A look at Bogota pluriversal through graffiti and street art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/astragalo.2025.i37.09

Keywords:

Bogota, graffiti, destruction of space, modernity, coloniality

Abstract

The essay examines Bogotá’s transformation from the Athens of South America of the early 20th century to a contemporary site of urban resistance, where graffiti and street art reshape the city’s identity. Contrary to the image of a civilised metropolis modelled after Greek ideals, Bogotá now emerges as a counter-narrative through street art, embodying the paradox of modernity—creation through destruction. In this context, graffiti operates as a form of political action, envisioning a pluriversal Bogotá by reversing the exclusionary logics of capitalist urbanisation. Often criticised as vandalism, graffiti intervenes in Bogotá’s urban order to expose an underlying colonial logic that is both capitalist and life-negating.

Drawing on Henri Lefebvre’s concept of the production of space, this analysis explores the symbolic destruction of colonial discourses inscribed on Bogotá’s monuments, walls, and urban landscapes. These urban interventions create a collective stage that critiques the historical order imposed on the city while imagining a new spatial reality. Through this lens, street art and, particularly, graffiti reveal the real city while proposing an alternative urban vision—the potential city, where multiple ways of inhabiting space may coexist. By challenging traditional perceptions of public space, urban art in Bogotá not only critiques the destructive forces of capitalist modernity but also suggests a transformative possibility where all forms of urban life are valid and celebrated.

Downloads

Author Biography

Javier Alvarez Jaimes, North Carolina Central University

Javier Álvarez-Jaimes is an associate professor at North Carolina Central University (NCCU), where he teaches Hispanic language and literature with a focus on Latin American culture and decolonial studies. D. in Hispanic Studies from the University of British Columbia (Canada 2016), his research explores the intersection of identity, urban space and power in Latin America, especially in relation to urban art and cultural resistance. He has taught at the University of Georgia and Eastern Kentucky University. He holds a master's degree in Spanish literature from the University of Arkansas and an undergraduate degree in languages from the Universidad del Atlántico (Colombia).

References

Castro-Gómez, Santiago. 2005. "El capítulo faltante del imperio: Reorganización posmoderna de la colonialidad en el capitalismo post-fordista." Ensayo leído en el Simposio Internacional ¿Uno solo o varios mundos posibles?, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos (IESCO), Bogotá, 7–10 de junio.

Colprensa. 2021. “Por lo menos 103 personas tuvieron lesiones oculares en paro nacional de 2021.” Radio Nacional de Colombia, 26 de noviembre. Consultado el 4 de noviembre de 2024. https://www.radionacional.co/actualidad/lesiones-oculares-paro-nacional-103-casos-2021.

Cusicanqui, Silvia Rivera. 2015. Sociología de la imagen: Miradas ch'ixi desde la historia andina. Buenos Aires: Tinta Limón.

Escobar, Arturo. 1995. Encountering Development: The Making and Unmaking of the Third World. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Espejo, Germán. 2021. "Escombros, desolación y destrucción: Bogotá el día después del vandalismo." RCN Radio, 29 de abril. https://www.rcnradio.com/bogota/escombros-desolacion-y-destruccion-bogota-el-dia-despues-del-vandalismo.

Foucault, Michel. 1984. “Des Espaces Autres.” Conferencia dictada en el Cercle des études architecturals, 14 de marzo de 1967. Publicada originalmente en Architecture, Mouvement, Continuité, no. 5: 46–49. Traducida al inglés por Jay Miscowiec, disponible en http://foucault.info/documents/heteroTopia/foucault.heteroTopia.en.html. Consultado el 29 de noviembre de 2024.

Gordillo, Gastón R. 2014. Rubble: The Afterlife of Destruction. Durham, NC: Duke University Press.

Harvey, David. 2008. París, capital de la modernidad. Madrid: Akal.

Jaramillo, Samuel. 2017. "¿Gentrificación en Bogotá? Repensando la noción de gentrificación en América Latina a partir del caso de Bogotá." Ponencia presentada en el Congreso Latinoamericano de Teoría Social: Horizontes y dilemas del pensamiento contemporáneo en el sur global, Mesa 40: La urbanización latinoamericana en el capitalismo actual.

Lefebvre, Henri. 1991. The Production of Space. Traducido por Donald Nicholson-Smith. Oxford: Blackwell Publishing.

Lynch, Kevin. 1990. "The Waste of Place." Places 6, no. 2 (15 de enero). Consultado el 29 de noviembre de 2024. https://escholarship.org/uc/item/1st419rj.

———. 2003. La revolución urbana. Traducido por R. Bononno. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Nietzsche, Friedrich. 2005. El ocaso de los ídolos o cómo se filosofa a martillazos. Traducido por Andrés Sánchez Pascual. Madrid: Alianza Editorial.

Ortiz van Meerbeke, Gabriel, and Bjørn Sletto. 2019. “‘Graffiti Takes Its Own Space’: Negotiated Consent and the Positionings of Street Artists and Graffiti Writers in Bogotá, Colombia.” City 23 (3): 366–87. doi:10.1080/13604813.2019.1646030.

Puentes, Ana. 2021. "Grafiti y protesta social en Bogotá: Los muros que no callan en el paro." El Tiempo, 24 de agosto. Consultado el 29 de octubre de 2024. https://www.eltiempo.com/bogota/grafiti-y-arte-urbano-en-el-paro-nacional-en-bogota-612675.

Quijano, Aníbal. 2000. “Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina.” En La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales, editado por Edgardo Lander, 201–246. Buenos Aires: CLACSO.

———. 2020. “Lo público y lo privado.” En Cuestiones y horizontes: De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder, 1a ed. especial, 785–86. Buenos Aires: CLACSO.

Schmid, Christian. 2008. “La teoría de la producción del espacio de Henri Lefebvre: Hacia una dialéctica tridimensional.” Traducido por Bandulasena Goonewardena. En Espacio, diferencia, vida cotidiana: Lecturas sobre Henri Lefebvre, editado por Kanishka Goonewardena, Stefan Kipfer, Richard Milgrom y Christian Schmid. Londres: Routledge.

SietePolas. “Bloqueos, grafitis y vidrios rotos… Lo que es y no es una protesta pacífica.” Feminismos y versiones de un mundo de contradicciones. Sin fecha de publicación. Consultado el 4 de noviembre de 2024. https://sietepolas.wordpress.com/2021/06/02/bloqueos-grafitis-y-vidrios-rotos-lo-que-es-y-no-es-una-protesta-pacifica/.

Wallerstein, Immanuel. 1974. The Modern World-System I: Capitalist Agriculture and the Origins of the European World-Economy in the Sixteenth Century. Berkeley: University of California Press.

Zambrano Pantoja, Fabio. 2002. "De la Atenas suramericana a la Bogotá moderna: La construcción de la cultura ciudadana en Bogotá." Revista de Estudios Sociales, no. 11 (febrero): Universidad de Los Andes, Bogotá, Colombia.

———. 2022. "Sobre el reequipamiento ontológico de las ciudades." Astrágalo. Cultura de la Arquitectura y de la Ciudad 30. https://dx.doi.org/10.12795/astragalo.2022.i30.02.

Published

2025-02-26

How to Cite

Alvarez Jaimes, J. (2025). A look at Bogota pluriversal through graffiti and street art. Astragalo. Culture of Architecture and the City, 1(37 (EXTRA), 175–191. https://doi.org/10.12795/astragalo.2025.i37.09