Hacia un enfoque comunitario en el tratamiento de la Educación para la Salud en la escuela
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2001.i44.06Abstract
En este artículo se analiza la necesidad de adoptar un enfoque comunitario que integre contexto escolar y contexto familiar y social, haciendo especial hincapié en la aportación que la institución sanitaria a partir de la Enfermería Comunitaria pueda ejercer en el marco escolar.
Downloads
References
BUIL, P. y otros (1997). Estructura y dinámica familiar, en Gallo, FJ. y otros. Manual del residente de medicina familiar y comunitaria. Madrid: SemFlC.
COSTA, LÓPEZ, E. (1989). Salud Comunitaria. Barcelona: Martínez Roca.
DE LA REVILLA, L.; SILES M.D. y LÓPEZ, L.A. (1999). Participación e intervención comunitaria, en Martín Zurro, A. y Cano, J.F. Atención Primaria. Conceptos, organización y práctica clínica. Vol. l. Madrid: Harcourt Brace.
FERNÁNDEZ, P.A. (1997). Una década de salud en la escuela. Salud entre todos,73, 31-33
FERNÁNDEZ, S. y otros (1999). Prevención del SIDA en la escuela secundaria: recopilación y valoración de programas. Revista Española de Salud Pública, 73-687-696
HORTON, P.B. y HUNT C.L (1988). Sociología. Méjico, McGraw-Hill/lnteramericana.
GÓMEZ, M.L. y otros (1998). Jugando a aprender a tener salud. Centro de Salud, 3, 173-179.
LÓPEZ M.V. (2000). Marco conceptual de la Educación para la Salud, en Frías, A (Dir.) Salud Pública y Educación para la Salud. Barcelona: Masson.
ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD. (1974). Enfermería y salud de la comunidad. Serie de informes técnicos. Ginebra, STANDAR OMS, 347.
ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD. (1989). Educación para la Salud. Manual sobre educación sanitaria en atención primaria de salud. Ginebra: OMS.
SARRIÉS, A. y otros (1998). Experiencia de participación de salud En Vallecas (Madrid), en Morón, J.A. (Dir). Educación para la Salud. Experiencia e investigaciones en el campo comunitario, social y escolar. Sevilla: Ayuntamiento Dos Hermanas.
SENSAT R. (1927). Cómo se enseña la economía doméstica. Madrid: Revista Pedagogía.
TINKHAM, y WOORHIES, E.E (1981). Enfermería Social: Evaluación y procedimientos. México D.F: Lililusa.
TODD, E. (1999). La ilusión económica. Madrid: Taurus.
TONES, B.K. (1981). Educación para la Salud: Prevención o subversión? Royal Society Health, 3.
TRAVÉ, G. y POZUELOS, EJ. (1999). Superar la disciplinariedad y la transversalidad simple: hacia un enfoque basado en la educación global. Investigación en la Escuela, 37, 5-13.
ÚBEDA, I. (1995). Atención a la familia, ¿utopía o realidad? Rol, 203, 204, 75-78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-23
Published 2021-05-05
- Abstract 256
- PDF (Español (España)) 101