Between the Lumiére brothers and TikTok. Didactic notes for an audiovisual education in childhood

Main Article Content

gabriela Augustowsky

Abstract

In a high availability and technological accessibility social context, this article invites to discuss about the purposes, contents, strategies and meanings of  contemporary audiovisual education for girls and boys.Three theoretical perspectives are presented: films as art, encounters with otherness and the creative experience; films as a language and literacy in audiovisual media; audiovisual creation for the democratization of knowledge, social inclusion and expansion of rights.Opposite to analytical, defensive or focused on technological aspects strategies, it is proposed to link the audiovisual universe with artistic creation and with the rich cultural tradition of cinema and its history. This way it is approached: playful experimentations with movement and light; audiovisual creation devices (El Minuto Lumiére) and stop motion animation. Finally, audiovisual education for boys and girls is treated as a field under construction and its possibilities for a transformative teaching work.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Augustowsky, gabriela. (2021). Between the Lumiére brothers and TikTok.: Didactic notes for an audiovisual education in childhood. Communiars. Journal of Image, Arts and Social and Critical Education, (5), 54–70. Retrieved from https://revistascientificas.us.es/index.php/Communiars/article/view/14924
Section
ARTÍCULOS
Views
  • Abstract 154
  • PDF (Español (España)) 622

References

Augustowsky, G. (2017). La creación audiovisual en la infancia. De espectadores a productores. Buenos Aires: Paidós.

Augustowsky, G. (2019). "La creación audiovisual en la infancia. Estudio de experiencias en contextos educativos". Educación Artística Revista de Investigación, 10, 235-250. https://ojs.uv.es/index.php/eari/article/view/13922

Augustowsky, G. & Masci, C. (2011). Vivir juntos en las aulas. Buenos Aires: Unicef, Canal Encuentro, Paka Paka. http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/Vivir%20Juntos%20%20en%20el%20Aula%20.UNICEF_1.pdf

Bergala, A. (2007). La hipótesis del cine. Pequeño tratado sobre la transmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Barcelona: Leartes Educación.

Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología: aprendizaje infantil en la era digital, Buenos Aires: Manantial.

Ferrés, J. (2014). Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona: Gedisa.

Fresquet, A. (2014). Cine y Educación la potencia del gesto creativo. Santiago de Chile: Ocho libros.

Heimann, J., Fradkin, J. & Boido, P. (2012). Cine + Chicos y JTK. Imágenes y juego en movimiento, Buenos Aires: GCBA.

Migliorin, C. & Pipano, I. (2014). Cine, igualdad y escuela: la experiencia de Inventar con la Diferncia. En TOMA UNO , Nº 3. (pp. 199-207). UNC. Argentina. http://publicaciones.ffyh.unc.edu.ar/index.php/toma1/index

Nuñez, V. (2007). Pedagogía Social: un lugar para la educación frente a la asignación social de los destinos. Conferencia en el Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Argentina.

Oubiña, D. (2009). Una juguetería filosófica. Buenos Aires: Manantial.

Oubiña, D. (2017). Tecnócratas y artesanos. Revista de cine, 4, 17-21.

Colección de Juguetes Ópticos Richard Balzer. https://www.dickbalzer.com/

Festival Internacional de Cine Infantil "Ojo al Piojo"! https://festivalojoalpiojo.gob.ar/

Imagen en Movimiento. Apuntes de Jardín. Canal Encuentro. http://encuentro.gob.ar/programas/serie/8199/2591?temporada=1#top-video

Proyecto IDIS (Investigación en Diseño de Imagen y Sonido) https://proyectoidis.org/crono/

Rede Kino. Red latinoamericana de Educación Cine y Audiovisual. https://www.redekino.com.br/