Event manager professional profile
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Business events
Event management
Event planner
Event manager
Event organisation
Event coordinator Eventos empresariales
Organización de eventos
Organizador de eventos
Responsable de eventos
Gestión de eventos
Gestor de eventos

How to Cite

Gil-Jerez, M. (2023). Event manager professional profile. IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix, 6(1), 24–40. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2023.v06.i01.02
Received 2022-12-01
Accepted 2023-01-02
Published 2023-01-31

Abstract

The purpose of this research is to analyze the professional profile of the event manager in the Spanish business world. Through a qualitative exploratory methodology based on a review of the literature and in-depth interviews with event professionals, the aim is to obtain data about their functions, their position in the organizational, their training, competencies and capabilities, and their future. The results show that this is a profession that is well established in the business world, who report hierarchically to the communications or marketing departments, with a long experience and qualified training, accompanied by great team management skills, organization, leadership, creativity, planning and stress management, communication skills and a very promising future. All of this has led to the main conclusion that the event manager has managed to direct the communication strategy of his company through events, and that, after many years of claims, his figure has evolved to a strategic role, away from a role oriented exclusively to the logistics and production of the event.

https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2023.v06.i01.02
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))
XML (Español (España))

References

Agencias de Eventos Españolas Asociadas. (2015). I Informe sobre la situación de los eventos en España. https://aevea.es/wp-content/uploads/2015/10/InformeAEVEA_prnoticias_PDF_baja.pdf

Alexander, A. C., Kim, D. Y. & Groves, J. (2012). Individual and organizational characteristics influencing event planners’ perceptions of information content and channel choice. Journal of Convention & Event Tourism (Vol. 13, No. 1, pp. 16-38). https://doi.org/10.1080/15470148.2012.651782

Almansa, A. (2011). Del gabinete de prensa al gabinete de comunicación. La dirección de comunicación en la actualidad. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Álvarez-Flores, E., Núñez-Gómez, P., & Olivares-Santamarina, J. (2018). Perfiles profesionales y salidas laborales para graduados en Publicidad y Relaciones públicas: de la especialización a la hibridación. El profesional de la información, v. 27, n. 1, pp. 136-147. https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.13

Bermejo-Casado, I., Campos, G., & Sánchez-Bayón, A. (2017): Estrés y síndrome de desgaste profesional en la organización de eventos en el sector de las agencias de comunicación. Revista Latina de Comunicación Social, 72, pp. 1.394 a 1.417. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1225

Beaulieu, A., & Love, C. (2005) Characteristics of a Meeting Planner, Journal of Convention & Event Tourism, 6:4, 95-124. https://doi.org/10.1300/J452v06n04_07

Borau-Boira, E. (2021). La formación universitaria española sobre organización de eventos: retos del sector. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 11(21), 97-120: https://doi.org/10.5783/revrrpp.v11i21.695

Campos, G. (2008). Producción de actos. La puesta en escena del protocolo. Ediciones Protocolo.

Campos, G., & Fuente, C. (2013). Los eventos en el ámbito de la empresa. Hacia una definición y clasificación. Revista de Comunicación de la SEECI, (32), 73-105.

Campos, G. (24 de enero de 2016). Perfiles profesionales de l@s organizadores de eventos. Blog de Gloria Campos. http://www.gloriacampos.me/perfiles-profesionales-lsorganizadores-ebentos/

Capriotti, P. (2007). Gestión de la marca corporativa. La Crujía ediciones.

Castillo Esparcía, A., & Almansa Martínez, A. (2004) Estudio sobre la estructura y el funcionamiento de los gabinetes de comunicación en España. Anagramas: Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 2(4), 47-62.

Córdoba Jarillo, M.C. (2021). Relaciones públicas y organización de eventos de marketing. Paraninfo.

Cuadrado Esclapez, C., & Rodríguez Cuadrado, R. (2014). El ABC en la organización de eventos. FC Editorial.

Di Génova, A.E. (2018). Relaciones Públicas, eventos y ceremonial: gestión integrada: una para todos y todos para una. Ugerman Editor.

Event Manager Association. (2022). ¿Qué somos? Propuestas y objetivos. https://eventmanager.es/ema/

Eiroa, M., & Barranquero, A. (2017). Métodos de investigación en la comunicación y sus medios. Editorial Síntesis.

Fuente, C. (2007). Protocolo para eventos. Técnicas de organización de actos I. Ediciones Protocolo.

Getz, D. (2007). Event Tourism: definition, evolution and research. Tourism Management, 29 (3). 403-421.

Grupo Eventoplus (2020). Informe “Los Impactos de los Eventos”. https://www.eventoplus.com/archivos/general/publico/link/Los-impactos-de-los-eventos.pdf

Grupo Eventoplus (2022). Informe “El futuro del event manager” https://www.eventoplus.com/archivos/general/publico/link/El-futuro-del-event-manager.pdf

Gutiérrez-García, E., & Recalde, M. (2018). Dibujando al profesional del mañana: estudio Delphi sobre capacidades de la comunicación estratégica en España. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 59, 139-156. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3153

Gutiérrez Zúmel, C. (2003). El evento, un plus en comunicación. Harvard Deusto Márketing y Ventas, (57), 72-75.

Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Education.

International Congress and Convention Association (2021). Ranking Destination Performance Index. https://www.iccaworld.org/cnt/Research/ICCA%20DPI%202021-%20Public%20Abstract.pdf

Jijena Sánchez, R. (2003). Eventos: cómo organizarlos con éxito. Editorial Nobuko.

Jiménez-Morales, M., & Panizo Alonso, J. M. (2017). Eventos y protocolo: la gestión estratégica de actos corporativos e institucionales. Editorial UOC.

Johnson, S. (5 de agosto de 2022). The Top 10 Most and Least Stressful Jobs. Business News Daily. https://www.businessnewsdaily.com/1875-stressful-careers.html

Kvale, S. (2014). Las entrevistas en investigación cualitativa. Ediciones Morata, S. L.

Lester, S. (2014). Professional standards, competence and capability. Higher Education, Skills and Work - Based Learning, 4(1), 31-43. https://doi.org/10.1108/HESWBL-04-2013-0005

Martín Herrera, I. (2022). Comunicación corporativa en tiempos de pandemia. Simulación de un evento de prensa online con estudiantes de Periodismo. IROCAMM-International Review Of Communication And Marketing Mix, 5(2), 9-21. https://dx.doi.org/10.12795/IROCAMM.2022.v05.i02.01

McMahon, D., Spencer, J., & Witzig, L. (2022). A Post-COVID Strategy for Event Planners. Event Management. Volume 26, Number 7, pp. 1537-1547(11) https://doi.org/10.3727/152599522X16419948391069

Merino Bobillo, M., & Sánchez Valle, M. (2020). Comunicación corporativa: estrategia e innovación. Editorial Síntesis.

Otero Alvarado, M. T. (2013). Protocolo y organización de eventos. Barcelona, Spain: Editorial UOC.

Otero Alvarado, M. T. (2017). ¿Cómo se organizan los actos corporativos?. Editorial UOC.

Otero Alvarado, M. T., & Pulido Polo, M. (2018). Planificación y técnicas de relaciones públicas. Editorial Síntesis.

Ponting, S.S.-A. (2021), “I am not a party planner!”: setting a baseline for event planners professional identity construction before and during COVID-19, Journal of Hospitality and Tourism Insights, Vol. 4 No. 2, pp. 205-223. https://doi.org/10.1108/JHTI-09-2020-0164

Pulido Polo, M. (2016). Manual de organización de actos oficiales y empresariales. Editorial Síntesis.

Real Academia Española (2021). Diccionario de la Lengua Española (23.ª ed.)., [versión 23.5 en línea]. https://dle.rae.es

Robson, L. M. (2011). A demographic study of event planners. Journal of Convention & Event Tourism, 12(1), 45–52. https://doi.org/10.1080/15470148.2010.547980

Rojas Orduña, O. (2012) Relaciones Públicas. La eficacia de la influencia. ESIC Editorial.

Sánchez González, D. (2016). Técnicas de Organización de Eventos. Editorial Síntesis.

Torrents Fernández, R. (2019). Eventos de empresa: El poder de la comunicación en vivo. http://eventmanagementinstitute.es/wp-content/uploads/2019/12/Eventos-de-empresa-Raimond-Torrents-2019.pdf

Villafañe, J. (15 de marzo de 2002). Radiografía de una profesión. Cinco Días. https://cincodias.elpais.com/cincodias/2002/03/15/economia/1016441177_850215.html

Wilcox, D., Cameron, G. & Xifra, J. (2012) Relaciones Públicas. Estrategias y Tácticas. 10 edición. Pearson Educación

Xifra, J. (2007) Técnicas de las Relaciones Públicas. Editorial UOC.

Zulaica, A. R. (2018). Relaciones públicas y organización de eventos de marketing. Editorial Síntesis.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...