CELIA GÁMEZ: A VERSATILE SCENIC DIVA

Authors

  • María Teresa Arias Bautista Agrupación Ateneísta de Estudios sobre las Mujeres “Clara Campoamor”

DOI:

https://doi.org/10.12795/RICL.2016.i19.01

Keywords:

Celia Gámez, revista teatral, mujer

Abstract

Celia Gámez was a scenic diva for many years because she knew how to swim in all waters thanks to a unique versatility. From his shows, after the Civil War, rudeness and sicalipsis disappeared, and he achieved the acquiescence of many women and Franco's censorship, but they continued to reflect the prevailing double standards, and an ideology that curtailed the freedoms of all and the hopes of a lot of women.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Barce, R., “La revista. Aproximación a una definición formal”, Cuadernos de música Iberoamericana, 2-3 (1996-7), pp. 119-148.

Barreiro, J., “Los contextos del cuplé inicial, canción sicalipsis y modernidad”, Dossiers Feministes, 10 (2007), pp. 85-100.

Berges, C. (dir.), Enciclopedia biográfica de la mujer, vol. I, Barcelona, Garriga, 1967.

Femenía Sánchez, R., La revista. Apuntes sobre la historia del género frívolo, Guadalajara, Geyser, 1997.

Fernández Soto, C., “La mirada hacia la mujer en la dramaturgia de Eugenio Sellés (1842-1926): madres, esposas, hijas, hijastras y ángeles de alas rotas”, Stichomythia 8 (2009), pp. 108-126.

García Carretero, E., Celia Gámez, Memoria gráfica de la reina de la revista, Madrid, Ediciones Amberley, 2010.

Heredia Sáenz,J.L.y Vazquez Ochando, F., Si Fausto fuera Faustina. Comedia lirica en un prólogo y dos actos. <http://lazarzuela.webcindario.com/> (16.05.2016).

Labrador Ben, J. M. y Sánchez Álvarez-Insúa, A., Teatro frívolo y teatro selecto. La producción teatral de editorial Cisne, Barcelona (1935-1943), Madrid, CSIC, 2005.

Lucio, C., García Álvarez, E. y F. Palomero, M., Congreso feminista. Fantasía cómico lírica, Madrid, Sociedad de Autores Española, 1904.

Montijano Ruiz, J. J., “Panorama (breve y retrospectivo) de un teatro olvidado en España: La revista (1864-2010)”, UNED. Revista Signa, 20 (2011), pp. 447-470.

Montijano Ruiz, J. J., Historia del teatro olvidado: la revista (1864-2009).Universidad de Granada, 2009. Internet 20-05-16. <http://hera.ugr.es/tesisugr/18510413.pdf> (20.05.2016).

Montijano Ruiz, J. J., Madrid frívolo. Breve historia de la revista musical madrileña y los teatros que la albergaron, Madrid, La librería, 2013.

Paradas, E. y Jiménez, J., Las Corsarias. Humorada en un acto, colección La novela teatral, año V, nº 108, Madrid, 1920.

Villora, P. M., (ed.),Teatro Frívolo, Madrid, Fundamentos, 2007.

Published

2016-10-15

How to Cite

Arias Bautista, M. T. (2016). CELIA GÁMEZ: A VERSATILE SCENIC DIVA. International Journal of Cultures and Literatures, (19). https://doi.org/10.12795/RICL.2016.i19.01
Received 2018-11-26
Accepted 2018-11-26
Published 2016-10-15
Views
  • Abstract 108
  • PDF (Español (España)) 91