Pedalling with Lefebvre along the bike-lanes of Seville: why we should not assume that public infrastructures necessarily restrict the right to the city

Authors

  • Pedro Malpica

DOI:

https://doi.org/10.12795/HabitatySociedad.2021.i14.14

Keywords:

Urban cycling, Transportation, Urban infrastructure, Urbanism, Production of space

Abstract

The notion —clearly inspired by Lefebvre— according to which public works have per se a coercive character that curtails the inhabitants’ right to the city, should not be applied when evaluating certain infrastructures which actually improve the livability of the urban space, such as those promoting urban cycling. Considering this possible error, it is necessary to examine the repeated exceptions that Lefebvre himself enunciates throughout his work when he characterizes some types of urban intervention that, when fulfilling certain conditions, contribute to the resignification and reappropiation of urban space. We here pursue not only to enumerate these notes by Lefebvre, but to illustrate them taking as a model an urban intervention of great repercussion such as the infrastructure for the promotion of urban cycling in the city of Seville in the first decade of the 21st century, and applying such Lefebvrian contributions to its characteristics. In the confrontation of the different space-producing strategies, some infrastructures —such as the one addressed in this case study— guarantee the right to the city, instead of being, as could be argued from a superficial reading of Lefebvre’s analysis, an element that restricts that right.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

A Controamano (2008). 21 años en defensa de una mo¬vilidad más sostenible. Sevilla: A Contramano- Asam¬blea Ciclista. Recuperado el 20 de enero de 2021 de: http://www.acontramano.org/antigua/noti¬cias/memoria-web-1.pdf.

Augé, Marc (2009). Elogio de la bicicleta. Barcelona: Ge¬disa.

Ayuntamiento de Sevilla (2010). Estudios sobre el uso de la bicicleta en la ciudad de Sevilla. Recuperado el 23 de enero de: http://www.acontramano.org/in-dex.php?option=com_joomdoc&task=document. download&path=conteos-e-informes-del-uso-de-la-bici-en-sevilla%2F2009-conteo-de-ciclistas-en-no¬viembre-de-2009-y-estimacion-del-numero-de-des¬plazamientos-en-bicicleta&Itemid=62.

Bourdieu, Pierre (1998). La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.

Bourdieu, Pierre (2008). El sentido práctico. Madrid: Si¬glo xxi.

Calvo Salazar, Manuel (2013). Movilidad sostenible en nuestras ciudades. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Castells, Manuel (1986). La ciudad y las masas: sociología de los movimientos sociales urbanos. Madrid: Alianza Editorial.

Castells, Manuel (1988). La cuestión urbana. Madrid: Si¬glo xxi.

Castells, Manuel (2001). La Galaxia Internet. Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Barcelona: Plaza & Janés.

Castillo Manzano, José I., y Sánchez Braza, Antonio (2013). Can anyone hate the bicycle? The hunt for an optimal local transportation policy to encourage bicycle usage. Environmental Politics, 22, 1010-1028. DOI: https://doi.org/10.1080/09644016.2012.740 936.

Costes, Laurence (2012). Del ‘derecho a la ciudad’ de Henri Lefebvre a la universalidad de la urbaniza¬ción moderna. Urban, 2, 89-100. Recuperado el 20 de enero de 2021 de: http://polired.upm.es/in¬dex.php/urban/article/view/1495/1990

Gaviria, Mario (2006). La Bicicleta, ambientalmente perfecta. Auzolan, Hoja Informativa del Colegio Nava¬rro de Sociólogos y Politólogos, 7, 5. Recuperado el 23 de enero de 2021 de: http://www.colsocpona.org/ documentos/premios/2006/Bicicleta.pdf.

Gehl, Jan y Gemzøe, Lars (2002). Nuevos espacios urba¬nos. Barcelona: Gustavo Gili.

Gottdiener, Mark y Hutchison, Ray (2011). The New Ur¬ban Sociology. Boulder: Westview Press.

Hanson, Royce y Young, Garry (2008). Active li¬ving and biking. Tracing the Evolution of a Bi¬king System in Arlington, Virginia. Journal of Health Politics, Policy and Law, 33(3), 387-406. DOI: 10.1215/03616878-2008-002.

Hernández, Macarena y Huerta, Elena (2016). La ciu¬dad desde la bicicleta. En Hernández, Macarena (Ed.), Bicitopías. Hacia una antropología de la movili¬dad urbana (pp. 11-28). Barcelona: Icaria.

Horton, Dave (2006). Environmentalism and the bi¬cycle. Environmental Politics, 15(1), 41-58. DOI: 10.1080/09644010500418712.

Horton, Dave, Rosen, Paul y Cox, Peter (Eds.) (2007). Cycling and Society. Aldershot: Ashgate Publishing.

Kidder, Jeffrey L. (2009). Appropriating the city: spa¬ce, theory, and bike messengers. Theory and Socie¬ty, 38(3), 307-328. DOI: https://doi.org/10.1007/ s11186-008-9079-8.

Lefebvre, Henri (1978). El derecho a la ciudad. Barcelo¬na: Península.

Lefebvre, Henri (1983). La revolución urbana. Madrid: Alianza Editorial.

Lefebvre, Henri (2006). Writings on cities. Cambridge: Blackwell.

Lefebvre, Henri (2013). La producción del espacio. Ma¬drid: Capitán Swing.

Malpica, Pedro (2020). La influencia del campo social pro-bicicleta en el proceso de promoción del ciclis¬mo urbano en Sevilla. Hábitat y Sociedad, 13, 151- 168. DOI: 10.12795/HabitatySociedad.2020.i13.09.

Marqués, Ricardo (2011). Sevilla: una experiencia exi¬tosa de promoción de la movilidad en bicicleta en el Sur de Europa. Hábitat y Sociedad, 13, 107-130. DOI: 10.12795/HabitatySociedad.2011.i3.07.

Marqués, Ricardo, Hernández Herrador, Vicente, Cal¬vo Salazar, Manuel y García Cebrián, José Antonio (2015). How infrastructure can promote cycling in cities: Lessons from Seville. Research in Trans¬portation Economics-El selvier, 53(C), 31-44. DOI: 10.1016/j.retrec.2015.10.017.

Rodríguez Díaz, Álvaro (2008). El deporte en la construc¬ción del espacio social. Madrid: Centro de Investiga¬ciones Sociológicas.

Sanz, Alfonso (2008). Calmar el tráfico. Pasos para una nueva cultura de la movilidad urbana. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Fomento.

Torres Elizburu, Roberto (2003). La bicicleta dentro de la movilidad urbana. El caso de Vitoria-Gasteiz. Lurralde. Investigación y espacio, 26, 103-121. Recu¬perado el 23 de enero de 2021 de: http://www.in¬geba.org/lurralde/lurranet/lur26/elizbu26/eliz-bu26.htm.

Weikart, Will (2006). Critical Multitude, War Machine: What the Left can Learn, and the Right May Have Already Learned, from a Bunch of Bicyclists. Situa¬tions: Project of the Radical Imagination, 1(2), 93-116.

Published

2021-11-02

How to Cite

Malpica, P. (2021). Pedalling with Lefebvre along the bike-lanes of Seville: why we should not assume that public infrastructures necessarily restrict the right to the city. Hábitat Y Sociedad, (14), 263–286. https://doi.org/10.12795/HabitatySociedad.2021.i14.14
Received 2021-02-01
Accepted 2021-05-17
Published 2021-11-02
Views
  • Abstract 229
  • pdf (Español (España)) 714
  • epub (Español (España)) 36