Controversy about the Spanish court in Luis Vélez de Guevara’s short plays: playwright and literary subject
DOI:
https://doi.org/10.12795/PH.2019.v33.i02.03Keywords:
Baroque, Controversy, Court, Short plays, Vélez de GuevaraAbstract
The courtier’s misery, the servant’s complaint or the petition of favours are present in a wide list of Golden Age authors that portray the court as a toxic environment, in a continuous quarrel that evinces the dearths of daily life, hunger and other misadventures of this world, mainly promoted by greed and ambition. This literary motif already echoed in Classical Antiquity, but, for the research that concerns us, we will focus on its development in 17th century anti-courtly literature, since it was the period when the playwright Luis Vélez de Guevara (1579-1644) lived. The Baroque theater had an interesting component of criticism, as it was considered a powerful tool for the transmission of ideas and, therefore, it would be an ideal way to denounce this situation that they could, most probably, personally live and, consequently, report the real face of the court.
Downloads
References
Arellano, I. (2002). Aspectos emblemáticos en los dramas de poder y de ambición de Calderón. En ibíd. (Ed.), Calderón 2000. Homenaje a Kurt Reichenberger en su 80 cumpleaños. Actas del Congreso Internacional, IV Centenario del nacimiento de Calderón (Universidad de Navarra, septiembre 2000). Vol. 2. Kassel, Alemania: Reichenberger (pp. 21-34). Recuperado de http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/20935/1/2002_Arellano_AspectosEmblem%c3%a1ticosEnLosDramasDePoder.pdf.
Bolaños Donoso, P., Martínez Berbel, J. A., Ojeda Calvo, M. V., Raynaud Montero, J. A., Serrano Agulló, A. y Reyes Peña, M. de los (Coords.). (2006). Cuaderno de teatro andaluz del siglo XVII. Sevilla, España: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura.
Cherecheș, A. (2016). La violencia en el entremés barroco: una aproximación. En O. Buczek y M. Falska (Eds.), La violencia encarnada. Representaciones en teatro y cine en el dominio hispánico. Sevilla, España: Universidad Maria Curie-Sklodowska de Lublin / Padilla Libros Editores y Libreros (pp. 139-153).
Costa Vigo, L. M. (2017). Por no yr tan solo. Redes clientelares y dinámicas de poder en el virreinato del Perú: el caso del gobierno del virrey conde del Villar, 1585-1590. En M. Suárez (Ed.), Parientes, criados y allegados: los vínculos personales en el mundo virreinal peruano. Lima, Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú / Instituto Riva-Agüero (pp. 37-68).
Cotarelo y Mori, E. (1917). Luis Vélez de Guevara y sus obras dramáticas. Boletín de la Real Academia Española, IV, 137-171, 269-308, 414-444. Recuperado de https://biblioteca.org.ar/libros/155969.pdf.
Davis, G. A. (1983). Luis Vélez de Guevara and Court Life. En C. G. Peale (Ed.), Antigüedad y actualidad de Luis Vélez de Guevara: estudios críticos. Amsterdam, Países Bajos-Philadelphia, Estados Unidos: John Benjamins Publishing Company (pp. 20-38). Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/luis-velez-de-guevara-and-court-life/.
González Martínez, J. J. (2017). Luis Vélez de Guevara en Écija: su entorno familiar, liberal y cultural. Anagnórisis. Revista de investigación teatral, 16 (diciembre), 417-421. Recuperado de http://www.anagnorisis.es/pdfs/n16/JavierJGonzalez(417-421)n16.pdf
Iglesias, R. (2001). La estancia en Madrid de Carlos Estuardo, Príncipe de Gales, en 1623: Crónica de un desastre diplomático anunciado. Alicante, España: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-estancia-en-madrid-de-carlos-estuardo-principe-de-gales-en-1623-cronica-de-un-desastre-diplomatico-anunciado/html/ ff35bff0 -82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html
Lundelius, R. (1983). Vélez de Guevara’s El Caballero del Sol and Calderón de la Barca’s El Castillo Lindabridis (A response to Professor Valbuena Briones). En C. G. Peale (Ed.), Antigüedad y actualidad de Luis Vélez de Guevara: estudios críticos. Amsterdam, Países Bajos-Philadelphia, Estados Unidos: John Benjamins Publishing Company (pp. 52-57). Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/velez-de-guevaras-el-caballero-del-sol-and-calderon-de-la-barcas-el-castillo-de-lindabridis-a-response-to-professor-valbuena-briones-0/
Martín Ojeda, M. y Peale, C. G. (2017). Luis Vélez de Guevara en Écija: su entorno familiar, liberal y cultural. Newark (Delaware), Estados Unidos: Juan de la Cuesta Hispanic Monographs.
