The commitment to fiction in Onda Cero (2016-2021): analysis of productions in current radio broadcasting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i56.07

Keywords:

radio fiction, sonic creativity, Onda Cero Radio, radio genres, radio narrative

Abstract

Having disappeared from broadcasting for decades, radio fiction has been making a comeback on the main Spanish radio stations in recent years, recovering a creativity and artistic dimension that was key in the early days of radio broadcasting. This study analyses the radio fiction produced by Onda Cero between 2016 and 2021, defining their individual and common characteristics. To do so, it applies a mixed methodology combining content analysis of a sample of fifteen productions with in-depth interviews with two professionals involved in different facets of their execution. The results allude to a return of fiction genres to Spanish radio thanks to new distribution and consumption trends such as the podcast format, although their stability in the general programming grid is still a long way off.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Dra. Belén Galletero Campos, Universidad de Castilla-La Mancha

Profesora Ayudante con grado de Doctor, Facultad de Periodismo

References

AIMC (2021). Marco General de los Medios en España 2021. https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2021/02/marco2021.pdf

Afuera, A. (2020). La extinción del género dramático de la radio de la Transición (1970-1980). En P. López Villafranca y S. Olmedo Salar, S. (Coords.) El radioteatro: olvido, renacimiento y su consumo en otras plataformas (pp. 39-60). Comunicación social. Ediciones y Publicaciones.

Aguilera, M. y Arquero Blanco, I. (2017). La ficción sonora y la realización en directo: el reto de RNE”. Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, v. 17, n. (1), pp. 117-146. http://dx.doi.org/10.5209/ARAB.54404

Ayuso, E. (2013). La recepción de la radio dramática en España (desde la posguerra a 1971). Index. Comunicación,v.3,n.1,pp.167-185. https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/65

Balsebre, A. (1994). El lenguaje radiofónico. Cátedra.

Barea, P. (1994). La estirpe de Sautier: la época dorada de la radionovela en España 1939-1959. El País.

Bardin, L. [1986 (2002)]. Análisis de contenido (3ª ed.). Ediciones Akal.

Catalina, B.; García, A.; Montes, M. (2015). “Jóvenes y consumo de noticias a través de Internet y los medios sociales”. Historia y Comunicación Social, v. 20, n. 2, pp. 601-619. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2015.v20.n2.51402

Cebrián, M. (2001). La radio en la convergencia multimedia. Gedisa

Contursi, M. E. y Ferro, F. (2000). La narración: usos y teorías. Norma.

Faus, A. (2007). La radio en España (1896–1977). Santillana.

Fernández, J. L. (2008). La construcción de lo radiofónico. La Bujía.

Fernández Aldana, C. (2020). El futuro del radioteatro. En P. López Villafranca y S. Olmedo Salar (Coords.) El radioteatro: olvido, renacimiento y su consumo en otras plataformas (pp. 165-176). Comunicación social. Ediciones y Publicaciones.

Gómez García, S. y Cabeza, J. (2013). Oír la radio en España. Aproximación a las audiencias radiofónicas durante el primer franquismo (1939-1959). Historia Crítica, n. 50, pp 104-131. https://dx.doi.org/10.7440/histcrit50.2013.05

González-Conde, M. J.; Ortiz-Sobrino, M. Á. y Prieto-González, H. (2019). El radioteatro en España: marco de referencia para una aproximación diacrónica. Index.comunicación, v. 9, n.2, pp. 13-34. https://doi.org/10.33732/ixc/09/02Elradi

Guarinos, V. (1999). Géneros ficcionales radiofónicos. MAD

Guarinos, V. (2010). Madrugadas fin de semana en la radio española actual: ficción, ocultismo y humor para el relato radiofónico. Ámbitos. Revista internacional de comunicación, n. 19, pp. 61-76. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2010.i19.04

Guarinos, V. (2017). La ficción monumental de la radio actual en España. Las adaptaciones sonoras cinematográficas. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, vol. 4, n. 7, pp. 138-147. https://doi.org/10.24137/raeic.4.7.14

Hernando Lera, M., López Vidales, N. y Gómez Rubio, L. (2020). Ficción radiofónica en tiempos de crisis: Ficción Sonora de RNE (2009-2015). Historia y Comunicación Social, v. 25, n. 1, pp. 113-122. https://doi.org/10.5209/hics.64888

Jakobson, R. (1960). Linguistics and Poetics. En T. Sebeok (Ed.), Style in Language (pp. 350-377). Massachusetts Institute of Technology Press.

