol. XXIX, núm. 56, pp. 274-287.

Mendel, T.; Puddephatt, A.; Wagner, B.; Hawtin, D.; Torres, N. (2012). Global survey on internet privacy and freedom of expression. Paris: Unesco. http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002182/218273e.pdf

NiemanLab (2017): http://www.niemanlab.org/collection/predictions-2017/ (01-08-2017)

Pérez Tornero, J.M. (2016): Promoting Digital Literacy. Informe Final EAC/76/03. Comprender la alfabetización digital. Barcelona: Gabinete de Comunicación y Educación, Universitat Autònoma de Barcelona. http://www.gabinetecomunicacionyeducacion.com/sites/default/files/field/adjuntos/comprender_dl.pdf (01-08-2017)

Pew Research Center (2016). “The state of privacy in post-Snowden America”. http://www.pewresearch.org/fact-tank/2016/09/21/the-state-of-privacy-in-america/

Quan-Haase, A; Young, A. L. (2010). Uses and gratifications of social media: A comparison of Facebook and instant messaging. Bulletin of Science, Technology & Society, 30(5), pp. 350-361.

Reuters Institute (2017): Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2017. http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/journalism-media-and-technology-trends-and-predictions-2017 (01-08-2017)

Ruano, l. E.; Torres, A. E. (2016). Comunicación e interacción por el uso de dispositivos tecnológicos y redes sociales virtuales en estudiantes universitarios. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Información, 19, pp. 15-31

Salaverría, R. (2016). Redefinir al comunicador. El profesional de la información, v. 25, n. 2, pp. 163-167.

Scolari, C.A. (2013). Media Evolution. Emergence, Dominance, Survival and Extinction in the Media Ecology. International Journal of Communication 7, pp. 1418–1441.

Singh, J.; Grizzle, A.; Joan Yee, S. & Hope Culver, S. (Eds.) (2015). Media and Information Literacy for the Sustainable Development Goals. MILID Yearbook 2015. Gothenburg: The International Clearinghouse on Children, Youth and Media; Nordicom. http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/publikationer-hela-pdf/milid_yearbook_2015.pdf

Tramullas. J. (2016). Hannibal ad-portas o los futuros perfiles profesionales de la información. El profesional de la información, v. 25, n. 2, pp. 157-162.

Turow, J.; Hennessy, M. & Draper, N. (2018). Persistent Misperceptions: Americans’ Misplaced Confidence in Privacy Policies, 2003–2015. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 62:3, 461-478.

Unesco (2007): Colección de la UNESCO sobre los estudios de periodismo Plan modelo de estudios de periodismo. 2007. París.

Vasallo, M.; Fuentes, R. (comps.) (2000). Comunicación. Campo y objeto de estudio. Perspectivas reflexivas latinoamericanas. México D. F.: Iteso, Universidad Autónoma de Aguascalientes, Universidad de Colima, Universidad de Guadalajara.

Wenger, D., Owens, L., Thompson, P. (2014). Help Wanted: Mobile Journalism Skills Required b Top U.S. News Companies. Electronic News, vol 8(2), 138-149.

Westlund, O. (2013). Mobile News: A review and model of journalism in an age of mobile media. Digital Journalism, Vol. 1, No. 1, 2013, 6–26.

Published

2022-01-15

How to Cite

Cervi, D. L., & Marín-Lladó, D. C. (2022). Privacy, a challenge for journalists and communicators. Analysis of privacy in university communication studies of Europe and the United States. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (55), 131–147. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i55.08

Issue

Section

ARTICLES
Views
  • Abstract 845
  • PDF (Español (España)) 130