Abstract
The discontent over the economic crisis of 2007 and corruption cases made it possible for new national political formations to emerge in Spain in 2014. One of them was Ciudadanos, which in a few months went from being an extra-parliamentary party to the fourth political force and key to the formation of a government. This change cannot be explained without the visibility given by the media. An exhaustive analysis of the political informative content of the two main Spanish digital newspapers, ElPaís.com and ElMundo.es, shows that during 2014 and 2015 the party had a high level of visibility, much higher than that of the leading party in its ideological niche, UPyD, and similar to the main political parties. The data suggest that the media attention Ciudadanos received was key to its take-off. A decade later, the phenomenon has been diluted to the point that the party decided not to run in the general elections of 23 July 2023.
References
Aarts, K., Blais, A., & Schmitt, H. (2011). Political leaders and democratic elections. European Consortium for Political Research. Oxford University Press.
Amoedo, A., Vara-Miguel, A., & Negredo, S. (2018). Digital News Report. UNAV. https://bit.ly/2XS4v2L
Andréu, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro Estudios Andaluces - Universidad de Granada.
Barbería, J. L. (2 de marzo de 2015). Ciudadanos: la gran crecida. ElPaís.com. https://bit.ly/3Yz8a4q
Berelson, B. (1952). Content analysis in Communication Research. The free press.
Blom, J. N., & Hansen, K. R. (2015). Clickbait: Forward-reference as lure in online news headlines. Journal of Pragmatics, 76, 87–100. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2014.11.010
Cabanillas, A. (20 de diciembre de 2015). UPyD: Andrés Herzog toca fondo y no logra ni el 1% de los votos. ElMundo.es. https://bit.ly/40VzeMY
Cabezuelo-Lorenzo, F., Serrano-Oceja, J.-F., & López-Martín, J.-A. (2023). Retórica y educación humanística en la formación de los comunicadores ante los retos de la sociedad digital. IROCAMM. International Review Of Communication And Marketing Mix, 6(1), 41–55. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2023.v06.i01.03
CIS. (2016a). Postelectoral elecciones generales 2015. Panel (2ª fase). Estudio nº 3126. Enero-marzo 2016. Tabulación por recuerdo de voto y escala de ideología política.
CIS. (2016b). Postelectoral elecciones generales 2015. Panel (2ª fase). Estudio nº 3126. Enero-marzo 2016. https://bit.ly/3On4oIi
Cruz, M. (26 de mayo de 2014). El bipartidismo se desmorona. ElMundo.es. https://bit.ly/3S2pFaN
Cruz, M., & Hernández, M. (15 de octubre de 2015). El PP se sume en una grave crisis a dos meses del 20-D. ElMundo.es. https://bit.ly/40VzlIo
Cué, C. (26 de mayo de 2014). Pierde el bipartidismo tras el fuerte castigo de los electores a PP y PSOE. ElPaís.com. https://bit.ly/3jX1ONd
Díaz Noci, J., Codina, Ll., Da Fonseca, L., López, G., Palau, P., Palomo, B. y Tous, A. (2009). Content and message analysis of online journalism: some methodological proposals. Trípodos (Extra 2009), 647-656. https://bit.ly/3vIjU8D
Díez, A. (20 de noviembre de 2014). UPyD y Ciutadans rechazan una posible alianza electoral. ElPaís.com. https://bit.ly/3Eb1Vf3
Díez, A. (25 de marzo de 2015). Ciudadanos se prepara para recibir un aluvión de militantes de UPyD. ElPaís.com. https://bit.ly/3I34n8x
Díez-Nicolás, J., & Semetko, H. (1995). La televisión y las elecciones de 1993. En A. Muñoz Alonso & J. I. Rospir (Eds.), Comunicación política (pp. 243–304). Editorial Universitas.
Elías-Zambrano, R., Expósito Barea, M., Jiménez-Marín, G., & García Medina, I. (2019). Microtargeting and Electoral Segmentation in Advertising and Political Communication Through Social Networks: Case Study. The Journal of Social Sciences Research, 5(6), 1052–1059. https://doi.org/10.32861/jssr.56.1052.1059
Elías-Zambrano, R., Jiménez-Marín, G., & Bellido-Pérez, E. (2023). Discursos, comunicación y publicidad, en femenino: la configuración de la imagen social de la mujer política en redes sociales. En J. Santiago Guervós, T. Fernández-Ulloa, & M. Soler (Eds.), El discurso como herramienta de control social (pp. 481–490). Peter Lang.
