¿Qué saben y qué deberían saber los alumnos de Primaria sobre el medio? Dos problemas profesionales relevantes en la formación inicial del docente
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2000.i42.01Abstract
Este trabajo se refiere a un estudio de caso sobre la formación inicial de maestros en el área curricular Conocimiento del Medio Natural, Social y Cultural. Se centra en dos problemas profesionales relevantes: ¿qué contenidos se deben trabajar en el área? y ¿qué ideas espontáneas tienen los alumnos sobre algunos de esos contenidos? En el trabajo se analizan las actividades formativas realizadas, las concepciones y los obstáculos más frecuentes de los estudiantes de Magisterio y los problemas prácticos que aparecen en el proceso formativo.
Downloads
References
GARCÍA DÍAZ, I.E. (1999). Las ideas de los alumnos. Cuadernos de Pedagogía 276, 58-64.
MARTIN DEL POZO, R. (1999). Las materias escolares. Cuadernos de Pedagogía 276, 50-56.
PORLÁN, R. (1998). La formación inicial de maestros en Didáctica de las Ciencias. Análisis de un caso, Investigación en la Escuela 35, 34-41.
PORLÁN, R. (1999a), Investigar la práctica. Cuadernos de Pedagogía 276, 48-49.
PORLÁN, R. (1999b). Formulación de contenidos escolares. Cuadernos de Pedagogía 276, 65-70.
PORLÁN, R. y RIVERO, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Sevilla: Díada Editora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-24
Published 2021-05-05
- Abstract 94
- PDF (Español (España)) 53