López-Noguero, F. (2002). “El análisis de contenido como método de investigación”. XXI. Revista de educación,n.4,p.167–179. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/1912/b15150434.pdf?sequence1

López Vidales, N., Rubio, G. y Rubio García, M. (2015). La radio de las nuevas generaciones de jóvenes españoles: hacia un consumo on line de música y entretenimiento. Zer-Revista de Estudios de Comunicación, 19(37), pp. 45-64. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/13516

López Villafranca, P. (2019). “Estudio de caso de la ficción sonora en la radio pública, RNE, y en la plataforma de podcast del Grupo Prisa en España”. Disertaciones, v. 12, n. 2, pp. 65-78. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6547

Martínez-Costa, M.P. y Díez Unzueta, J. R. (2005). Lenguaje, géneros y programas de radio: introducción a la narrativa radiofónica. EUNSA.

Martínez-Costa, M. D. (2015). Radio y nuevas narrativas: de la crossradio a la transradio. En M. Oliveira y F. Ribeiro (Eds) Radio, sound and Internet, (pp. 168-187). Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade.

Merayo, A. (1992). Para entender la radio. Publicaciones Universidad Pontificia de Salamanca.

Merelo Solá, A. (2009). La radionovela de ciencia ficción española: ‘Historias para imaginar’. Quaderns de Filologia. Estudis literaris, vol. 14, pp. 139-154. https://ojs.uv.es/index.php/qdfed/article/view/4015

Moreno, L. (2017). Podium Podcast, cuando el podcasting tiene acento español. Prisma Social: Revista de Investigación Social, n. 18, pp. 334-364. https://revistaprismasocial.es/article/view/1418/1668

Moreno, E. y Martínez-Costa, M.P. (2016). Evolución de las estrategias de innovación de la radio generalista en España (2013-2015). En J.M. Rodríguez Rodríguez (Coord.) Retroperiodismo, o el retorno a los principios de la profesión periodística. Ediciones Sociedad Española de Periodística y Universidad San Jorge, pp. 209-226.

Murelaga, J. (2009). Historia contextualizada de la radio española del franquismo (1940–1960). Historiaycomunicaciónsocial,v.14,pp.367–386. https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/HICS0909110367A

Navarro, L., Pasadas, S. y Ruiz, J. (2004). La triangulación metodológica en el ámbito de la investigación social: dos ejemplos de uso. Instituto de Estudios Sociales de Andalucía (IESA/CSIC). http://digital.csic.es/handle/10261/82068

Reig, R. (2015). Crisis del sistema, crisis del periodismo: Contexto estructural y deseos de cambio (1.a ed.). Gedisa Editorial.

Rodero, E. (2004). Clasificación y caracterización de los géneros radiofónicos de ficción: los contenidos olvidados. Universidad Pontificia de Salamanca.

Rodero, E. (2005). Recuperar la creatividad radiofónica: Razones para apostar por la radio de ficción. Anàlisi, n. 32, pp. 133-146. https://ddd.uab.cat/pub/analisi/02112175n32/02112175n32p133.pdf

Rodero, E. y Soengas, X. (2010). Ficción radiofónica. Instituto RTVE.

Rodríguez Pallarés, M. (2017). Reutilización de la ficción sonora en la Cadena ser. El caso de Podium Podcast. Área Abierta, v. 17, n. 1, 83. https://doi.org/10.5209/ARAB.53445

Ruíz Gómez, S. (2014). La ficción radiofónica contemporánea: una comparativa entre Radio 3 de Radio Nacional de España y Radio 3 extra y BBC radio 3, BBC radio 4 y BBC radio 4 extra (2011-2013). Tesis doctoral. Universidad CEU San Pablo.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación / Introduction to Qualitative Research Methods. Paidós Ibérica Ediciones.

Published

2022-04-15

How to Cite

Marchán Díaz de Mera, E., & Galletero Campos, D. B. (2022). The commitment to fiction in Onda Cero (2016-2021): analysis of productions in current radio broadcasting. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (56), 106–123. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i56.07

Issue

Section

ARTICLES
Views
  • Abstract 432
  • PDF (Español (España)) 150