Fernández Ferreiro, D. (7 de octubre de 2018). Vox se crece: el partido de ultraderecha llena Vistalegre. Eldiario.es. https://bit.ly/3k3AT2p
Galindo, J. (2014). Podemos, La Sexta y la influencia de los medios en el voto. Politikon. https://bit.ly/3lx0j8V
García Avilés, J. L. (17 de junio de 2016). Ocho gráficos que explican la transformación del periodismo. Blog MIP-UMH. https://bit.ly/3YTUwIO
García de Blas, E. (25 de mayo de 2015). IU y UPyD son las principales víctimas del cambio político. ElPaís.com. https://bit.ly/3YQ23IL
Goffman, E. (1974). Frame analysis: An essay on the organization of experience. Harper & Row.
Gomes-Gonçalves, S. (2022). Los deepfakes como una nueva forma de desinformación corporativa – una revisión de la literatura. IROCAMM. International Review Of Communication And Marketing Mix, 5(2), 22–38. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2022.v05.i02.02
González, J. J. (2008). Los medios en la democracia avanzada. ¿Hacia una democracia de audiencia? En J. J. González & M. Requena (Eds.), Tres décadas de cambio social en España (2.ª ed., pp 124-136). Alianza.
González, G. (28 de septiembre de 2015). Inés Arrimadas, andaluza y jefa de la oposición catalana. ElMundo.es. https://bit.ly/3Ir6FQe
Guzmán, J. (20 de mayo de 2015). Los programas de Ciudadanos y Podemos, los más buscados en Google. ElPaís.com. https://bit.ly/3KedvtT
Hernández, M. (5 de septiembre de 2014). UPyD exige a Ciudadanos que asuma su ideario y su organización interna para pactar. ElMundo.es. https://bit.ly/40VzFqA
Igartua, J. J., & Humanes, M. L. (2004). Teoría e investigación en comunicación social. Síntesis.
Iyengar, S. (1987). Television news and citizens’ explanations of national affairs. The American Political Science Review, 81(3), 815–831. https://doi.org/10.2307/1962678
Jiménez, J. (21 de diciembre de 2015). UPyD se queda fuera del Congreso y se convierte en el gran derrotado. ElPaís.com. https://bit.ly/3SfTJAd
Keeter, S. (1987). The illusion of intimacy: Television and the role of candidate personal qualities in voter choice. Public Opinion Quarterly, 51(3), 344–358. https://www.jstor.org/stable/2748738 https://doi.org/10.1086/269040
Krippendorff, K. (1997). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Paidós.
Lagares, N., Maneiro, E., & González, S. (2020). Consumo de Medios de Comunicación y Redes Sociales: Perfil de los votantes en las Elecciones Generales de España de noviembre de 2019. RISTI, (E35), 546–558. https://bit.ly/3ZJM3cL
Mateo, J. J. (10 de abril de 2015a). UPyD, un partido que se desangra. ElPaís.com. https://bit.ly/3YyXfYs
Mateo, J. J. (10 de abril de 2015b). Rivera abraza a los fugados de UPyD. ElPaís.com. https://bit.ly/3lBbeOW
Mateo, J. J. (17 de mayo de 2015c). Albert Rivera atrae a los antiguos líderes de UPyD. ElPaís.com. https://bit.ly/3E4ZWbZ
Mateo, J. J. (25 de mayo de 2015d). UPyD abandona el caso Bankia y otras 15 personaciones judiciales. ElPaís.com. https://bit.ly/3XvZKtd
Mateo, J. J. (14 de agosto de 2015e). UPyD renuncia a presentarse en Cataluña. ElPaís.com. https://bit.ly/3IpANvb
Méndez, L. (15 de mayo de 2016). La burbuja político mediática y la otra España. ElMundo.es. https://bit.ly/3I4eKZS
Ministerio del Interior. (s. f.). Consulta de resultados electorales. https://bit.ly/2X6NcdA
Palacio, L. (Ed.). (2014). Informe de la profesión periodística. Asociación de la Prensa de Madrid. https://bit.ly/2v88ivK
Peinado, F. (26 de mayo de 2023). La campaña “ignorada” de la candidata de Ciudadanos a la Comunidad, Aruca Gómez. ElPaís.com. http://bit.ly/ciudadanos_mayo2023
Pérez, N., & López, P. (2016). Pablo Iglesias y Albert Rivera acaparan los platós y las radios en precampaña. El Español. https://bit.ly/4aE9HfZ
Pérez, Ó., Oliva, M., & Pujadas, E. (2014). La construcción televisiva de la deliberación política: Análisis comparativo de programas informativos y de infotainment. Observatorio (OBS*), 8(2), 45–66. https://doi.org/10.15847/obsOBS822014780
Pinheiro, M. (2015). Albert Rivera es el candidato mejor tratado en los artículos de opinión. ElDiario.es. https://bit.ly/3TEqIk4
Piña, R. (28 de marzo de 2015). Más del 6% de los afiliados de Ciudadanos provienen de UPyD. ElMundo.es. https://bit.ly/3k0WTe8
Rico Camps, G. (2009). Líderes políticos, opinión pública y comportamiento electoral en España. CIS.
