Between the Lumiére brothers and TikTok. Didactic notes for an audiovisual education in childhood
Main Article Content
Abstract
In a high availability and technological accessibility social context, this article invites to discuss about the purposes, contents, strategies and meanings of contemporary audiovisual education for girls and boys.Three theoretical perspectives are presented: films as art, encounters with otherness and the creative experience; films as a language and literacy in audiovisual media; audiovisual creation for the democratization of knowledge, social inclusion and expansion of rights.Opposite to analytical, defensive or focused on technological aspects strategies, it is proposed to link the audiovisual universe with artistic creation and with the rich cultural tradition of cinema and its history. This way it is approached: playful experimentations with movement and light; audiovisual creation devices (El Minuto Lumiére) and stop motion animation. Finally, audiovisual education for boys and girls is treated as a field under construction and its possibilities for a transformative teaching work.
Downloads
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los textos e imágenes publicados en la presente revista están bajo licencia Creative Commons (BY-NC-SA. 4.0 Internacional), salvo aquellas obras visuales que el/la autor/a señale con otra licencia y permiso. En este caso la coordinación de la revista queda eximida de la responsabilidad legal que derive de la misma y si no fuera una licencia abierta la obra quedará publicada con derecho a cita o uso justo.
- Abstract 216
- PDF (Español (España)) 680
References
Augustowsky, G. (2017). La creación audiovisual en la infancia. De espectadores a productores. Buenos Aires: Paidós.
Augustowsky, G. (2019). "La creación audiovisual en la infancia. Estudio de experiencias en contextos educativos". Educación Artística Revista de Investigación, 10, 235-250. https://ojs.uv.es/index.php/eari/article/view/13922
Augustowsky, G. & Masci, C. (2011). Vivir juntos en las aulas. Buenos Aires: Unicef, Canal Encuentro, Paka Paka. http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/Vivir%20Juntos%20%20en%20el%20Aula%20.UNICEF_1.pdf
Bergala, A. (2007). La hipótesis del cine. Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Barcelona: Leartes Educación.
Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología: aprendizaje infantil en la era digital, Buenos Aires: Manantial.
Ferrés, J. (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona: Gedisa.
Fresquet, A. (2014). Cine y Educación la potencia del gesto creativo. Santiago de Chile: Ocho libros.
Heimann, J., Fradkin, J. & Boido, P. (2012). Cine + Chicos y JTK. Imágenes y juego en movimiento, Buenos Aires: GCBA.
Migliorin, C. & Pipano, I. (2014). Cine, igualdad y escuela: la experiencia de Inventar con la Diferncia. En TOMA UNO , Nº 3. (pp. 199-207). UNC. Argentina. http://publicaciones.ffyh.unc.edu.ar/index.php/toma1/index
Nuñez, V. (2007). Pedagogía Social: un lugar para la educación frente a la asignación social de los destinos. Conferencia en el Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Argentina.
Oubiña, D. (2009). Una juguetería filosófica. Buenos Aires: Manantial.
Oubiña, D. (2017). Tecnócratas y artesanos. Revista de cine, 4, 17-21.
Colección de Juguetes Ópticos Richard Balzer. https://www.dickbalzer.com/
Festival Internacional de Cine Infantil "Ojo al Piojo"! https://festivalojoalpiojo.gob.ar/
Imagen en Movimiento. Apuntes de Jardín. Canal Encuentro. http://encuentro.gob.ar/programas/serie/8199/2591?temporada=1#top-video
Proyecto IDIS (Investigación en Diseño de Imagen y Sonido) https://proyectoidis.org/crono/
Rede Kino. Red latinoamericana de Educación Cine y Audiovisual. https://www.redekino.com.br/