The creative process and the distinctive elements of sound fiction on Spanish radio stations and platforms: case study
DOI:
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i62.05Keywords:
sound fiction, radio, platforms, digital audio, SpainAbstract
Sound fiction reborns in Spain with the irruption of sound platforms such as Podium Podcast since 2016, experimental sound innovation of the public broadcaster RNE with the RTVE Audiovisual Innovation Laboratory and the occasional broadcast of audio dramas on conventional radio channels, which broadcast these programs in special periods. This study is based on a case study of ten radio fictions produced by the radio stations RNE, Ser and Onda Cero and the platforms Podium Podcast and Spotify. The mixed methodology used for this study combines content analysis with in-depth interviews to eight experts related with the process of execution of sound fictions in different aspects to Know the creative process in different angles. The results of the research underline the distinctive features of the genre in each of the platforms and stations and how distribution and consumption on demand make it possible to resurge the genre with very careful productions in sound design and focused on an audience used to audiovisual media and cinema, which has envolved with respect to radio theatre.
Downloads
Metrics
References
Afuera-Heredero, A. (2020). La extinción del género dramático de la radio de la transición (1970-1980). En P. López Villafranca & S. Olmedo Salar (Eds.), El radioteatro. Olvido, renacimiento y su consumo en nuevas plataformas (1.ª ed., pp. 39–59). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Afuera-Heredero, A. (2021). Aquí, Unión Radio. Crónica de la primera cadena española (1925-1939). Ediciones Cátedra.
Ayuso, E. (2019). Génesis y realización del primer radioteatro de ‘Don Quijote’ producido por la BBC en 1947. Index. comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 9(2), 35–53. https://doi.org/10.33732/ixc/09/02Genesi
Balsebre, A. (1994). El lenguaje radiofónico. Ediciones Cátedra.
Balsebre, A. (2001). Historia de la radio en España: Vol. I. 1874–1939. Ediciones Cátedra.
Bardin, L. (2002). Análisis de contenido. Ediciones Akal.
Cavia Fraile, S. (2016). Nuevo modelo de radio a través de la cuarta pantalla: Radiovisión, la radio que se ve. Fonseca. Journal of Communication, 13(13), 65–84. https://doi.org/10.14201/fjc2016136584
García-Jiménez, J. (1993). Narrativa Audiovisual. Ediciones Cátedra.
Gavrila, M. (2019). Radioteatro en Italia. Narrativa entre la radiodifusión pública y los nuevos espacios digitales. index.Comunicación, 9(2), 75–98. https://doi.org/10.33732/ixc/09/02Radiot
Gordillo-Álvarez, I. (2008). El cine de senderos bifurcados: propuesta metodológica para el análisis narrativo del discurso de historias múltiples. Guiónactualidad, 11.
Guarinos-Galán, V. (2009). Manual de narrativa radiofónica. Síntesis.
Hernando-Lera, M., López Vidales, N., & Gómez Rubio, L. (2020). Ficción radiofónica en tiempos de crisis: Ficción Sonora de RNE (2009-2015). Historia y Comunicación Social, 25(1), 113–122. https://doi.org/10.5209/hics.64888
Heyer, P. (2018). Orson Welles’ War of the Worlds Broadcast. En P. Urquhart & P. Heyer (Eds.), Communication in History: Stone Age Symbols to Social Media (7th ed., pp. 219–224). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315189840-32
Kawashima, T. (2022). Miners, Wales and the BBC Radio Drama Richard Hughes’s Danger. Journal of Radio & Audio Media. Publicación online. https://doi.org/10.1080/19376529.2022.2046584
López-Villafranca, P. (2019). Estudio de casos de la ficción sonora en la radio pública, RNE, y en la plataforma de podcast del Grupo Prisa en España. Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social , 12(2), 65–78. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6547
López-Villafranca, P. (2021). Formatos sonoros radiofónicos. Revisión del medio en un entorno digital cambiante. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
López-Villafranca, P., & Olmedo Salar, S. (2020). El radioteatro. Olvido, renacimiento y su consumo en nuevas plataformas. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Martínez-Costa, M. P. (2015). Radio y nuevas narrativas: de la crossradio a la transradio. En M. Oliveira & F. Ribeiro (Eds.), Radio, Sound and Internet: proceedings of Net Station International (pp. 168–187). CECS.
