Abstract
This research seeks to test the hypothesis derived from actress Adelfa Calvo’s speech for equality when collecting the Goya Award for Best Supporting Actress in 2018. It also aims to recognise other of her feminist actions in film. The main objective has been to contextualise her speech by proving that there has been a trend towards awarding actresses according to age and size in the last decade. To prove this, the sample of actresses receiving the award between 2010 and 2020 has been analysed by analysing the variables mentioned above. The methodology used combined qualitative and quantitative content analysis with personal interviews and case studies. The results have shown that the hypothesis is fulfilled. The most noteworthy conclusion has been the detection of the need for a regulation to regulate this discriminatory trend based on education for equality. The contribution of this research is to scientifically prove that the work of actresses in the Goya Awards has been valued influenced by a tendency that does not take into account professional criteria. At the same time, it recognises Adelfa Calvo as a point of reference in the film industry in the feminist struggle for her media claim.
References
Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas. (29 de diciembre de 2022). Ediciones anteriores. Premiosgoya. Recuperado el día 30 diciembre 2022 de https://bit.ly/3ZPATTe
Berlanga Fernández, I., & Fernández-Ramírez, L. (2020). Cine y youtubers, nuevas audiencias, nuevas experiencias. Tsafiqui: Revista científica en ciencias sociales, 15, 45–56. https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v11i15.806
Bernández-Rodal, A., & Padilla-Castillo, G. (2018). Mujeres cineastas y mujeres representadas en el cine comercial español (2001-2016). Revista Latina de Comunicación Social, (73), 1247–1266. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1305
Bulloni, M., Justo von Lurzer, C., Liska, M., & Mauro, K. (2022). Mujeres en las artes del espectáculo: Condiciones laborales, demandas de derechos y activismos de género (Argentina, 2015-2020). Descentrada. Revista interdisciplinaria de feminismos y género, 6(1), e161. https://doi.org/10.24215/25457284e161
EFE. (2011). Los menores de dieciséis años no podrán optar a un Goya. El Diario de Sevilla. https://bit.ly/3ZXvXMb
Europa Press. (2011). AMPL. Los menores de 16 años no podrán optar a ninguna categoría en los Premios Goya. https://www.europapress.es/cultura/cine-00128/noticia-ampl-menores-16-anos-no-podran-optar-ninguna-categoria-premios-goya-20110621150015.html
Fiacine. (2022). Estudio Anual Fiacine Mujeres. Participación de la Mujer en la Industria Cinematrográfica Iberoamericana. FIACINE, 1-148. https://bit.ly/3LpInYT
Garrido-Reina, P., González-Portillo, A., & Ruiz-Ballesteros, E. (2022). Hacia una Intervención Social Feminista en el contexto de las violencias machistas. Prisma Social, revista de investigación social, (38), 201–220.
Gordillo, I. (2010). La mujer “envejeciente”: silencios, estereotipos y miradas en el cine de la primera década del siglo XXI. En P. Sangro & J. F. Plaza (Eds.), La representación de las mujeres en el cine y la televisión contemporáneo (pp. 97–117). Laertes.
Guarinos, V. (2008). Los medios de comunicación con mirada de género. En F. Loscertales & T. Núñez (Eds.), Mujer y cine (pp. 103–120). Instituto Andaluz de la Mujer.
Jiménez-Marín, G., Simancas-González, E., & González-Oñate, C. (2022). La publicidad: Estructura de la industria en España. Del cliente a la agencia (y viceversa). Pirámide.
Jurado González, J. (2018). Mujer, roles de género y política de premios en el cine español (1940-1959). Investigaciones feministas, 9(1), 119–135. https://doi.org/10.5209/INFE.56014
Martín Rojas, J. L. (2023). Susi Sánchez, favorita en los Premios Goya 2023, confiesa que perdió varios papeles debido a su homosexualidad. La Vanguardia. https://bit.ly/3YNebtz
Martín Cuenca, M. (Director). (2017). El autor [Película]. Icónica Producciones, Lazona Films y La Loma Blanca PC.
McGowan, N., & Yáñez-Martínez, B. (2022). Ni nominadas ni ganadoras: Las mujeres en los Premios Goya (1987- 2021). Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, 22(2), 131–154. https://doi.org/10.5209/arab.79909
Meliveo Nogués, P., & Cristófol-Rodríguez, C. (2021). Reivindicación de las representaciones femeninas en el audiovisual español: Estudio de una década de arquetipos de mujeres en los premios Goya. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, (26), 39–57. https://doi.org/10.35742/rcci.2021.26.e138
Premios Goya. (2018) Adelfa Calvo, Goya a la Mejor Actriz de Reparto 2018. https://www.youtube.com/watch?v=g6C0CVjlV9s
Pulido, M., & Vázquez-González, J. (2019). Public relations and events: The organization of festivals as a tool for cultural promotion. IROCAMM -. International Review Of Communication And Marketing Mix, 2(2), 13–23. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2019.v02.i02.02
Ramírez, N. (2017). ‘Más personajes femeninos’. Los Goya se ponen feministas. El País. https://bit.ly/3mXkC04
Rodrigáñez, L. (2023). Berta Vázquez, su inesperado trending topic en los Goya y una respuesta al mundo. Telva. https://bit.ly/3EMeXiS
Rodríguez Sánchez, J. (2012). La mujer en el cine español. Arkadin.
RTVE. (2023). La familia de Carlos Saura recibe el Goya de Honor. Premios GOYA 2023. https://www.youtube.com/watch?v=ub3Zg1i1CXY
Tello Díaz, L. (2016). La “mirada femenina”: Estereotipos y roles de género en el cine español (1918-2015). Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (34). https://revistascientificas.us.es/index.php/Ambitos/article/view/9303
Uceda, Q. (2023). Sara Sálamo deslumbra sin maquillaje en los Goya.”Para que nos sintamos cómodas siendo nosotras mismas”. La Vanguardia. https://bit.ly/46nm4ue
Villén Higueras, S. J. (2020). La promoción cinematográfica en las redes sociales: Un enfoque desde los directores de cine español. IROCAMM -. International Review Of Communication And Marketing Mix, 2(3), 96–108. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2020.v02.i03.07
Villodres, M. (2018). Los Goya 2018: una gala ‘feminista’ presentada, dirigida y escrita por hombres. El País. https://bit.ly/3ZSUwde
Wimmer, R. D., & Dominick, J. R. (2013). La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Bosch Casa Editorial S.A.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix