Investigación y desarrollo de la expresión
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1987.i03.05Abstract
En este artículo se expone el desarrollo de una exposición en el área de lenguaje, intentando responder a un enfoque investigativo, tanto desde el punto de vista del profesor, como desde la perspectiva del alumno. En este sentido se destaca la necesidad de fundamentar las propuestas de trabajo en clase, a partir del análisis de los problemas reales que sugiere, así como la importancia del juego, lo lúdico y el desarrollo del pensamiento divergente en los niños, para un curriculum basado en la investigación.
Downloads
References
BUNGE, M. (1983) La investigación científica. Ariel. Barcelona.
Cañal, P. y Porlán, R. (1987) Investigando la realidad próxima: un modelo didáctico alternativo. Enseñanza de las Ciencias vol. 5, nº 2, 89-96.
GARCIA, J.; MARTIN, J.; GIRALDEZ, M. (1986) Los niños investigan, los maestros también. Cuadernos de Pedagogía N 142.
GARCIA, J.; MARTIN, J. (1986) Una experiencia de investigación en la escuela. Actas IV Jornadas de Estudio sobre la Investigación en la Escuela. Sevilla.
GARCIA LORCA, F. Obras completas Aguilar. Barcelona 1966.
MARTIN NEBRAS, F. Recrearla escuela. Nuestra Cultura. Madrid, 1982.
PELEGRIN, A. La aventura de oír. Cincel. Buenos Aires, 1982.
PELEGRIN, A. Poesía española para niños. Taurus. Madrid, 1985.
RODARI, G. La gramática de la fantasía. Reforma de la Escuela. Barcelona.
STENHOUSE, L. (1980). Investigación y desarrollo del curriculum. Morata, Madrid.
VARIOS (1987). La reforma del ciclo superior de E.G.B.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-06-12
Published 2021-05-09
- Abstract 320
- PDF (Español (España)) 55