The commitment to fiction in Onda Cero (2016-2021): analysis of productions in current radio broadcasting
DOI:
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i56.07Keywords:
radio fiction, sonic creativity, Onda Cero Radio, radio genres, radio narrativeAbstract
Having disappeared from broadcasting for decades, radio fiction has been making a comeback on the main Spanish radio stations in recent years, recovering a creativity and artistic dimension that was key in the early days of radio broadcasting. This study analyses the radio fiction produced by Onda Cero between 2016 and 2021, defining their individual and common characteristics. To do so, it applies a mixed methodology combining content analysis of a sample of fifteen productions with in-depth interviews with two professionals involved in different facets of their execution. The results allude to a return of fiction genres to Spanish radio thanks to new distribution and consumption trends such as the podcast format, although their stability in the general programming grid is still a long way off.
Downloads
Metrics
References
AIMC (2021). Marco General de los Medios en España 2021. https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2021/02/marco2021.pdf
Afuera, A. (2020). La extinción del género dramático de la radio de la Transición (1970-1980). En P. López Villafranca y S. Olmedo Salar, S. (Coords.) El radioteatro: olvido, renacimiento y su consumo en otras plataformas (pp. 39-60). Comunicación social. Ediciones y Publicaciones.
Aguilera, M. y Arquero Blanco, I. (2017). La ficción sonora y la realización en directo: el reto de RNE”. Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, v. 17, n. (1), pp. 117-146. http://dx.doi.org/10.5209/ARAB.54404
Ayuso, E. (2013). La recepción de la radio dramática en España (desde la posguerra a 1971). Index. Comunicación,v.3,n.1,pp.167-185. https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/65
Balsebre, A. (1994). El lenguaje radiofónico. Cátedra.
Barea, P. (1994). La estirpe de Sautier: la época dorada de la radionovela en España 1939-1959. El País.
Bardin, L. [1986 (2002)]. Análisis de contenido (3ª ed.). Ediciones Akal.
Catalina, B.; García, A.; Montes, M. (2015). “Jóvenes y consumo de noticias a través de Internet y los medios sociales”. Historia y Comunicación Social, v. 20, n. 2, pp. 601-619. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2015.v20.n2.51402
Cebrián, M. (2001). La radio en la convergencia multimedia. Gedisa
Contursi, M. E. y Ferro, F. (2000). La narración: usos y teorías. Norma.
Faus, A. (2007). La radio en España (1896–1977). Santillana.
Fernández, J. L. (2008). La construcción de lo radiofónico. La Bujía.
Fernández Aldana, C. (2020). El futuro del radioteatro. En P. López Villafranca y S. Olmedo Salar (Coords.) El radioteatro: olvido, renacimiento y su consumo en otras plataformas (pp. 165-176). Comunicación social. Ediciones y Publicaciones.
Gómez García, S. y Cabeza, J. (2013). Oír la radio en España. Aproximación a las audiencias radiofónicas durante el primer franquismo (1939-1959). Historia Crítica, n. 50, pp 104-131. https://dx.doi.org/10.7440/histcrit50.2013.05
González-Conde, M. J.; Ortiz-Sobrino, M. Á. y Prieto-González, H. (2019). El radioteatro en España: marco de referencia para una aproximación diacrónica. Index.comunicación, v. 9, n.2, pp. 13-34. https://doi.org/10.33732/ixc/09/02Elradi
Guarinos, V. (1999). Géneros ficcionales radiofónicos. MAD
Guarinos, V. (2010). Madrugadas fin de semana en la radio española actual: ficción, ocultismo y humor para el relato radiofónico. Ámbitos. Revista internacional de comunicación, n. 19, pp. 61-76. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2010.i19.04
Guarinos, V. (2017). La ficción monumental de la radio actual en España. Las adaptaciones sonoras cinematográficas. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, vol. 4, n. 7, pp. 138-147. https://doi.org/10.24137/raeic.4.7.14
Hernando Lera, M., López Vidales, N. y Gómez Rubio, L. (2020). Ficción radiofónica en tiempos de crisis: Ficción Sonora de RNE (2009-2015). Historia y Comunicación Social, v. 25, n. 1, pp. 113-122. https://doi.org/10.5209/hics.64888
Jakobson, R. (1960). Linguistics and Poetics. En T. Sebeok (Ed.), Style in Language (pp. 350-377). Massachusetts Institute of Technology Press.
