"Los cupones: una estrategia compartida o como mezclar el aceite y el agua"
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2001.i44.09Abstract
La cultura familiar y la cultura escolar son realidades que por lo general permanecen ajenas. En este artículo ponemos de relieve la necesidad de articular estrategias encaminadas a establecer criterios educativos comunes en ambos contextos. Como ejemplo ilustrativo, se explica una actividad llevada a cabo en Educación Infantil, denominada "los cupones". Esta estrategia ha conseguido aunar familia-escuela en la consecución de un objetivo común: acercar pautas de actuación e introducir y afianzar hábitos de salud, higiene y autonomía personal en los niños. La evaluación llevada a cabo nos permite concluir que ha habido una influencia efectiva sobre las formas de actuar de los padres y que se ha posibilitado un mayor acercamiento entre ambas instituciones.
Downloads
References
ÁLVAREZ CASTILLO, J.L. (2000). Rompiendo el distanciamiento entre la familia y la escuela. Cultura y Educación 16, 63-80.
LEÓN, O. y MONTERO, l. (1993). Diseño de investigaciones. Introducción a la lógica de la investigación en psicología y educación. Madrid: Mc Graw Hill.
PALACIOS, J., HIDALGO, M.V. y OLIVA, A. (1995). Cultura familiar y cultura escolar. Cuadernos de Pedagogía 239, 10- 12.
PALACIOS, J. y PANIAGUA, G. (1992). Colaboración con los padres. Madrid: MEC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-24
Published 2021-05-05
- Abstract 141
- PDF (Español (España)) 74