Exploring the sound and spatial dimension

An experience of conscious listening in the in-between spaces of the former El Campito Health and Rest Home in San José.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/astragalo.2025.i37.08

Keywords:

sound character, in-between spaces, electroacoustic piece, Campito de San José

Abstract

This article addresses the phenomenon of sound in intermediate spaces through an exercise of conscious listening that evokes memory and atmosphere of a place. In order to contribute to research and creative works that involve sound and space, it is necessary to identify concepts about sound perception from different listening modes, connect them to a specific space and offer an experience focused on sound. To achieve this, three types of approach were developed, involving a frame of reference, an analysis of the elements and types of spaces and immersion in sound experience. The first section presents a frame of reference, providing key concepts about sound character and modes of listening. The second section justifies conditions offered by intermediate spaces and selection criteria for the case study: El Campito de San José, located on a campus of the Universidad de Los Andes in Bogotá, Colombia. The third section describes the fieldwork, testimonies and technical requirements used in sound recordings necessary for the composition of an electroacoustic piece. Conceptual criteria, data obtained from the site, and the sound experience of the electroacoustic piece described in this document transcend textual and visual content, offering a sound experience that reflects the effect of sound on perception and memory of space.

Downloads

Author Biographies

Jaime Alejandro Vélez Agudelo, Universidad Nacional de Colombia

Architect from the Universidad Nacional de Colombia, Medellín (2007), with a Master's degree in Architecture from the Universidad de Los Andes in Bogotá (2023) and training in music as a cellist and member of the children's and youth symphony orchestra of Medellín. He has worked professionally in public and private entities in projects of public space, housing, equipment, ephemeral architecture, theatre and music. His line of academic and professional research seeks to identify and give importance to sound awareness in the appropriation of space.

Cristina Albornoz Rugeles, Universidad de los Andes

Arquitecta de la Universidad Javeriana, Bogotá, (1990) con especialización en Arquitectura y Ciudad (2008) y Maestría en Arquitectura (2012), ambas de la Universidad de los Andes. Directora del grupo de investigación Pedagogías del Hábitat y de lo Público. Su línea de investigación se centra en la educación en arquitectura en la que ha explorado la relación entre la obra del reconocido arquitecto colombiano Rogelio Salmona con la historia de la arquitectura. l. Como investigadora además ha desarrollado proyectos en los que se relaciona música, arquitectura y acústica en edificios patrimoniales estudiando en detalle las Capillas de Santa Bárbara en Barichara, Santander y Sora, Boyacá, Colombia. Es profesora asociada del Departamento de Arquitectura de la Universidad de los Andes, donde ha enseñado o por más de veinte años.

Jorge Gregorio García Moncada, Universidad de los Andes

Músico Compositor de la Universidad de los Andes (2000) con maestría en Teoría y Composición Musical, en Texas Christian University, Fort Worth, Texas (2003) y PhD por el Departamento de Música de la Universidad de Birmingham en el Reino Unido (2013). Su investigación doctoral se centra en la composición por medios electroacústicos, bajo la supervisión del Dr. Scott Wilson y del profesor Jonty Harrison. Desde 2008 se encuentra vinculado al Departamento de Música de la Universidad de los Andes, donde labora como docente e investigador en las áreas de composición por medios instrumentales, electroacústicos y mixtos, así mismo como en diferentes asignaturas teóricas. Es fundador y director artístico y administrativo del proyecto BLAST – Teatro de Sonido de Bogotá, Universidad de los Andes.

References

Albornoz Plata, A. 2003. Temas Médicos, vol. XVI. Academia Nacional de Medicina, 18–19.

Álvarez Gómez, B. 1990. “Labor humana, cultural y evangelizadora de las Dominicas de la Presentación en los Llanos de Casanare.” En Actas del II Congreso Internacional sobre los Dominicos y el Nuevo Mundo, 986–990.

Augoyard, J. F. 2006. Sonic Experience: A Guide to Everyday Sounds. Editado por H. Torgue. McGill-Queen’s University Press.

Blacking, J. 2006. ¿Hay música en el hombre? Edited by Francisco Cruces. Alianza Editorial.

Blesser, B., y L.-R. Salter. 2009. Spaces Speak, Are You Listening? Vol. 1. Massachusetts Institute of Technology.

Carles, J. L., y C. Palmese. 1991. “Identidad sonora urbana.” Estudio de Música Electroacústica, 7–10.

Carrasquilla Botero, J. 1991. “La sede de la Universidad de los Andes.” Historia Crítica 1 (5): 77–97.

Chion, M. 2014. La Audiovision. Edited by A. López Ruiz.

Cox, C. L. 2006. “Listening to Acousmatic Music.” Columbia University.

Estrada, A. M. 2016. “El arte sonoro y su materialidad invisible.” Revista de Teoría del Arte 18: 71–77.

García Moncada, Jorge Gregorio. 2023. “Campos de San José: Reducción en estéreo.” In SoundCloud. Audio, 19:55. https://soundcloud.com/jorge-garcia/campos-de-san-jose-reduccion-en-estereo.

Gayou, E. 2007. “The GRM: Landmarks on a Historic Route.” Organised Sound, 207.

Labelle, B. 2010. “Chapter 3: Sidewalk: Steps, Gait, and Rhythmic Journey-Forms.” In Acoustic Territories. Continuum.

Lippard, L. 1997. Six Years: The Dematerialization of the Art Object. Vol. 1. University of California Press.

Morales Ferraro, A. 2019. Estudios técnicos e históricos del bloque U: Capilla Campito de San José, Universidad de los Andes.

Reyna, A. 2020. “La experiencia narrada como vehículo de construcción colectiva en la música de Luc Ferrari.” Revista del Instituto Superior de Música 17: 43–59.

Satizábal, A. E. 2004. Molinos de trigo en la Nueva Granada: Siglo XVII y XVIII. Universidad Nacional de Colombia.

Thibaud, J.-P. 2011. “A Sonic Paradigm of Urban Ambiances.” Journal of Sonic Studies 1: 7–14.

Truax, B. 1996. “Soundscape, Acoustic Communication, and Environmental Sound Composition.” Contemporary Music Review 15 (1): 53–55.

Walls, I. 2022. “El patio: Una abertura al cielo.” Landuum. .

Published

2025-02-26

How to Cite

Vélez Agudelo, J. A., Albornoz Rugeles, C., & García Moncada, J. G. (2025). Exploring the sound and spatial dimension: An experience of conscious listening in the in-between spaces of the former El Campito Health and Rest Home in San José. Astragalo. Culture of Architecture and the City, 1(37 (EXTRA), 153–174. https://doi.org/10.12795/astragalo.2025.i37.08