Mediation in literary journalism: the case of Roberto Bolaño

Authors

  • Gloria Gómez-Escalonilla Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i58.04

Keywords:

cultural journalism, Roberto Bolaño, editorial industry, content analysis

Abstract

This research analyzes the information related to Roberto Bolaño in the generalist media, as a case study to learn how the processes of media reinterpretation that journalism introduces when dealing with literature are developed. Through a content analysis, the 200 stories that three Spanish newspapers: El País, El Mundo and ABC and the Chilean La Nación have published about a writer who has won awards, critical prestige and great commercial success are analyzed. The study reveals that the Chilean author is a journalistic character due to the notoriety that the press gives him, although each newspaper has different selection criteria; in fact, the controversial change of publisher made by the widow was ignored by some media, which can be explained by the relations of the press with the publishing sector. In any case, a very positive image of the writer prevails, especially among Spanish newspapers, with attributes and evaluations that elevate him as a great universal author. Bolaño appears in the press not only when his works are published or republished, but also on the occasion of awards, exhibitions, or other tributes, confirming the routine of highlighting the social chronicle of cultural events. Of his works, Los detectives Salvajes and 2666 stand out, the best-known books, mentioned as elements of identification of the author. Of special importance is his death, which marks the beginning of his media presence, another characteristic of cultural journalism that also helps to create the myth of the cursed author.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Benavente, C. (2002). El Personaje Mediático de la prensa: Análisis de la Construcción del Subcomandante Marcos (Ejército Zapatista de Liberación Nacional) en los diarios. Revistas Bolivianas, 23, 47-60.

Billelabeitia, A. (2008). Análisis de la crítica de literatura en periódicos de información general y suplementos culturales: el caso de Roberto Bolaño. (Tesis doctoral. Universidad del País Vasco).

Blanco Leal, M.M. (2008). Modelos de análisis para el estudio crítico de la prensa. Ediciones internacionales universitarias.

Bolognese, Ch. (2009). Pistas de un naufragio. Cartografía de Roberto Bolaño. Margen.

Bourdieu, P. (1983). Campo del poder y campo intelectual. Folio ediciones.

Cordón, J. A. y Lopez C. (2012). El libro electrónico: invarianzas y transformaciones. En El profesional de la Información, 21, 83-90.

https://doi.org/10.3145/epi.2012.ene.11

Del Prado, J. (2010). Poe, Baudelaire y Mallarmé en el nacimiento del poema moderno. Revista de Filología, 28, 95-121. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3284417

Echevarría, I. (2013). Bolaño internacional. Algunas reflexiones en torno al éxito internacional de Roberto Bolaño. Estudios Públicos, 130, 175-202. https://bit.ly/3Myqcil

Espinosa, P. (2003). Territorios en fuga: estudios críticos sobre la obra de Roberto Bolaño. Frasis editores.

Fontcuberta, M. (1990). El discurso de la prensa del corazón. Anàlisi: quaderns de comunicación i cultura, 13, 53-72. https://ddd.uab.cat/pub/analisi/02112175n13/02112175n13p53.pdf

Gabrielli, R. (2009, 15 de mayo). Bolaño, poeta maldito que Estados Unidos necesitaba. La bitácora de Gabrielli. https://labitacoraderolandogabrielli.blogspot.com

Galgani, J. (2016). Literatura y prensa: la columna de escritores en Chile. Alpha (Osorno), 42, 145-161.

https://doi.org/10.32735/S0718-2201201600042%25x

Galgani, J. (2017). Escritores en la prensa: autoría y autoridad. Literatura y lingüística, 35, 219-234.

http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112017000100219

Gómez-Escalonilla, G. (2019). La cultura en los medios: el protagonismo de los eventos culturales. En Huerta, M.I., Rodrigo, L. y Padilla, G. (Eds.). Límites en la comunicación actual. Pirámide. (pp.165-178)

Guardado da Silva, C. y Catanho, C. (2021). Bookstagram y los mercados editoriales estadounidense y portugués. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, 53, 25–41.

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i53.02

Gutiérrez Giraldo, R. (2014). Las intervenciones críticas de Roberto Bolaño: el escritor como estratega en el combate literario. Cuadernos de literatura, 36, 310-331.

Juárez, L. (Ed.). (2019). Escritores y escritura en la prensa. Universidad Nacional de la Plata.

Manzoni, C. (2002). Roberto Bolaño: la literatura como tauromaquia. Ed. Corregidor.

Marín, F. (2004). La construcción del mito a través de la prensa: el caso Bin Laden. Comunicación Social.

Mesquita, M. (1999). Le personnage journalistique. De la narratologie a la déontologie. Recherches en communication, 11, 169-194.

Montesa, S. (Ed.) (2003). Literatura y Periodismo: la prensa como espacio creativo: Actas del XVI Congreso de Literatura Española Contemporánea de 2002, AEDILE.

Moreno, F. (2011). Roberto Bolaño. La experiencia del abismo. Ediciones Lastarria.

Moreno, F. Ed. (2005). Roberto Bolaño: una literatura infinita. Université de Poitiers / CNRS.

Ortiz, G. (2014, 21 de julio). La nube negra de Roberto Bolaño. Jot Down, 7.

Paz Soldan, E. (2013). Bolaño salvaje. Candaya.

Plaza Atenas, D. (2005). Roberto Bolaño: en el lado de afuera. En F. Moreno (Ed.): Roberto Bolaño: una literatura infinita. Université de Poitiers / CNRS. (pp.101-108).

Poblete Alday, P. (2006). El balido de la oveja negra la obra de Roberto Bolaño en el marco de la Nueva Narrativa Chilena. Universidad Complutense de Madrid.

Riaño, P. H. (2014, 29 de abril). Cebrián impone “la mejor cobertura” de Penguin Random House en ‘El País’. El Confidencial.

Rivera, J. B. (1995). El periodismo cultural. Paidós.

Rodríguez Pastoriza, F. (2006). Periodismo cultural. Síntesis.

Rosemberg, F. y Troya, E., (2012). Algunos procesos de la construcción de mitos. Iztapalapa Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 72, 137-152.

Sánchez Cuervo, M. (2015). Representación retórica de Shakespeare en la prensa canaria del siglo XIX. Tonos digital: Revista de estudios filológicos, 28.

Schiffrin, A. (2000). La edición sin editores. Destino.

Solotorevsky, M. (2013). El espesor escritural en novelas de Roberto Bolaño. Mitología Hoy, 7, 163-171.

Spiller, R. (2009). Roberto Bolaño: fracasar con éxito o navigare necessum est. En Y. Sánchez y R.Spiller: Poéticas del fracaso. Gunter Narr Verlag Tügirger.

Tuchman, G, (1983). La Producción de la noticia. Estudio sobre la construcción social de la realidad. Gustavo Gili.

Tuñón, A. (1990). El acontecimiento cultural y la construcción de mitos. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura 13, 27-41.

Vallejo, M.L. (1993). La crítica literaria como género periodístico. Eunsa.

Vidal, P. (2000, 23 de noviembre). Bolaño airea los fantasmas de la dictadura en el libro ‘Nocturno de Chile’. El País.

Volpi, J. (2009). El insomnio de Bolivar: Cuatro consideraciones intempestivas sobre América Latina en el Siglo XXI. Debate.

Published

2022-10-15

How to Cite

Gómez-Escalonilla, G. (2022). Mediation in literary journalism: the case of Roberto Bolaño. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (58), 24–40. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i58.04

Issue

Section

MONOGRAPH
Views
  • Abstract 212
  • PDF (Español (España)) 95