Martínez Navarro, M. R. (2011). Castillejo y Quevedo: algunas concomitancias literarias entre dos maestros satíricos del Siglo de Oro. En V. Maurya y M. Insúa Cereceda (Eds.), Actas del I Congreso Ibero-Asiático de Hispanistas Siglo de Oro e Hispanismo general. Pamplona, España: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra (Publicaciones digitales del Grupo de Investigación Siglo de Oro, GRISO) (pp. 405-415). Recuperado de http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/20278/1/MartinezNavarro.pdf
Martínez Navarro, M. R. (2014). En busca de la Cortesía: la dama “que se oye y no se vee” en unas Coplas de Cristóbal de Castillejo. En: B. Greco y L. Pache Carballo (Eds.), De lo sobrenatural a lo fantástico. Siglos XIII-XIX. Madrid, España: ALEPH / Biblioteca Nueva (pp. 101-116). Recuperado de http://www.asociacionaleph.com/files/actas/actasaleph2014_I.pdf.
Martínez Navarro, M. R. (2015a). Locos, pasados por agua, pringados de aceite y finalmente engullidos: el tratamiento burlesco del mito en tres poemas de Quevedo y Castillejo. Atalanta: Revista de las Letras Barrocas, 3(1), 97-116. Recuperado de https://www.revistaatalanta.com/index.php/ARLB/article/view/10.14643-31D/44
Martínez Navarro, M. R. (2015b). “No me agrada / despensa tan estirada”: tratado paródico del hambre y otras miserias de la mesa en el Aula de cortesanos (1547). En: J. Murillo Sagredo y L. Peña García (Eds.), Sobremesas literarias: En torno a la gastronomía en las letras hispánicas. Madrid, España: ALEPH / Biblioteca Nueva /Fundación San Millán de la Cogolla (pp. 91-104). Recuperado de http://www.asociacionaleph.com/images/sobremesas_literarias.pdf.
Martínez Navarro, M. R. (2016). La literatura anticortesana de Cristóbal de Castillejo: estudio especial del ‘Aula de cortesanos’ (1547). Vigo, España: Editorial Academia del Hispanismo.
Martínez Navarro, M. R. (2017). La imagen del buen piloto como prudente gobernante en la sátira anticortesana española del siglo XVI. En E. Torres Corominas (Coord.), Poesía y corte en el siglo XVI. Número especial de Calíope. Journal of the Society for Renaissance and Baroque Hispanic Poetry, 22(1) (Spring), 117-140. https://doi.org/10.5325/caliope.22.1.0117
Martínez Navarro, M. R. (2018a). El Aula de cortesanos de Cristóbal de Castillejo y la Comédia Aulegrafia de Jorge Ferreira de Vasconcelos: análisis comparativo de dos sátiras contra la corte. Limite. Revista de Estudios Portugueses y de la Lusofonía, 12(1), 75-106. Recuperado de http://dehesa.unex.es/bitstream/handle/10662/8619/1888-4067_12_1_75.pdf?sequence= 1&isAllowed=y
Martínez Navarro, M. R. (2018b). Cristóbal de Castillejo y el milagro americano: el palo santo de Indias y el mal de bubas en clave bufonesca, política y anticortesana. En C. Moreno Amador y A. Wang Romero (Coords.), Instantáneas de las Indias en época de los Austrias: religiosidad, imaginario de lo profano y corte. Dossier monográfico de Temas Americanistas, 40 (junio), 92-118. Recuperado de http://institucional.us.es/tamericanistas/uploads/TA-40/05_MARTINEZ.pdf
Martínez Navarro, M. R. (2019). Rameras, brujas y fulanas con piel de cortesanas: prostíbulo y corte en la obra de Cristóbal de Castillejo. En A. J. Sáez (Ed.), “Cortesanas enamoradas”: la prostitución en el Siglo de Oro. Madrid, España: Sial (en prensa).
Reyes Cano, R. (Ed.). (1998). Cristóbal de Castillejo. Obra completa. Madrid, España: Biblioteca Castro.
