Xenophobic attitudes in youth. Initiatives from Corporate Social Responsibility in communication groups in the field of inclusion and cultural diversity
DOI:
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i63.05Keywords:
youth, xenophobia, corporate social responsibilityAbstract
Youth represent a vulnerable group in continuous crisis in Western societies. Although it is possible to describe attitudes intrinsic to the youth condition (instability, uncertainty, non-conformity...), others are the result of the coercion imposed by the social structure in which they have had to live. Youth is, in general, a group that is tolerant of cultural diversity and immigration, but a portion displays xenophobic behaviour that needs to be analysed. This work attempts to identify those factors or variables that can explain this type of behaviour. In addition, this research faces a group very connected to communication and information technologies, and large communication groups have great influence in decision-making and opinions in this collective. For this reason, it is necessary for large communication groups to take on the task of transmitting values of tolerance and respect in an increasingly culturally diverse society. The most relevant findings are, on the one hand, that political ideology has a very high explanatory value; the more young people are located on the left-right spectrum, the more likely they are to manifest xenophobic behaviour. On the other hand, severe poverty is also presented as a strong explanatory factor of xenophobic behaviour. And by last, the analysed communication groups do not show a clear attitude in favour of cultural diversity, neither in their commitments nor in their specific actions.
Downloads
Metrics
References
Aguirre Sánchez Beato, E., Ballesteros Guerra, J. C., Elzo Imaz, J., González-Anleo, J. M., Megías Valenzuela, E., Moreno Mínguez, A., Rodríguez San Julián, E., Rubio Castillo, A. M., & Tudela Canaviri, P. (2019). Protagonistas y espectadores. Una mirada longitudinal sobre la juventud española. Centro Reina Sofía sobre adolescencia y juventud. Fundación Fad.
Andújar, A., Sánchez, N., Pradillo, S., & Sabin, F. (2022). Jóvenes y racismo. Estudio sobre las percepciones y actitudes racistas y xenófobas entre la población joven de España. Centro Reina Sofia sobre Adolescencia y Juventud, Fundación Fad Juventud. 10.5281/zenodo.7268038
Arrebola, J. D. M. (2017). Los trabajadores pobres en España: perfil y cambios durante la recesión. Revista d’Afers Socials, (9), 51-60. https://ibdigital.uib.es/greenstone/sites/localsite/collect/portal_social/index/assoc/caib0172.dir/caib0172.pdf#page=51
Atresmedia. (s. f.). Responsabilidad corporativa. Informe no financiero. Recuperado el 23 de noviembre, 2023, de https://www.atresmediacorporacion.com/responsabilidad-corporativa/informes/
Behre, J., Hölig, S., & Möller, J. (2023). Reuters Institute Digital News Report 2023: Ergebnisse für Deutschland. Verlag Hans-Bredow-Institut. https://acortar.link/SiZkwa
Bowen, H. P. (1953). Social Responsibilities of the Businessman. Harper.
Bustos Martínez, L., De Santiago Ortega, P. P., Martínez Miró, M. Á., & Rengifo Hidalgo, M. S. (2019). Discursos de odio: Una epidemia que se propaga en la red. Estado de la cuestión sobre el racismo y la xenofobia en las redes sociales. Mediaciones Sociales, 18, 25–42. https://doi.org/10.5209/meso.64527
Carné, D. M. (2007). Responsabilidad social de la empresa: Una revisión crítica a las principales teorías. Ekonomiaz: Revista vasca de economía, (65), 50–67.
Cea D’Ancona, M. Á. (2015). Los efectos de la crisis económica en la modulación y evolución de la opinión pública española ante la inmigración. Migraciones, (37), 29–52. https://doi.org/10.14422/mig.i37.y2015.002
Centro Reina Sofía. (s. f.a). Cuestionario. Recuperado el 23 de noviembre, 2023, de https://www.centroreinasofia.org/wp-content/uploads/2021/02/2022_Jovenes-y-Racismo-Cuestionario.pdf
Centro Reina Sofía. (s. f.b). Microdatos. Recuperado el 23 de noviembre, 2023, de https://www.centroreinasofia.org/bases-microdatos/
Checa-Olmos, J. C., & Arjona, Á. (2011). Españoles ante la inmigración: El papel de los medios de comunicación. Comunicar, 19(37), 141–149. https://doi.org/10.3916/C37-2011-03-06
Chuaqui, J., Mally, D., & Parraguez, R. (2016). El concepto de inclusión social. Revista de Ciencias Sociales, (69), 157–188. https://doi.org/10.22370/rcs.2017.69.927
Consejo Económico y Social de España. (2019). La inmigración en España. Efectos y oportunidades. https://acortar.link/NMkNt4
Croker, C. N., & Barnes, L. R. (2017). Desarrollo epistemológico de la responsabilidad social empresarial: La evolución continúa. Revista Responsabilidad Social, 13(2), 279–291.
Defensor del Pueblo. (2020). Informe anual 2019. La contribución de la inmigración a la economía española. https://acortar.link/jUEdPQ
Feixa Pàmpols, C. (2020). Identidad, Juventud y Crisis: el concepto de crisis en las teorías sobre la juventud. Revista Española De Sociología, 29(3-Sup2), 11–26. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.72
Fernández Izquierdo, M. Á., Muñoz Torres, M. J., Lirio, R., & María, J. (2010). El gobierno corporativo como motor de la responsabilidad social corporativa (Vol. 8). Publicacions de la Universitat Jaume I.
