La transición hacia el conocimiento profesional deseable. Un estudio de caso
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2003.i49.02Abstract
A partir de los datos procedentes de un estudio de caso se caracteriza un modelo de enseñanza de transición entre el modelo tradicional y el que podríamos considerar como el modelo deseable. Se describen, además, las dificultades presentes para el desarrollo profesional en el profesor innovador objeto de estudio.
Downloads
References
CUBERO, R. (1996). Concepciones de los alumnos y cambio conceptual. Un estudio longitudinal sobre el conocimiento del proceso digestivo en educación primaria. Tesis doctoral inédita. Universidad de Sevilla.
GARCÍA DÍAZ, E.; DÍAZ LUNA, J. L. Y LUNA PÉREZ, M. (1997). CAP Biología y Geología. Colección de Materiales Didácticos. ICE de la Universidad de Sevilla.
GARCÍA DÍAZ, E.; LUNA PÉREZ, M.; JIMÉNEZ PÉREZ, R. Y WAMBA AGUADO, A. (1999). El análisis de la intervención en el aula: instrumentos y ejemplificaciones. Investigación en la Escuela, 39, 63-88.
LUNA PÉREZ, M. y WAMBA AGUADO, A. (2001). Las pautas de intervención dirigidas al planteamiento de problemas en el aula. Un instrumento para caracterizar el perfil metodológico del profesorado. VI Congreso Internacional sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias. Barcelona. 12 a 15 de septiembre de 2001.
PORLÁN, R. y RIVERO, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Sevilla: Díada.
WAMBA AGUADO, A. (2001). Modelos didácticos personales y obstáculos para el desarrollo profesional: Estudios de caso con profesores de Ciencias Experimentales en Educación Secundaria. Tesis doctoral inédita. Universidad de Huelva.
WAMBA AGUADO, A.; JIMÉNEZ PÉREZ, R. y GARCÍA DÍAZ, E. (2000). Perfil metodológico de un profesor de educación secundaria: un estudio de caso. Investigación en la Escuela, 42, 89-97.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-16
Published 2021-05-05
- Abstract 78
- PDF (Español (España)) 34