Analysis of the gender roles of the main female characters in the RTVE series “Hit”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i57.05

Keywords:

women, archetype, audiovisual, tv series, RTVE

Abstract

Film and television fiction as a reflection or report of the existing reality takes on bigger relevance when this fiction comes from the public service media. These contents are broadcasted with the objective of entertainment in first place but also with the aim to stimulate a reflection about certain social issues.  The tv fiction “Hit” takes place in this context. The first season was released in September 2020 and the second season has been broadcasted since October to December in 2021. The plot focuses on the educational environment with a cast of adults and teenagers whose epicentre is the school they share where the main character “Hit” deals with a group of teenage boys and girls with various behavioural problems. Given the narrative plot of the series, it is of interest to analyze the archetypes of the female protagonists involved in the story. The present study explores the representation of 16 characters from a qualitative approach and based on the methodology of individual and comparative character analysis. From the narrative profiles analysed, it can be seen how in some cases the main female characters are constructed basis on gender stereotypes to develop a transformation story line. But there are also other protagonists whose personalities are constructed according to typical patterns without a gender perspective, resorting to narrative archetypes without evolution.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Isaac Maroto González, University of Santiago de Compostela

Isaac Maroto González es creativo publicitario e investigador predoctoral en el grupo de Novos Medios del Departamento de Ciencias de la Comunicación de la Universidade de Santiago de Compostela (USC). Es beneficiario de una ayuda de contrato predoctoral de investigación para la formación de doctores 2019.(ref.PRE2019-090667) también ha sido becado con una estancia de 3 meses en la universidad de Minho como parte del programa IACOBUS. Es Licenciado en Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidad de Valladolid y Máster en Cine, televisión y medios interactivos por la Universidad Rey Juan Carlos. Sus principales líneas de investigación se centran en el análisis de los ecosistemas comunicativos que surgen en los medios de comunicación dentro del contexto interactivo y digital.

References

Arana Arrieta, E. (2011). Estrategias de programación televisiva. Ed. Síntesis.

Arranz Lozano, F. (2020). Estereotipos, roles y relaciones de género en series de televisión de producción nacional: un análisis sociológico. Estudio realizado por CIMA-Asociación de mujeres cineastas y de medios audiovisuales y editado por el Instituto de la Mujer y para la Igualdad de Oportunidades del Ministerio de Igualdad. https://bit.ly/3PsCGJ6

Barrios Rodríguez, S., González de Garay, B. y Marcos Ramos, M. (2021). Representación de género en las series españolas de plataformas de streaming. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 16, 298-322. e-ISSN: 2444-0221. https://bit.ly/3wkvRSi

Belmonte, J. y Guillamón, S. (2008). Co-educar la mirada contra los estereotipos de género en TV. Comunicar, Revista Científica de Educomunicación, 31(XVI), 115-120. https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-014

Chicharro Merayo, M. (2021). Representaciones de la mujer en la ficción postfeminista: Ally McBeal, Sex and the City y Desperate Housewives. Papers: revista de sociologia, 98(1), 11-31. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v98n1.469

Cuenca Orellana , N. y Martínez Pérez, N. (2020). Enamoramiento y maternidad: el mandato de género en televisión a través de las protagonistas de This is Us. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia. No. 16 2021 – e-ISSN: 2444-0221 - pp. 250-269

FórmulaTv (2022, 28 de enero). Audiencias HIT. www.formulatv.com. https://bit.ly/3sG4WOK

Galán Fajardo, E. (2007). Fundamentos básicos en la construcción del personaje para medios audiovisuales. Revista del CES Felipe II, 2007(7). https://bit.ly/3FUez1D

Garrido, R. y Zaptsi, A. (2021). Arquetipos, Me Too, Time’s Up y la representación de mujeres diversas en TV. Comunicar. Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 68, 21-33. https://doi.org/10.3916/C68-2021-02

Gavilán, D., Martinez-Navarro, G. y Ayestarán, R. (2019) Las mujeres en las series de ficción: el punto de vista de las mujeres. Investigaciones feministas, 10 (2), 367-384. https://doi.org/10.5209/infe.66499

Grossocordón Cortecero, C. (2019). Propuesta metodológica sobre análisis de personajes en el relato cinematográfico. Comunicación y Métodos | Communication & Methods, 1(1), 9- 28. https://doi.org/10.35951/v1i1.18

Hidalgo-Marí, T. (2017). De la maternidad al empoderamiento: una panorámica sobre representación de la mujer en la ficción española. Prisma Social, 2, 291-314. https://bit.ly/3a7x5rF

Lacalle, C. y Gómez, B. (2016). La representación de las mujeres trabajadoras en la ficción televisiva. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 47(24), 59-67. https://doi.org/10.3916/C47-2016-06

Martínez Rodrigo, M. E., y Martínez-Cabeza Jiménez, J. (2020). La figura materna en el cine de Pixar. El caso de la saga de Los Increíbles. Historia y comunicación social, 25(1), 35-44. https://doi.org/10.5209/hics.64587

Mateos-Pérez, J. (2021). Modelos de renovación en las series de televisión juveniles de producción española. Estudio de caso de Merlí (TV3, 2015) y Skam España (Movistar, 2018). Doxa Comunicación, 32, 143-157. https://doi.org/10.31921/doxacom.n32a7

Navarro-Abal, Y. y Climent-Rodríguez, J. (2014). El efecto socializador del medio televisivo en jóvenes. Influencia de las conductas de gestión del conflicto mostradas por personajes de series de ficción. Área Abierta, 14(1), 26-42. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2014.v35.n1.44684

Perelló Rosselló, M. (2015). Arquetipos femeninos en Amar en Tiempos Revueltos (TVE, 2005-2012). Acotaciones (34). https://bit.ly/3LlXvCS

Raya Bravo, I. (2019). El viaje de la heroína. 10 iconos femeninos épicos del cine y la televisión. ReaDuck Ediciones.

Saneleuterio, E., Muñoz, M. J. R., y Leoz, D. (2021). Transformaciones en las narrativas audiovisuales desde una perspectiva de género. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 16, 1-11. e-ISSN: 2444-0221. https://bit.ly/3MmNJ4B

Vicens Poveda, A. (2020). Análisis individual y comparativo de personajes cinematográficos. Una propuesta metodológica multidisciplinar aplicada al cine de animación. Comunicación y Métodos, 2(1), 23-38. https://doi.org/10.35951/v2i1.58

Published

2022-07-15

How to Cite

Maroto González, I., & Rodríguez Martelo, T. (2022). Analysis of the gender roles of the main female characters in the RTVE series “Hit”. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (57), 83–101. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i57.05

Issue

Section

MONOGRAPH
Views
  • Abstract 938
  • PDF (Español (España)) 551