Reflexiones en torno a un modelo de ciencia escolar
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1997.i32.05Abstract
Desde el ámbito de la didáctica de las ciencias se analizan las finalidades de la enseñanza de las ciencias, los modelos de ciencia existentes, la relación entre el conocimiento cotidiano y el científico, así como el problema de qué ciencia conviene enseñar en la educación obligatoria, considerando si el referente debe ser la ciencia mecanicista o la ciencia compleja.
Downloads
References
ARCA, M., GUIDONI, P. y MAZZONI, P. (1990), Enseñar Ciencia. Barcelona: Paidos/Rosa Sensat.
BERGER, P.L. y LUCKMANN, T. (1966), social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. N.Y.: Doubleday & Company, Inc. (trad. cat. La construcció social de la realitat: Un tractat dc sociologia del coneixement. Barcelona: Herder).
CHEVALLARD, Y. (1985), La transposition didactique. Grenoble: La Pensée Sauvage.
FUNTOWICZ, S. (1996), la ciència en el context de la complexitat. Conferencia pronunciada en la Universitat de Girona. No publicada,
GARCEA, J.E. (1994a), El conocimiento escolar como un proceso evolutivo: aplicación al conocimiento de nociones ecológicas. Investigación en la Escuela, 23, 65-76.
GARCIA, J.E. (1994b), Fundamentación teórica de la educación ambiental: Una reflexión desde las perspectivas del constructivismo de la complejidad. II Congreso andaluz de educación ambiental. Sevilla: Junta de Andalucía.
GIERE, R. (1988), Explaining Science. A cognitive Approach. Chicago: The University of Chicago Press.
GIL, D. (1993), Enseñanza de las Ciencias en Gil, D. y de Guzmásn, M. Enseñanza de las Ciencias y la Matemática: Tendencias e innovaciones. Madrid: Ed. Popular/OEI.
IZQUIERDO, M.; ESPINET, M.; GARCIA, M.P. y SANMARTÍ, N. (1995), Caracterización y fundamentación de la ciencia escolar.
JOHSUA, S. y DUPIN, JJ. (1993), Introduction la didactique des sciences et des mathèmatiques. Paris: PUF.
MELLADO, V. y CARRACEDO, D. (1993), Contribuciones de la filosofía de la ciencia a la didáctica de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 116), 331-339,
MORIN, E. (1990), Introduction la pensée complexe,. Paris: ESF Editeur (trad. cast. Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa, 1994).
SALTIEL, E. y VIENNOT, L. (1985), ¿Qué aprendemos de las semejanzas entre las ideas históricas y el razonamiento espontáneo de los estudiantes? Enseñanza de las Cienciast, 3 (2), 137-144.
SCIS (1971), Science Curriculum Improvement Study (SCIS). Ed. MC. Nally. Berkeley.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-02-11
Published 2021-05-07
- Abstract 2025
- PDF (Español (España)) 984