Rodríguez Teruel, J., & Barrio, A. (2016). Going National: Ciudadanos from Catalonia to Spain. South European Society & Politics, 21(4), 587–607. https://doi.org/10.1080/13608746.2015.1119646
Rubio, C. (27 de octubre de 2015). Cataluña inicia la ruptura. ElMundo.es. https://bit.ly/40XJ1Sv
Salaverría, R., & Cores, R. (2005). Géneros periodísticos en los cibermedios hispanos. En R. Salaverría (Coord.), Cibermedios: El impacto de internet en los medios de comunicación en España (pp. 145–185). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. https://bit.ly/3ZEaTKW
Sampedro, V. (2015). Podemos, de la invisibilidad a la sobre-exposición. Teknokultura, 12(1). 137-145. https://doi.org/10.5209/rev_TK.2015.v12.n1.48890
Sanjuan, H., & Sanz, L. (23 de marzo de 2015). Crisis en UPyD: la dimisión de Rosa Díez o el pacto con Ciudadanos. ElMundo.es. https://bit.ly/3lBczVY
Sanz, L. (8 de septiembre de 2014a). Rivera llama a Rosa Díez para alcanzar un pacto C’s-UPyD. ElMundo.es. https://bit.ly/3IxBjHL
Sanz, L. (21 de noviembre de 2014b). UPyD y Ciutadans rompen entre acusaciones. ElMundo.es. https://bit.ly/3RXJr7v
Sanz, L. (24 de marzo de 2015a). Dos de los cinco diputados de UPyD abandonan la dirección. ElMundo.es. https://bit.ly/3K9PQKX
Sanz, L. (8 de abril de 2015b). UPyD se rompe: Asturias decide unirse a Ciudadanos y Díez expulsa al candidato Ignacio Prendes. ElMundo.es. https://bit.ly/3xl7R1k
Sanz, L. (11 de junio de 2015c). UPyD despide al 75% de su plantilla y cierra 49 de sus 50 sedes. ElMundo.es. https://bit.ly/3XzWYTX
Sanz, L. (12 de julio de 2015d). UPyD vota continuidad por la mínima. ElMundo.es. https://bit.ly/3YwzyjL
Sanz, L. (13 de septiembre de 2015e). Uno de cada cuatro afiliados de UPyD se han dado de baja en sólo dos meses. ElMundo.es. https://bit.ly/3YLTO0i
Sanz, L., & Suanzes, P. (29 de abril de 2015). Rosa Díez expulsa a la mitad de sus eurodiputados por ‘desprestigiar’ a UPyD. ElMundo.es. https://bit.ly/3IpZKa1
Simón, P. (13 de febrero de 2014). Nuevos partidos a hombros de grandes medios. Politikon. https://cutt.ly/dwJv6Hzo
Sosa, F. (19 de agosto de 2014). Después de las europeas. ElMundo.es. https://bit.ly/3Iryfg4
Terrasa, R. (2015, 7 septiembre). ‘Que me votes, leche’: cuando José María Ruiz-Mateos fue político. El Mundo. https://cutt.ly/9wJv008N
Teruel, L. (2014). La prensa española ante el nacimiento de nuevas fuerzas políticas: ¿el fin del bipartidismo? En G. Padilla (Coord.), Contenidos Especializados en Enseñanza Superior (pp. 463-482). Editorial ACCI, Asociación Cultural y Científica Iberoamericana. https://bit.ly/3b8wRBh
Toret, J. (2013). Tecnopolítica: la potencia de las multitudes conectadas. El sistema red 15M, un nuevo paradigma de la política distribuida (IN3 Working Paper Series). https://doi.org/10.7238/in3wps.v0i0.1878
Ventura-Salom, B. (2023). El papel de ‘ElPais.com’ y ‘ElMundo.es’ en el nacimiento de Podemos (2014-2015). Revista Prisma Social, (40), 396–427. https://bit.ly/3E9VHvR
Verdú, D. (20 de febrero de 2015). Cómo construir un partido en 100 días. ElPaís.com. https://bit.ly/3k4CyEP
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix