Translation and museum accessibility for deaf people: comprehension and memory in the use of sign guides

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/mAGAzin.2019.i27.04

Abstract

In the last decades, in their pursuit to educate and disseminate knowledge, museums are committed to offer spaces and contents fully accessible for all. In the case of deaf people or hearing impaired, sign guides are an essential tool to let these visitors be part of this multimodal communicative event that the museum is. Accessible translation and interpretation modes are an essential piece in this puzzle. Nevertheless, it is necessary to evaluate the degree of understanding that deaf sign language users achieve when using these multimedia devices. In this experimental case study, it has been observed that the translated content of these sign guides achieves a sufficient level of understanding, although results are lower when it comes to technical terms, names of people or names of places. Subtitles, positively evaluated by users, seem not to play a meaningful role. We hope this research helps to improve the future experience of deaf sign language users at museums.

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Author Biographies

Lourdes Calle-Alberdi, Universidad Rey Juan Carlos

Lourdes Calle Alberdi ocupa en la actualidad el puesto de profesora en el Grado de Lengua de Signos y Comunidad Sorda en la Universidad Rey Juan Carlos.  Es licenciada en Antropología Social y Cultural por la Universidad Autónoma de Madrid (2004). Posteriormente obtuvo el CAP (Curso de Aptitud Pedagógica) por la Universidad Complutense de Madrid (2007). Asimismo, es Técnica Superior en Interpretación de Lengua de Signos (Centro Educativo Ponce de León, 2010), y en 2015 obtuvo el título de Master EUMASLI (European Master in Sign Language Interpreting) por la universidad Humak (Helsinki, Finlandia).

Elena López-Burgos, Universidad Rey Juan Carlos

  • Licenciada en Filología Hispánica, Técnico Superior en interpretación en lengua de signos española y guía-interpretación de personas sordociegas, Máster en Ciencia del Lenguaje y Lingüística Hispánica, investigadora y docente a tiempo completo, con diez años de experiencia como intérprete de lengua de signos española y formadora de dicha lengua y de su interpretación.

    Es profesora en el Grado de Lengua de Signos Española y Comunidad Sorda desde el curso 2018/2019, impartiendo docencia este año en las asignaturas de: Lengua de Signos Española II, Signos Internacionales, Interpretación de la Lengua de Signos Española en el Ámbito de las Ciencias de la Salud e Interpretación de la Lengua de Signos Española en el Ámbito de las Artes y las Humanidades. 

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Published

— Updated on 2021-09-17

How to Cite

González-Montesino, R. H., Calle-Alberdi, L., & López-Burgos, E. . (2021). Translation and museum accessibility for deaf people: comprehension and memory in the use of sign guides. https://revistascientificas.us.es/index.php/mAGAzin/issue/View/938, (27). https://doi.org/10.12795/mAGAzin.2019.i27.04

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Artículos científicos/Wissenschaftliche Artikel
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