López-Noguero, F. (2002). “El análisis de contenido como método de investigación”. XXI. Revista de educación,n.4,p.167–179. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/1912/b15150434.pdf?sequence1
López Vidales, N., Rubio, G. y Rubio García, M. (2015). La radio de las nuevas generaciones de jóvenes españoles: hacia un consumo on line de música y entretenimiento. Zer-Revista de Estudios de Comunicación, 19(37), pp. 45-64. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/13516
López Villafranca, P. (2019). “Estudio de caso de la ficción sonora en la radio pública, RNE, y en la plataforma de podcast del Grupo Prisa en España”. Disertaciones, v. 12, n. 2, pp. 65-78. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6547
Martínez-Costa, M.P. y Díez Unzueta, J. R. (2005). Lenguaje, géneros y programas de radio: introducción a la narrativa radiofónica. EUNSA.
Martínez-Costa, M. D. (2015). Radio y nuevas narrativas: de la crossradio a la transradio. En M. Oliveira y F. Ribeiro (Eds) Radio, sound and Internet, (pp. 168-187). Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade.
Merayo, A. (1992). Para entender la radio. Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca.
Merelo Solá, A. (2009). La radionovela de ciencia ficción española: ‘Historias para imaginar’. Quaderns de Filologia. Estudis literaris, vol. 14, pp. 139-154. https://ojs.uv.es/index.php/qdfed/article/view/4015
Moreno, L. (2017). Podium Podcast, cuando el podcasting tiene acento español. Prisma Social: Revista de Investigación Social, n. 18, pp. 334-364. https://revistaprismasocial.es/article/view/1418/1668
Moreno, E. y Martínez-Costa, M.P. (2016). Evolución de las estrategias de innovación de la radio generalista en España (2013-2015). En J.M. Rodríguez Rodríguez (Coord.) Retroperiodismo, o el retorno a los principios de la profesión periodística. Ediciones Sociedad Española de Periodística y Universidad San Jorge, pp. 209-226.
Murelaga, J. (2009). Historia contextualizada de la radio española del franquismo (1940–1960). Historiaycomunicaciónsocial,v.14,pp.367–386. https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/HICS0909110367A
Navarro, L., Pasadas, S. y Ruiz, J. (2004). La triangulación metodológica en el ámbito de la investigación social: dos ejemplos de uso. Instituto de Estudios Sociales de Andalucía (IESA/CSIC). http://digital.csic.es/handle/10261/82068
Reig, R. (2015). Crisis del sistema, crisis del periodismo: Contexto estructural y deseos de cambio (1.a ed.). Gedisa Editorial.
Rodero, E. (2004). Clasificación y caracterización de los géneros radiofónicos de ficción: los contenidos olvidados. Universidad Pontificia de Salamanca.
Rodero, E. (2005). Recuperar la creatividad radiofónica: Razones para apostar por la radio de ficción. Anàlisi, n. 32, pp. 133-146. https://ddd.uab.cat/pub/analisi/02112175n32/02112175n32p133.pdf
Rodero, E. y Soengas, X. (2010). Ficción radiofónica. Instituto RTVE.
Rodríguez Pallarés, M. (2017). Reutilización de la ficción sonora en la Cadena ser. El caso de Podium Podcast. Área Abierta, v. 17, n. 1, 83. https://doi.org/10.5209/ARAB.53445
Ruíz Gómez, S. (2014). La ficción radiofónica contemporánea: una comparativa entre Radio 3 de Radio Nacional de España y Radio 3 extra y BBC radio 3, BBC radio 4 y BBC radio 4 extra (2011-2013). Tesis doctoral. Universidad CEU San Pablo.
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación / Introduction to Qualitative Research Methods. Paidós Ibérica Ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Enrique Marchán Díaz de Mera, Belén Galletero Campos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 432
- PDF (Español (España)) 150