Sobre las sociedades históricas en la Enseñanza Secundaria: la Sociedad Feudal
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1995.i27.05Abstract
Frente al planteamiento tradicional del estudio de "sociedades históricas" en la Enseñanza Secundaria, con un enfoque culturalista y demasiado complejo, se defiende su potencialidad formativa desde una perspectiva crítica y mediante una gradación de complejidad en el desarrollo de los contenidos, ilustrándose este planteamiento alternativo con una propuesta de unidad didáctica sobre la sociedad feudal como un "mundo distinto”.
Downloads
References
DUBY, G. (1976). Guerreros y campesinos. Desarrollo inicial de la economía europea. 500-1200. Madrid: Siglo XXI.
GARCIA, J. E. y GARCIA, F.F. (1992). Investigando Nuestro Mundo. Cuadernos de Pedagogía, 209, 10-13.
GANSHOF, F.L. (1974). El feudalismo. Barcelona: Ariel.
MERCHAN, F.J. y GARCIA, F.F. (1994). Las unidades didácticas de Ciencias Sociales en el Proyecto IRES. En Grupo Insula Barataria (Coord.), Enseñar y aprender Ciencias Sociales. Algunas propuestas de Modelos Didácticos. Madrid: Mare Nostrum.
MERCHAN IGLESIAS, F. J. (1994). La didáctica de la historia en Europa: líneas de trabajo sobre el problema de la selección y organización de contenidos. Investigación en la Escuela, 24, 23-35.
PAGES, P. (1983). Introducción a la historia. Epistemología, teoría y problemas de método en los estudios históricos. Barcelona: Barcanova.
VILAR, P, (1980). Iniciación al vocabulario del análisis histórico. Barcelona: Crítica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-22
Published 2021-05-07
- Abstract 209
- PDF (Español (España)) 70