Transmedia narrative in advertising: the case of “LEGO”

Transmedia narrative in advertising: the case of “LEGO”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i51.03

Keywords:

Comunicación interactiva, Comunicación y televisión, narrativa audiovisual, publicidad televisiva, narrativa transmedia.

Abstract

The development of technologies that promote medical convergence has changed, for brands, the way of doing public communication. The growth of new audiovisual content platforms and the use of social networks have made it possible for advertiser companies to migrate their public content to the Internet, and thus, maintain an interactive relationship with the consumer. Through this migration, an online advertising universe is built where new narratives that creatively display products and services are shown; place in which the consumer assumes a participatory role, in which the company can use communication to generate new strategies effectively. The Danish toy company LEGO has been an example of innovation in its products, as well as in its advertising campaigns, in this sense the use of transmedia storytelling for the distribution of audiovisual content affected by the expansion of the brand's universe, as well as the interaction with your target audience. This phenomenon enables personalized advertising experiences. The present work displays part of preliminary results of a qualitative research with an analytical-descriptive method to detect the implications of the LEGO toy company transmedia narrative in its advertising strategies; It also considers the opinion of experts in communication and narrative through a semi-structured questionnaire. Theoretical approaches are reflected on the elements of the transmedia process of television advertising to the Internet.

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Author Biographies

Jaime Humberto Caldera Chacón, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Maestro en Estudios y Procesos Creativos en Arte y Diseño por la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez y Licenciado en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Autónoma de Chihuahua (Chihuahua, México). Actualmente continúa sus estudios en el Doctorado en Diseño de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Ha trabajado en producciones audiovisuales de entretenimiento, noticiosas y publicitarias para televisión, radio e Internet. Ha sido coordinador de mercadotecnia y redes sociales para el Instituto de Cultura Física y Deporte de Ciudad Juárez (Chihuahua, México) y el sitio web mexicano de noticias distopía.com.mx. Sus intereses de investigación están centrados en comunicación, narrativa transmedia, publicidad audiovisual y publicidad infantil. Ha participado en congresos internacionales y libros capitulares.

Gloria Olivia Rodríguez Garay, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesora de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (Chihuahua, México). Es comunicóloga, Doctora en Periodismo y Sociedad por la Universidad de Sevilla y Maestra en Industria Audiovisual por la Universidad Internacional de Andalucía (España). Ha trabajado en producción audiovisual y multimedia en educación y en empresa privada, producción y conducción radiofónica universitaria y comercial. Docente en programas de pregrado, materias: producción audiovisual, diseño digital, usabilidad web, multimedia y web, narrativa y guionismo para videojuegos; a nivel maestría en comunicación interactiva y multimedia; y en doctorado en Seminario de interdisciplinariedad en el diseño, Seminario de Investigación. Coordina el Doctorado en Diseño, es líder del Cuerpo Académico Procesos Comunicativos y Tecnologías Emergentes (UACJ-CA-114), ambos de la UACJ, y miembro de diversas redes internacionales de investigación científica. Líneas de investigación centradas en comunicación, lenguaje multimedia, comunicación interactiva, multimedia inmersivo, narrativa transmedia, narrativa y producción audiovisual, narrativa para videojuegos y aplicación de TIC´s. Ha publicado artículos científicos y libros capitulares.

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Published

2021-01-14

How to Cite

Caldera Chacón, J. H., & Rodríguez Garay, G. O. (2021). Transmedia narrative in advertising: the case of “LEGO”: Transmedia narrative in advertising: the case of “LEGO”. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (51), 45–59. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i51.03

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