Flórez Buitrago, L. D., Ramírez García, C., & Ramírez García, S. (2016). Las TIC como herramientas de inclusión social. 3C Tic. Cuadernos de desarrollo Aplicados a las TIC, 5(1), 54-67. https://doi.org/10.17993/3ctic.2016.51.54-67
Godenau, D. (2012). El papel de la inmigración en la economía española. Documento de Trabajo ODF, 7. Instituto de Estudios Financieros. https://www.iefweb.org/es/publicacion-odf/el-papel-de-la-inmigracion-en-la-economia-espanola/
Gomà, R., & Rosetti, N. (2016). Perfiles de exclusión y políticas de inclusión en España: Las dimensiones del cambio. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (64), 51–78. https://www.redalyc.org/journal/3575/357544807002/html/
GRI. (s. f.). The global leader for impact reporting. Recuperado el 23 de noviembre, 2023, de https://www.globalreporting.org/
León Salas, B. (2005). La contribución demográfica de la inmigración: El caso de España. Política y Cultura, (23), 121–143. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-77422005000100008&lng=es&tlng=es
Margolis, J. D., Elfenbein, H. A., & Walsh, J. P. (2007). Does it pay to be good? A meta-analysis and redirection of research on the relationship between corporate social and financial performance. https://acortar.link/3971CZ
Mediaset. (s. f.). Informe de Sostenibilidad 2022. Recuperado el 23 de noviembre, 2023, de https://files.mediaset.es/file/2023/0223/17/informe-de-sostenibilidad-2022-2-pdf.pdf
Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030. (s. f.). Estrategia Nacional de Prevención y Lucha contra la Pobreza y la Exclusión Social 2019-2023. Recuperado el 23 de noviembre, 2023, de https://www.mdsocialesa2030.gob.es/derechos-sociales/inclusion/inclusion-social-espana.htm
Ministerio de Inclusión, Seguridad Social y Migraciones. (s. f.). Inclusión social de personas inmigrantes. Recuperado el 23 de noviembre, 2023, de https://www.inclusion.gob.es/home
Miras Rodríguez, M. D. M., Carrasco Gallego, A., & Escobar Pérez, B. (2014). Responsabilidad social corporativa y rendimiento financiero: Un Meta-análisis. Revista Española de Financiación y Contabilidad, 43(2), 193–215. https://doi.org/10.1080/02102412.2014.911000
Orlitzky, M., Schmidt, F. L., & Rynes, S. L. (2003). Corporate social and financial performance: A meta-analysis. Organization Studies, 24(3), 403–441. https://doi.org/10.1177/0170840603024003910
Prisa. (s. f.). Informe de Sostenibilidad 2022. Recuperado el 23 de noviembre, 2023, de https://www.prisa.com/es/info/informes-anuales
Rinken, S. (2019). El peligro de la xenofobia. En Comité Especializado de Inmigración, El fenómeno migratorio en España. Reflexiones desde el ámbito de la Seguridad Nacional (pp. 221-227). Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes e Igualdad. https://onx.la/6e358
RTVE. (s. f.). Transparencia y memorias de servicio público. Recuperado el 23 de noviembre, 2023, de https://www.rtve.es/rtve/20230803/transparencia-memorias-servicio-publico/951181.shtml
Sánchez Romero, C., & López Berlanga, M. C. (2020). Percepción de actitudes nocivas en el uso de las redes sociales en los jóvenes adolescentes. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE), (8). https://doi.org/10.6018/riite.401801
Sánchez-Galán, F. J. (2017). Las transiciones juveniles en España: un análisis de la desigualdad y la diferenciación [Tesis doctoral. Universidad de Valladolid]. Teseo. https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=1470594
Santamaría López, E. (2012). Jóvenes y precariedad laboral: trayectorias laborales por los márgenes del empleo. Zerbitzuan: Gizarte zerbitzuetarako aldizkaria. Revista de servicios sociales, (52), 129-139. https://doi.org/10.5569/1134-7147.52.08
Statista. (s. f.). Distribución porcentual de la población usuaria de noticias online en función de su medio de comunicación preferido para informarse en España en 2021, por grupo de edad. Recuperado el 23 de noviembre, 2023, de https://es.statista.com/estadisticas/874413/medios-de-comunicacion-preferidos-para-informarse-por-grupo-de-edad-espana/
Tejero Pérez, A. (2018). Pobreza laboral en España. Un análisis dinámico. Revista Internacional de Sociologia, 76(2), e096. https://doi.org/10.3989/ris.2018.76.2.16.54
Tezanos, J. F. (2009). Las generaciones perdidas. Tendencias de precariedad laboral y exclusión social en los jóvenes. En J. F. Tezanos (Ed.), Juventud y exclusión social (pp. 23–50). Editorial Sistema.
Valero-Matas, J. A., Coca, J. R., & Valero-Oteo, I. (2014). Análisis de la inmigración en España y la crisis económica. Papeles de Población, 20(80), 9–45. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-74252014000200002
Watts, C. E., & Lee, L. L. (2017). Las TIC como herramientas de inclusión educativa. Acta Scientiae Informaticae, 1(1), 92–97. https://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/asinf/article/view/1167
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 F. Javier Sánchez Galán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 490
- PDF (Español (España)) 251
- XML (Español (España)) 239