El currículum integrado y la visibilidad de las culturas
DOI:
https://doi.org/10.12795/E.2006.i59.03Abstract
La búsqueda de alternativas a cualquier manifestación de violencia o discriminación por razones de genero o etnia desde la propia escuela, obliga a la revisión del curriculum vigente y su actual forma de construcción. En este artículo presentamos una propuesta curricular cuyo objetivo general es erradicar o prevenir, desde las instituciones educativas, cualquier manifestación de violencia y discriminación asociada a la diversidad de género y cultural. Este trabajo propone dos grandes temas; "Interculturalidad, género y violencia" a "Interculturalidad, género y xenofobia", mostrando los resultados obtenidos, después de su puesta en práctica, en centros educativos de la Unión Europea.Downloads
References
AGUADO, T. (2003). Pedagogía Intercultural. Madrid: McGraw-Hill.
AMANI, COLECTIVO (2004). La escuela intercultural: regulación de conflictos en contextos
multiculturales. Madrid: MEC/La Catarata.
AMIN, S. (1989). El eurocentrismo. Madrid: Siglo XXI.
ARANGUREN, L.A. y SÁEZ, J. (1998). De la tolerancia a la interculturalidad. Un proceso educativo en torno a la diferencia. Madrid: Alauda/ Anaya.
BADINTER, E. (1993). XY. La identidad masculina. Madrid: Alianza.
BANKS, Ch. y LYNCH, J. (1986). Multicultural Education in Western Societies. London: Holt Education.
BARRAGÁN, F. y otros (Coord.) (2005). Violencia, género y cambios sociales: Un programa
educativo que [sí] promueve nuevas relaciones de género. Málaga: Aljibe.
BENNETT, Ch. (1986). Comprehensive Multicultural Education. Theory and Practice. Boston: Allyn and Bacon.
CASANOVA, Ma.A. (2005). La interculturalidad como factor de calidad en la escuela. En E.
Soriano (Coord.), La interculturalidad como factor de calidad educativa. Madrid: La Muralla, pp. 19-41.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-02
Published 2021-05-05
- Abstract 117
- PDF (Español (España)) 62