Reality and fiction in informative discourse.

Crimes as inspiration for audiovisual projects in Spain.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i51.06

Abstract

Since its appearance, television has been nourished by the crime show to increase the audience. Currently, documentaries and fiction and non-fiction series inspired by real events have turned viewers into judge and part of those events.

In Spain, the crime committed with girls of Alcàsser was a before and after in the use of this type of entertainment. From then on, numerous producers realized the value that real stories had on television and began to shape the genre on television.

This work makes visible the audiovisual products to which crimes committed in Spain have taken place and are analysed to see if they use sensational elements. In addition, the different formats that can be adopted are revealed: documentary, reportage, docu-series, docudrama ...

The analysis of audiovisual content is used as a quantitative and qualitative methodology at the same time. For this, a table has been designed that classifies a series of characteristics of the audiovisual documents studied.

One of the main conclusions is that every day more events are the subject of large audiovisual productions; with a great hardness in the images, but with an important number of sources that provide rigor to the final product.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aránzazu Román San Miguel, Universidad de Sevilla

Doctora en Periodismo y Experta en Comunicación Institucional y Márketing Político por la Universidad de Sevilla. Actualmente es profesora en el Departamento de Periodismo II de la Universidad de Sevilla y en la Escuela Universitaria de Osuna. Asimismo, es co-directora del Máster en Periodismo Deportivo y ha sido profesora y coordinadora del Máster en Comunicación Institucional y Política de la universidad hispalense. Además es miembro del Grupo de Investigación “Estrategias de Comunicación”. Es autora de numerosos libros, capítulos de libros y artículos científicos sobre comunicación y periodismo.

Rodrigo Elías Zambrano, University of Seville

Doctor en Comunicación y Licenciado en Comunicación Audiovisual y Máster en Gestión de Empresas AV por la Universidad de Sevilla, Máster en Comunicación y Educación AV por la Universidad de Huelva y Experto en E-Learning. A nivel docente, ha sido profesor en el Departamento de Marketing y Comunicación de la Universidad de Cádiz siendo, actualmente, Profesor Ayudante Dr. en el área de Publicidad y RR.PP. en la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla. Es, además, miembro del Grupo de investigación SEJ420. A nivel profesional, está ligado al mundo de la realización AV publicitaria para programas de producción propia y para productoras con servicio a Canal Sur, Tele5, Antena3 o, a nivel internacional, para TV I.N.S. (Instant news services) en Bruselas con servicio a la RAI, la CNBC, Al Jazeera, TVP o NHK.

Marc Paredes Molina, Universidad Rey Juan Carlos

Periodista, Graduado en Periodismo por la Universidad de Sevilla y Máster en Cine, Televisión y Medios Interactivos por la Universidad Rey Juan Carlos.

References

Aguilera, G. F. V. y Morales, C. del R. M. (2019). Propuesta metodológica para el análisis del periodismo especializado en sucesos en el ecosistema digital. Miguel Hernández Communication Journal, 10(0), 271-284.

Arboccó de los Heros, M. y O’Brien, J. (2017). Impacto de la “televisión basura” en la mente y la conducta de niños y adolescentes. Avances En Psicología, 20(2), 43-57. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2012v20n2.318

Atton, C. y Wickenden, E. (2005). “Sourcing Routines and Representation in Alternative Journalism: A Case Study Approach”. Journalism Studies, 6(3), 347–359. https://doi.org/10.1080/14616700500132008

Brito, X. y Guamán, N. (2019). Entretenimiento y el espectáculo como discursos televisivos. En Maroto Blanco, José Manuel y López Fernández, Rosalía (coord.). Migraciones y comunicación intercultural: una mirada interdisciplinar. Cuadernos Artesanos de Comunicación, 167, 57-75.

Capote, T. (19787). A sangre fría. Anagrama.

Carlson, M. y Seth, L. (2019). “Temporal Reflexivity in Journalism Studies: Making Sense of Change in a More Timely Fashion”. Journalism, 20(5), pp. 642–650. https://doi.org/10.1177/1464884918760675

Castañares, W. (1995). Géneros realistas de televisión: los reality show. Cuadernos de la información y Comunicación. 1, 79-91.

Cebrián, M. (1992). Géneros informativos audiovisuales. Ciencia 3.

