La práctica docente cotidiana en el aula: el proceso de negociación
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1997.i31.05Abstract
Este trabajo es parte de una investigación etnográfica sobre la práctica docente cotidiana de una maestra de 5º curso de una escuela pública de enseñanza básica. La secuencia seleccionada, para analizar un aspecto de la práctica docente cotidiana de la maestra respecto a la estructuración de la situación de la enseñanza, es el proceso de negociación construido por ella y sus 28 alumnos. Entiendo por organización de la interacción el conjunto de reglas generado y/o negociado por la maestra el alumnado para desarrollar, con una estructura más o menos cerrada, el proceso de enseñanza y aprendizaje. La principal aportación de este estudio radica en la importancia de conocer la práctica docente que tiene lugar en nuestras escuelas de buscar formas de incorporar la cotidianidad escolar en los cursos de formación del profesorado.
Downloads
References
COLL, C. (1990) Psicología y curriculum. Barcelona: Laia. 1987.
EDWARDS, D. (1990) "El papel del profesor en la construcción social del conocimiento”. Investigación en la Escuela, 10. Universidad de Sevilla. p. 33-49.
EDWARDS, V. (1992) Los sujetos 1a construcción social del conocimiento escolar en Primaria: un estudio etnográfico. México: DIE-CINVESTAV del IPN.
EDWARDS. D. y MERCER, L (1988) El conocimiento compartido. Barcelona: Paidós.
ROCKWELL, E., MERCADO, R. (1988) La práctica docente y la formación de maestros.
TARDIF, M., LESSARD, C., LAHAYE, L. (1991) Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, 4, p. 215-233.
SARUP, M. (1980) Marxismo e educação. Rio de Janeiro: Zahar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-13
Published 2021-05-07
- Abstract 1289
- PDF (Español (España)) 290