Modelos de negocio para el periodismo deportivo de nicho en el contexto postindustrial
Keywords:
Periodismo deportivo, periodismo digital, emprendimiento, innovación, periodismo de nicho. Sports journalism, digital journalism, entrepreneurship, innovation, niche journalism.Abstract
Este estudio pretende ahondar en los cambios que la llegada del ecosistema digital ha supuesto para el negocio de los medios de comunicación deportivos, que en muchos casos han apostado por el nicho para generar valor añadido a través de la hiperlocalización o hiperespecialización o la creación de una imagen de marca que permita al usuario diferenciarlo de competidores. Tomando como muestra el censo de nuevos medios lanzados por periodistas desde 2008 en España, se analizan aquellos emprendimientos deportivos de nicho cuyas estrategias han resultado más sostenibles y rentables para hallar patrones de éxito que permitan extrapolar su experiencia a otras iniciativas emprendedoras.
This study aims to analyse changes produced by the advent of digital ecosystem for sports media business, many of which targeted towards niches in order to generate added value through hyperlocal or hyperspecialed content or creation of a brand that allows a user to distinguish it from competitors. Taking the census of new media launched by journalists since 2008 in Spain, we look into those sports niche journalism outlets whose strategies have been more sustainable and profitable so as to find patterns of success and extrapolate their experience to other entrepreneurship news projects.
Downloads
Metrics
References
ANDERSON, C.W. BELL, E. y SHIRKY, C. (2013): Periodismo postindustrial: adaptación al presente. Huesca: Asociación de Periodistas de Aragón
http://www.ecicero.es/wp-content/uploads/2013/03/periodismo_postindustrial.pdf
APM (2015). Informe anual de la profesión periodística. Madrid: APM
ARIAS VALENCIA, M.M. (1999): La triangulación metodológica: sus principios, alcances y limitaciones. México: Universidad de Antioquia
http://www.uv.mx/mie/files/2012/10/Triangulacionmetodologica.pdf
BRADSHAW P. (2012) Disengaging from the news and hyperlocal engagement. Online Journalism Blog
http://ciruelo.uninorte.edu.co/pdf/pensamiento_gestion/20/5_El_metodo_de_estudio_de_caso.pdf
BRUNO, N., NIELSEN, R.K. (2012). Survival is Success: Journalistic Online start-Ups in Western Europe. Reuters Institute for the Study of Journalism, Universidad de Oxford. ISBN: 978-1-907384-08-0
CALVO, I. (2016). Análisis de las disfunciones informativas en la prensa deportiva digital española. Tesis doctoral inédita, Universidad CEU-San Pablo de Madrid.
CARVAJAL, M. (coord..) (2014). Ranking de innovación periodística 2014. Elche: Universidad Miguel Hernández
BRIGGS, M.E. (2012). Entrepreneurial Journalism: How to Build What´s Next for News. Sage: Los Angeles-Londres
CASERO-RIPOLLÉS, A. (2010). “Prensa en internet: nuevos modelos de negocio en el escenario de la convergencia”. El Profesional de la Información, Núm. 6, pp. 595-600
http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2010/noviembre/05.html
MANFREDI J.L.; ROJAS TORRIJOS, J. L.; y HERRANZ, J.M. (2015). “Periodismo emprendedor: el periodismo deportivo en España”. Revista Latina de Comunicación Social, Núm. 70, 2015. Universidad de La Laguna (Tenerife), pp. 69-90
http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1035-UC/05es.html
– (2015b). “Innovación en el periodismo emprendedor deportivo. Modelo de negocio y narrativas”. El Profesional de la Información, Núm. 24 (3), pp. 265-273
http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2015/may/06.html
MANN, N. (2015). “The Great Journalism Innovation Problem”. En Medium:
https://medium.com/@fieldproducer/the-great-journalism-innovation-problem-ac7ba41cb77c#.m3q4nojzm
MARTÍNEZ CARAZO, P. C. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de investigación científica. Pensamiento y gestión, Nº20. ISSN 1657-6276
http://ciruelo.uninorte.edu.co/pdf/pensamiento_gestion/20/5_El_metodo_de_estudio_de_caso.pdf
NEWMAN, N. (2016). Media, Journalism and Technology Predictions 2016. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism
http://www.digitalnewsreport.org/publications/2016/predictions-2016/
PHILIPS, A. (2015). Journalism in Context. Practice and Theory for the Digital Age. Londres: Routledge ISBN: 978-0-415-53627-1
STAKE, R.E. (1995). Investigación con estudio de caso. Madrid: Ediciones Morata
– (2010). Qualitative Research: studying how things work. The Guilford Press, Nueva York
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 235
- PDF (Español (España)) 154