The music as infotainment enhancer in TV sports news programs in Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i56.08

Keywords:

TV news, television, music, sports, infotainment

Abstract

This paper presents a study of music as a narrative element in accordance with content broadcasted in sports news programs in Spain. For research purposes, we conduct a content analysis to compare 84 programs broadcasted between September and November in 2020 in four national television networks: Antena 3, Cuatro, La 1 de TVE and La Sexta. The goals of this research are to analyze the placement and the roles of musical themes in the production of sports news programs, to compare their genres and styles, and to examine the links that exist between musical pieces and additional graphic and visual elements displayed in the television discourse on sports. Findings indicate that music is mainly employed in softer news and during the first half of these broadcasts, the graphic elements are directly connected with music in order to increase the dramatic side of news and the most common musical pieces that appear in sports stories are rock and pop. As a conclusion, there is an expanded and frequent use of music that aims at enhancing infotainment in a diverse range of sports content covered by these television news programs. This fact emphasises the idea of how the adoption of this style and approach determines the selection, the hierarchy and also the forms of presentation of sports stories on TV.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Barlovento Comunicación (2021). Análisis de la industria televisiva-audiovisual 2020, https://bit.ly/3mm4AZF

Berrocal, S., Redondo, M., Martín, V. y Campos-Domínguez, E. (2014). La presencia del infoentretenimiento en los canales generalistas de la TDT española. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 85-103, https://doi.org/10.4185/RLCS-2014-1002

Blanco, J. M. (2001). Las retransmisiones deportivas como género periodístico espectacular y dramático. Zer, 6 (11), 1-24, https://bit.ly/3a25zbB

Bonaut, J. y Vicent, M. (2019). Los contenidos deportivos en la programación televisiva española (1993-2010): un análisis desde la perspectiva de los índices de audiencia. Communication & Society, 32(3), 93-107, https://doi.org/10.15581/003.32.3.93-107

Boyle, R. (2014). Television Sport in the Age of Screens and Content. Television & New Media 15(8), 746–751, https://doi.org/10.1177/1527476414529167

Cebrián-Herreros, M. (2004). La información en televisión. Obsesión mercantil y política. Gedisa.

Díaz-Arias, R. (2017). La información periodística en televisión. Síntesis.

Domínguez, S. y Arévalo, L. (2020). La evolución del reportaje en televisión: infoentretenimiento y espectacularización de la realidad. Un nuevo género en el cambio de milenio. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(2), 519-528, https://doi.org/10.5209/esmp.67793

Durrant, P. y Kennedy. E. (2007). Sonic Sport: Sound Art in Leisure. Research, Leisure Sciences, 29 (2), 181-194, http://doi.org/10.1080/01490400601160879

Ferré, C. (ed.) (2013). Infoentretenimiento: El formato imparable de la era del espectáculo. UOC.

Fieiras, C., Túñez, M. y Vaz, M. (2020). Impacto del COVID-19 en la televisión en España: contenidos, audiencias, soportes y estrategias de producción. RISTI- Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 35, 572-585, https://bit.ly/3teBsIV

García, E., De Moragas, M. y Gómez, M. (1994). El deporte en las televisiones españolas. Un papel creciente en la programación. Telos, 38, 109-118, https://bit.ly/3l6nSmw

García-Avilés, J.A. (2021). El reportaje de infoentretenimiento: evolución del género en las televisiones generalistas en España (1990-2020). Revista de Comunicación, 20(2), 171-188. https://doi.org/10.26441/RC20.2-2021-A9

García-Avilés, J.A. (2007). El “infroentretenimiento” en los informativos líderes de audiencia en la Unión Europea. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 35, 47-63, https://bit.ly/3FaKM4d

Gascón, P. (2020). El infoentretenimiento en la televisión de pago, Movistar+ y el canal #0. El uso transmedia de sus contenidos de humor. Ambitos: Revista internacional de comunicación, 49, 177-196, https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i49.11

Gértrudix, M. (2003). Música y narración en los medios audiovisuales. Laberinto Comunicación.