Tarrête, A., Thomine-Bichard, M.-C. y Peyrebonne, N. (Eds.). (2018). Le mépris de la cour. La littérature anti-aulique en Europe (XVIe-XVIIe siècles). Paris, Francia: Presses Universitaires de Paris-Sorbonne.
Urzáiz Tortajada, H. (1996). El teatro breve de Luis Vélez de Guevara. En: P. Bolaños Donoso y M. Martín Ojeda (Eds.), Luis Vélez de Guevara y su época. IV Congreso de Historia de Écija (Écija, 20-23 de octubre de 1994). Sevilla, España: Fundación El Monte (pp. 283-288). Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/el-teatro-breve-de-luis-velez-de-guevara/
Urzáiz Tortajada, H. (Ed.). (2002). El teatro breve de Luis Vélez de Guevara. Madrid, España-Frankfurt am Main, Alemania: Iberoamericana / Vervuert.
Vega García-Luengos, G. (2005). Luis Vélez de Guevara: historia y teatro. En: M. Martín Ojeda (Ed.), Écija, ciudad barroca. Écija, España: Ayuntamiento de Écija (pp. 49-70). Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/luis-velez-de-guevara--historia-y-teatro/
Zugasti, M. (1996). Propaganda y mecenazgo literario: la familia de los Pizarro, Tirso de Molina y Vélez de Guevara. En M. C. Hernández Valcárcel (Coord.), Teatro, historia y sociedad: Seminario Internacional sobre el teatro del Siglo de Oro Español, Murcia, octubre 1994. Murcia, España: Universidad de Murcia (pp. 35-52).
Zugasti, M. (2011). Teatro en el teatro (TeT): cuatro ejemplos de Cervantes, Lope, Tirso y Vélez. Teatro de palabras. Revista sobre teatro áureo, 5, 57-85.
Fuentes Documentales
Castillejo, C. de. Obra completa. Edición e introducción de Rogelio Reyes Cano. Madrid, España: Biblioteca Castro, 1998.
Vélez de Guevara, L. El caballero del Sol. Comedia famosa. Sevilla: por Francisco de Leefdael, en la Casa del Correo Viejo, [s.a.]. Biblioteca de Menéndez Pelayo. Sig. 33.779 (edición digital de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes). Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/el-cavallero-del-sol-comedia-famosa/
Vélez de Guevara, L. El teatro breve de Luis Vélez de Guevara. Edición de Héctor Urzáiz Tortajada. Madrid, España-Frankfurt am Main, Alemania: Iberoamericana / Vervuert, 2002. https://doi.org/10.31819/9783964563477
Vélez de Guevara, L. Entremés de Los sordos. Valencia: Véndese en casa Luis la Marca, Mercader de Libros, en la calle de Campaneros, [s.a.]. Biblioteca de Menéndez Pelayo. Sig. (1421)-11 (edición digital de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes). Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/entremes-de-los-sordos/
Vélez de Guevara, L. (1657). La burla más sazonada. Madrid: [Antonio del Ribero]. Biblioteca de Menéndez Pelayo. Sig. (648) (edición digital de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes a partir de Flor de entremeses y sainetes de diferentes autores. Madrid: [Antonio del Ribero], ff. 1r-5r). Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-burla-mas-sazonada/
Vélez de Guevara, L. (1657). La sarna de los banquetes. Madrid: [Antonio del Ribero]. Biblioteca de Menéndez Pelayo. Sig. (648) (edición digital de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes a partir de Flor de entremeses y sainetes de diferentes autores. Madrid, España: [Antonio del Ribero], ff. 5r-10r). Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-sarna-de-los-banquetes/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The printed and electronic editions of this Journal are edited by the University of Seville Editorial, and the source must be cited in any partial or total reproduction.
Unless otherwise indicated, all the contents of the electronic edition are distributed under a license of use and distribution “Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International” . You can view the informative version and the legal text of the license here. This fact must be expressly stated in this way when necessary.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The author/s retain copyright and grant the journal the first publication right, and accept it to be distributed with the Creative Commons By NC ND 4.0 licence, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal and whenever they do not make commercial use and reuse it in the same way.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
Authors are allowed and recommended, once the article has been published in the journal Philologia Hispalensis (online version), to download the corresponding PDF and disseminate it online (ResearchGate, Academia.edu, etc.) as it may lead to productive scientific exchanges and to a greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-10-01
Published 2019-12-23
- Abstract 266
- HTML (Español (España)) 127
- PDF (Español (España)) 77