Investigación sobre el grado de competencia mediática de los ciudadanos aragoneses
Keywords:
Dimensiones, competencia mediática, alfabetización audiovisual, ciudadanos, Aragón.Abstract
En el ámbito de la investigación en comunicación, no existen precedentes de análisis de las competencias que poseen los ciudadanos para interpretar los mensajes de manera reflexiva y crítica y poder expresarse con unos mínimos de corrección y creatividad en el ámbito audiovisual. En este artículo, presentamos los resultados de una investigación en la que evaluamos el nivel de competencias que posee la población aragonesa en esta área. Con este objetivo, hemos seguido las dimensiones propuestas en el informe Competencias en Comunicación Audiovisual, realizado por el Consejo del Audiovisual de Catalunya y consensuado por expertos internacionales en materia de educomunicación.
Downloads
Metrics
References
AGUADED, J. I.; FERRÉS I PRATS, J.; CRUZ DÍAZ, M. R., et al. (2011): El grado de competencia mediática en
la ciudadanía andaluza. Huelva: Grupo Comunicar y Universidad de Huelva, ISBN 978-84-937316-2-5.
BOE: “Ley 7/2010, de 31 de marzo, General de la Comunicación Audiovisual”. (2010), nº 79, pp. 30157-30209.
DCMS (2001): A general statement of policy by the department for culture, media and sport on media literacy
and critical viewing skills. UK: Department for Culture, Media and Sport Broadcasting Policy Division.
EUROPEAN COMMISION: Study on Assesment Criteria for Media Literacy Levels. A comprenhensive view of
the concept of media literacy and and understanding of how media literacy levels in Europe should be assessed.
EAVI for the European Commision: Bruselas, 2009. [Consulta: 15 diciembre 2012].
_______ Media literacy: do people really understand how to make the most of blogs, search engines or
interactive TV?. European Commision: Bruselas, 2007. [Consulta: 15 octubre 2011].
<http://ec.europa.eu/avpolicy/media_literacy/consultation/index_en.htm>
FERRÉS I PRATS, J; PISCITELLI, A.: “La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e
indicadores”, Comunicar, nº 38, V. XIX, (2012), pp. 75-82.
_______ GARCÍA MATILLA, A.; AGUADED GÓMEZ, J. et al. (2011): Competencia mediática. Investigaciónsobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Madrid: Ministerio de Educación, ISBN 978-84-369-
-3.
_______ y SANTIBÁÑEZ, J. (2011). Informe de investigación Competencia mediática. Investigación sobre el
grado de competencia de la ciudadanía en la Comunidad Autónoma de La Rioja. Huelva: Grupo Comunicar y
Universidad de La Rioja, ISBN 978-84-937316-3-2.
_______ “La competencia en comunicación audiovisual: Propuesta articulada de dimensiones e indicadores”,
Quaderns del CAC, nº. 25, (2006), pp. 9-17. Barcelona: CAC. [Consulta: 21 julio 2011].
<http://www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/quaderns_cac/Q25_ES.pdf>
UE: “Competencias clave para el aprendizaje permanente”. Recomendación del parlamento europeo y del
consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario
oficial l 394, de 30.12.2006.
UNESCO: Educación y Alfabetización Mediáticas. Unesco y Alianza de las Civilizaciones. 2011. [Consulta: 4
enero 2012]. <http://www.aocmedialiteracy.org/index.php?option=com_content&task=view&id=3&Itemid=4>
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 136
- PDF (Español (España)) 95