Moreno, I. (2003). Narrativa audiovisual publicitaria. Paidós.
Muela Molina, C. (2012). La representación de la ficción en la cuña publicitaria. Personajes, contextos y otros elementos narrativos. Área Abierta. Revista de Comunicación Audiovisual y Publicitaria, 12(1), 1–15. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2012.v31.38969
Ortiz-Sobrino, M. Á., & Volpini-Sisó, F. (2017). Realización, lenguaje y elecciones narrativas de radioteatro: Tres aproximaciones a la creación de espacios sonoros en el tiempo. Área Abierta, 17(1), 13–37. https://doi.org/10.5209/ARAB.53496
Payri Lambert, B. (2015). Nuevas posibilidades narrativas de la auricularización y del espacio con el sonido biaural. En J. A. Bornay Llinares, F. J. Romero Naranjo, V. J. Ruiz Antón, & J. Vera Guarinos (Coords.), Fronteras reales, fronteras imaginadas (pp. 309–322). Letra de Palo.
Pérez Rufi, P. (2020). La construcción del personaje en la ficción radiofónica Negra y criminal de Mona León Siminiani. En P. López Villafranca & S. Olmedo Salar (Eds.), El radioteatro. Olvido, renacimiento y su consumo en nuevas plataformas (1.ª ed., pp. 91–113). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Piñeiro-Otero, T., & Pedrero-Esteban, L. M. (2022). Audio communication in the face of the renaissance of digital audio. El Profesional de la Información, 31(5), 1–18. https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.07
Rodero-Antón, E., & Soengas Pérez, X. (2010). Ficción radiofónica: Cómo contar una historia en la radio. Instituto RTVE.
Rodero-Antón, E., Pérez-Maillo, A., & Espinosa de los Monteros, M. J. (2019). Ficción sonora en el ecosistema digital. En L. M. Pedrero Esteban & J. M. García-Lastra Núñez (Eds.), La transformación digital de la radio. Diez claves para su comprensión profesional y académica (pp. 151–171). Tirant Humanidades.
Rodríguez-Ortiz, R. (2019). Las tres etapas del radioteatro en Chile: De la época dorada al nuevo auge de las series de ficción. Index. comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 9(2), 55–73. https://doi.org/10.33732/ixc/09/02Lastre
Rodríguez-Pallares, M. (2017). Reutilización de la ficción sonora en la Cadena ser. El caso de Podium Podcast. Área Abierta, 17(1), 83-97. https://doi.org/10.5209/ARAB.53445
Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.
Sánchez Gómez, J. L. (2022). Funciones y características de la música en la ficción sonora en el caso de RNE y Podium Podcast. Popular Music Research Today: Revista Online De Divulgación Musicológica, 4(1), 163–179. https://doi.org/10.14201/pmrt.29110
Tang-Serradell, M. H. (2022, 29 septiembre). “El Sonido del Crimen”. El nuevo podcast de ficción de Spotify. Young. https://bit.ly/469rFDZ
Thomas, L. (2009). The Archers: An everyday story of old and new media. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 7(1), 49–66. https://doi.org/10.1386/rajo.7.1.49/1
Volpini-Sisó, F., & Ortiz-Sobrino, M. A. (2020). En los dominios de la imaginación. Una perspectiva desde lo público. En P. López Villafranca & S. Olmedo Salar (Eds.), El radioteatro. Olvido, renacimiento y su consumo en nuevas plataformas (1st ed., pp. 23–37). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Yin, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods. Sage Publications.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paloma López Villafranca, Silvia Olmedo Salar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 322
- PDF (Español (España)) 104
- XML (Español (España)) 26