The American Journey of «Antonio» (1937-1949). Decisive Stage for the Development of an integral Artist

Authors

  • Isabel María Pérez Cruz 26218708L
  • Emilio Martí Pérez Conservatorio Profesional de Danza «Maribel Gallardo» (Cádiz)

Keywords:

Performing Spanish Dance, Classical Spanish dance, Bolero dance, Folklore, Flamenco dance, Antonio Ruiz Soler, Antonio

Abstract

The American stage of Antonio Ruiz Soler (1937-1949), Antonio, constitutes, without a doubt, the moment of the birth of his creativity and of permanent evolution in an environment characterized by artistic diversity and the capacity of absorption of different currents and trends.

For twelve years, Antonio carries out his activity in the heart of New York, in Hollywood, as well as in Chicago, and this will encourage both artistic relations and immersion in the musical, choreutical, and later cinematographic environment in which the «Big Apple». It brings together Native American figures, as well as artists who came through emigration and even exile. This amalgam will mark a whole generation, opening the absorption and integration of elements whose settlement and subsequent development will take place back to Spanish lands.

At this stage it has been possible to confirm the configuration of a choreutic repertoire whose consolidation will come with the creation and maintenance of his own dance company (1953-1978).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Álvarez Díaz, Manuel. “Estrenos - Fuencarral.” La Nación (Madrid), 20 de abril de 1933, p. 8.

Arriazu, Santiago. Antonio «El Balarín»: memorias de viva voz. Barcelona: Ediciones B, 2006.

Ballet Nacional España. s.f. <https://balletnacional.mcu.es/>. Consultada el 18 de octubre de 2020.

Benarroch, Rafael Salama. Rosario: aquella danza española. Granada: Manigua, 1997.

Brunelleschi, Elsa. Antonio and Spanish Dancing. London: A. and C. Black, 1958.

CADF. “Archivo Centro Andaluz del Flamenco.” Jerez de la Frontera.

Ch., J. “Teatros. Estrenos Teatrales.” Luz. Diario de la República (Madrid), 20 de abril de 1933, p. 6.

“Colección Carmen Rojas.” Primera bailarina del Ballet Español de Antonio durante dieciséis años. Colección privada (programas de mano, fotos, diario). Madrid.

“Colección Francisco y Teresa.” Francisco Ruiz Musulem (sobrino nieto de Antonio y heredero) y su madre Teresa Maizal (sobrina política de Antonio y bailarina de su compañía). Colección privada. Madrid.

Domingo, J. “Teatros y Cines. 'Se estrena Manolo Reyes con éxito'.” Heraldo de Madrid, 20 de abril de 1933, p. 4.

Fuentes Guío, Pedro. Antonio, la verdad de su vida. Madrid: Fundamentos, 1990.

Gyenes, Juan. Antonio, el bailarín de España. Madrid: Taurus, 1964.

“Historia.” Hotel Waldorf Astoria. s.f. <https://www.waldorftowers.nyc/es/history>. Consultada el 9 de julio de 2021.

“Información Teatral.” La Voz (Madrid), 20 de abril de 1933, p. 3.

“John Martin Is Dead at 91; Times Dance Critic 35 Years.” The New York Times, 21 de mayo de 1985, p. B6 [34]. <https://www.nytimes.com/1985/05/21/nyregion/john-martin-is-dead-at-91-times-dance-critic-35-years.html>. Consultado el 17 de abril de 2021.

León, A. R. de. “Teatros. Fuencarral. ” El Sol, 20 de abril de 1933, p. 4.

León, Caty. Coord. de Francisco Blesa, Manuel Fernández-Victorio, Félix Morales y Jorge Thuiller. “Historia del cante. La ópera flamenca.” Didáctica del Flamenco. Sevilla: Junta de Andalucía. Consejería de Educación y Ciencia, 1999. <http://www.juntadeandalucia.es/cultura/centroandaluzflamenco/RecursosEducativos/b/b4/3.htm>.

Morán, Alfredo. Joaquín Turina a través de sus escritos: en el centenario de su nacimiento, 1882-1982. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla, 1981.

Pérez-Castilla, Luisa Algar. La Danza Española Escénica, un oficio artístico: 1940-1990. Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2015.

Segarra Muñoz, M.ª Dolores. Antonio Ruiz Soler y la Danza Española Estilizada: configuración y desarrollo de un género. Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 2012.

“Walter Terry papers, Additions.” The New York Public Library. Archives & Manuscripts. s.f. <http://archives.nypl.org/dan/18546>. Consultado el 17 de abril de 2021.

Published

2021-12-29

How to Cite

Pérez Cruz, I. M., and E. Martí Pérez. “The American Journey of «Antonio» (1937-1949). Decisive Stage for the Development of an Integral Artist”. Enclaves. Revista De Literatura, Música Y Artes Escénicas, no. 1, Dec. 2021, pp. 56-89, https://revistascientificas.us.es/index.php/enclaves/article/view/14171.
Views
  • Abstract 270
  • PDF (Español (España)) 241