Chillón, A. (1999). Literatura y periodismo: una tradición de relaciones promiscuas. Universidad Autónoma de Barcelona.

Cubells, M. (2013). ¿Y tú qué miras? Eldiaro.es libros.

Cubells, M. (2003). ¡Mírame, tonto! Robinbook.

Elías-Zambrano, R.; Jiménez-Marín, G. y García-Medina, I. (2018). Educomunicación, televisión y valores. Análisis de la programación desde una óptica publicitaria. Educação y Linguagem, 21(1), 95-107.

Farré, M. M. (1999). Ficción e información en el relato periodístico. Tendencias de noticiario actual. En Discurso para el cambio. Universidad de Chile. https://bit.ly/2IgiPyO

Fernández-Baena, J. (2005). La información en televisión ¿debilidades o manipulación? Comunicar, 25(2).

González-Oñate, C.; Jiménez-Marín, G. y Sanz-Marcos, P. (2020). Consumo televisivo y nivel de interacción y participación social en redes sociales: Análisis de las audiencias millennials en la campaña electoral de España. El Profesional de la Información, 29(5), e290501.

Linde-Navas, A. (2005). Effects that images of suffering, violence and death have on viewers and society. [Reflexiones sobre los efectos de las imágenes de dolor, muerte y sufrimiento en los espectadores]. Comunicar, XIII(25). https://doi.org/10.3916/C25-2005-076

Mancinas, R. y Reig, R. (2016). “Poder y ética periodística en la era digital”. En Cruz Álvarez, J. y Suárez-Villegas, J.C. Desafíos éticos en el periodismo. Dykinson.

Marín, C. (2019). Periodismo audiovisual: Información, entretenimiento y tecnologías multimedia. Gedisa.

Montfort, J. S. (2019, 3 de abril). ¿Ha llegado el ‘true crime’ español para quedarse? The Objective. https://bit.ly/37RhYgZ

Olausson, U. (2018). “The Celebrified Journalist”. Journalism Studies, 19(16): 2379–2399.

https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.134954

Pinto Lobo, R. M. (1995). El discurso narrativo en televisión. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 1, 69-69.

Puebla, B., Navarro, N. y Carrillo, E. (2015). Ficcionando en el siglo XXI. La ficción televisiva en España. Icono 14.

Quesada, M. (2007). Periodismo de sucesos. Síntesis.

Rodríguez-Cárcela, R. M. (2016). Las fuentes informativas en el periodismo de sucesos. Análisis de la prensa escrita. Correspondencia y Análisis, número 6. https://bit.ly/37KPndm

Román, A. (2013). Periodismo de Sucesos y Tribunales como área de especialización periodística. En Sobrados, M. (coord.), Presente y futuro en el Periodismo Especializado. Fragua.

Ruiz-Alba, N. y Susi de Oliveria, J. (2020). Nuevas fórmulas del ejercicio periodístico. Egregius.

Sánchez-Gey, N. (2019). El aumento de las noticias falseadas y sus consecuencias en el que hacer de los profesionales de la información en televisión. Ámbitos, Revista Internacional de Comunicación, 45, 159-181.

http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2019.i45.03.

Smith, P. (2018, 12 de junio). Así reacciona tu cerebro al ver o leer historias de crímenes reales. Huffpost. https://bit.ly/2LpuHjF

Soler, L. (2005). El documental: gritos y susurros. Trípodos, 16, 83-97.

Thussu, D. (2007). News as Entertainment: The Rise of Global Infotainment. Sage

Tous, A. (2009). La muerte y la espectacularización de la realidad en la prensa española En El drama del periodismo: narración e información en la cultura del espectáculo: actas de las conferencias y comunicaciones del XI Congreso de la Sociedad Española de Periodística. Sociedad Española de Periodística.

Vodanovic, L. (2020). Aesthetic Experience, News Content, and Critique in Live Journalism Events. Journalism Practice. https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1796763

Wolfe, T. (2012). El nuevo periodismo. Anagrama.

Published

2021-01-14

How to Cite

Román San Miguel, A., Elías Zambrano, R., & Paredes Molina, M. (2021). Reality and fiction in informative discourse.: Crimes as inspiration for audiovisual projects in Spain. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (51), 81–97. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i51.06

Issue

Section

ARTICLES
Views
  • Abstract 454
  • PDF (Español (España)) 137