Cartas desde la escuela: Reflexiones en torno a la correspondencia escolar
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1991.i15.05Abstract
Se analiza, problematizándola, la técnica de la correspondencia escolar desde la perspectiva de la pedagogía Freinet. Se define un enfoque adecuado para su utilización destacando las implicaciones de su empleo en el cambio del modelo escolar tradicional.
Downloads
References
APPLE, M. W. (1987). Educación y poder. Madrid. Paidós/MEC.
AUSTIN, J. (1962). How to do things with words. Oxford. University Press.
AUSUBEL, D. P. (1982). Psicología educativa. Un punto de vista cognitivo. Méjico. Trillas.
BRATOSEWICH, CH. y RODRIGUEZ, S. (1983), Expresión oral y escrita. Buenos Aires. Guadalupe.
BRONCKART, J. P. (1985). Le fonctionament des discours. Paris. Delachaux & Niestlé.
BRONFENBRENNER, U. (1985). Contextos de crianza del niño. Problemas y prospectiva. Infancia y Aprendizaje, nº 29, pp. 45-55.
BRUNER, J. (1985). La parla deis infants. Barcelona. FUMO.
BRUNER et allii. (1987). Making Sense: The child’s construction of the world. London. Methuen.
BULLOCK, A. (1975). A language for life. Report of Committee of Inquiry Appointment Secretary State for Education and Sciences: Her Majesty-s Stationery Office.
CLAXTON, G. (1987). Vivir y aprender. Madrid. Alianza.
CARR, W. Y KEMMJS, S. (1988). Teoría crítica dc la enseñanza. Barcelona. Martínez Roca.
CASANY, D. (1988). Escriure Descriare: com s’apren a escriure. Barcelona. Empuries.
COOK-GUMPERZ, J. (1988), La construcción social de la alfabetización. Barcelona. Paidós/MEC.
COROMINAS, E. (1990). Reflexions sobre l’expressió escrita avui. Guix. Enero, 1990, pp. 4-8.
DABENE, M. (1986). L’adulte et l'écriture. En MEYER, J. C. Apprendre/enseigner à produire des textes écrits. Bruselles. De Boeck.
DONAISON, M. (1978). La mente de los niños. Madrid. Morata.
ELLIOT, J. (1986). "Autoevaluación, desarrollo profesional y responsabilidad", en GALTON, M. Y MOON, B. Cambiar la escuela cambiar el curriculum. Barcelona. Martínez Roca, pp. 237-259.
FERREIRO, E. Y TEBEROSKY, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Méjico. S. XXI.
FORMAN, A. E. Y CAZDEN, C. B. (1984). Perspectivas vygotskianas en la educación: el valor cognitivo de la interacción entre iguales. Infancia y Aprendizaje, nº 27-28, pp. 139-157.
FREINET, C. (1970). Parábolas para una Pedagogía Popular. Barcelona. Estela.
FREIRE, P. (1973). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires. S. XXI.
FREIRE, P. Y MACEDO, D. (1989). Alfabetización, lectura de la palabra y lectura de la realidad. Barcelona. Paidós/MEC.
GIROUX, H. A, (1990). "Escritura y pensamiento escrito en los estudios sociales", en GIROUX, H. A. Los profesores como intelectuales: Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona. Paidós/MEC.
GRUNDY, S. (1987). Curriculum: Product or Praxis?. London. The Falmer Press.
HALTE, J. F, (1986). "Les conditions de production de I’écrit scolaire", en Meyer, J. C. Apprendre/enseigner Produire des textes écrits, Bruselas. De Boeck.
MONAGHA, J. Y SAUL, W. (1987). "Reading and writing", en POPKEWTZ, (ed.). The formation of school subjects. Londres. The Falmer Press, pp. 85-122.
NOVAK, J. D. Y GOWIN, D. B. (1088). Aprendiendo a aprender. Barcelona. Martínez Roca.
PARISI, D. Y CASTELFRANCHI, C. (19-8). Scritto e parlato. En Lingua oggi teoría ed esperienza. Quaderni di Cooperazione Educativa, nº 12, pps. 7-28.
PEREZ GOMEZ, A. (1990). "Comprender y enseñar a comprender. Reflexiones en torno al pensamiento de J. Elliott", en ELLIOTT, J. La investigación en la acción en educación. Madrid. Morata, pp. 9-19.
PETINI, A. (1977). Célestin Freinet y sus técnicas. Salamanca. Sígueme.
POZO, J. 1. (1989). Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid. Morata.
SEARLE, J. (1986). Actos de habla. Madrid. Cátedra.
SERAFINI, T. (1989). Cómo redactar un tema: Didáctica de la escritura. Barcelona. Paidós.
SMITH, F. (1982). Writing and the writer. Londres. Heinneman.
STUBBS, M. (1982). El llenguatge a l’escola: cap a una análisi sociolingüística en l’educació. Barcelona. Rosa Sensat. Edicións 62.
VAN DIJK, T. A. (1978). La ciencia del texto. Madrid. Cátedra.
WELLS, G. Y NICHOLIS, J. (1985). Language & Learning an interactional Perspective. London. The Falmer Press.
VYGOTSKI, L. V. (1973). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires. La pléyade.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-29
Published 2021-05-09
- Abstract 258
- PDF (Español (España)) 129