González-Ramos, A. (2019). Contenidos de los espacios de deportes en los telediarios. Análisis comparativo de La 1 y Antena 3. [Trabajo Fin de Grado. Universidad de Sevilla]. Depósito de Investigación de la Universidad de Sevilla, https://bit.ly/3HSpFnk

Grabe. M.E., Zhou, S. y Barnett, B. (2001). Explicating Sensationalism in Television News: Content and Bells and Whistles of Form. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 45(4), 635-655, https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4504_6

Hutchins, B. y Rowe, D. (2012). Sports beyond television: The Internet, digital media and the rise of networked media sport. Routledge.

Hutchins, B. y Rowe, D. (2009). From broadcast scarcity to digital plenitude: The changing dynamics of the media sport content economy. Television & New Media, 10(4), 354–370, https://doi.org/10.1177/1527476409334016

Jørgensgaard, N. (2021). Club Foot for football – on the (re)construction of meanings of music and football through a television title sequence, Sport in Society, 24(1), 22-37, https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1795133

Krippendorf, K. (2019). Content Analysis. An Introduction to Its Methodology (cuarta edición). Sage.

León, B. (2010). Informativos para la televisión del espectáculo. Comunicación Social.

Marín-Montín, J. (2021). Adaptaciones en la realización televisiva del deporte en directo por la COVID-19. Index Comunicación, 11(1), 141-162, https://doi.org/10.33732/ixc/11/01Adapta

Martín-Guart, R., López-González, H. y Fernández-Cavia, J. (2017). El deporte como antídoto contra la fragmentación de audiencias: Un estudio exploratorio de los programas más vistos de la televisión en España (1989-2016). Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1027-1039, https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2017-1206

Micó, J.L. (2011). Entretenimiento transversal. Convergencia de contenidos entre la televisión, internet y los dispositivos móviles. Trípodos, 27, 107-115, https://bit.ly/3mlhOG1

Newman, N. (2020). Digital News Report 2020. Reuters Institute for the Study of Journalism, https://bit.ly/3iurb59

Ortells, S. (2009). La mercantilización de la información: la nueva era informativa en televisión. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 341-353, https://doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-827-341-353

Paniagua-Santamaría, P. (2006). Deporte en televisión: el pseudoperiodismo como espectáculo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 12, 185-193, https://bit.ly/3aidlOZ

Piñuel, J.L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42, https://bit.ly/3DddIqr

Redondo, M. (2020). Sensacionalismo informativo, el periodismo como espectáculo. Fragua Libros.

Rojas-Torrijos, J.L. (2015). La creciente banalización de los contenidos deportivos. Cuadernos de Periodistas, 31, pp. 48-56, https://bit.ly/35wiKTP

Rojas-Torrijos, J.L., y Ramon, X. (2021). Exploring agenda diversity in European Public Service Media sports desks. A comparative study of sportswomen and disabled athletes’ coverage on Twitter. Journalism Studies, 22(2), pp. 225-242, https://doi.org/10.1080/1461670X.2020.1809497

Scherer, J. y Rowe, D. (2014). Sport, public service media, and cultural citizenship. Routledge.

Sutherland, H. (2009). “The BBC: A Public Service Sound?”. En Harper, G., Doughty, R. y Eisentraut, J. (eds.), Sound and Music in Film and Visual Media (pp. 533-554). Bloomsbury.

Túñez, M., Vaz, M., y Fieiras, C. (2020). Covid-19 y medios de servicio público: impacto de la pandemia en la televisión pública en Europa. El Profesional de la Información, 29(5), https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.18

Valhondo, J. y Berrocal, S. (2020). Desregulación y soberanía del público en la televisión española: el infoentretenimiento como alternativa al modelo de noticias clásico. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(2), 851-863, https://doi.org/10.5209/esmp.67817

Wimmer, R.D., y Dominick, J.R. (2011). Mass media research: an introduction. Cengage Learning.

Published

2022-04-15

How to Cite

Rojas Torrijos, D. . J. L., & González Ramos , Ángel . (2022). The music as infotainment enhancer in TV sports news programs in Spain. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (56), 124–142. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i56.08

Issue

Section

ARTICLES
Views
  • Abstract 525
  • PDF (Español (España)) 157