Heritage education to social inclusion: analysis of a teaching experience

Authors

  • Elisa Arroyo Mora Universidad de Huelva
  • Belén Crespo Torres Universidad de Huelva

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2019.i98.05

Keywords:

Heritage education, Educational experimentation, Non-formal education, Emotions, Qualitative study, Social inclusion, Educational path, Local heritage

Abstract

This paper presents a study based on an educational experimentation of a didactic proposal of non-formal education of heritage education in an association located in a context at risk of social exclusion. We use the experimentation of this didactic design, which uses the local heritage as a resource and as a content and that is based on a constructivist perspective and uses active methodological strategies, to describe the change of conceptions of a group of boys and girls from a neighborhood of the town known as Minas de Riotinto, about the heritage of your locality. Through a collective interview, direct and participant observation and a questionnaire of open questions about different aspects covered by heritage education, the conceptual and attitudinal changes of the participants are described, analyzed under a qualitative methodology using a system of categories that based on concepts of heritage, identity and emotional, territorial and social intelligence. When the development of the study finished, several conclusions can be drawn about the need to promote learning situations in non-formal environments using local heritage as a resource for the approach of children to values of social justice, solidarity and cultural empathy and to reduce as much as possible the situations that cause exclusion or social isolation of certain groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisa Arroyo Mora, Universidad de Huelva

Departamento de Didácticas Integradas de la Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte. 

Grupo de Investigación DESYM. 

ORCID: 0000-0001-9724-5415

Belén Crespo Torres, Universidad de Huelva

Departamento de Didácticas Integradas de la Facultad de Educación, Psicología y Ciencias del Deporte. 

Grupo de Investigación DESYM. 

ORCID: 0000-0003-1344-4818

References

Castro, B. M.; López, R. (2018). Patrimonio cultural y competencias sociales: bases para una propuesta de intervención didáctica en Portomarín. Educatio Siglo XXI, 36 (1), 129-148.

Cuenca, J. M. (2002). El patrimonio en la didáctica de las Ciencias Sociales. Análisis de concepciones, dificultades y obstáculos para su integración en la enseñanza obligatoria. Huelva: Universidad de Huelva. http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/2648

Cuenca, J. M. (2014). El papel del patrimonio en los centros educativos: hacia la socialización patrimonial. Tejuelo (19), 76-96.

Cuenca, J. M. y Estepa, J. (2006). La mirada de los maestros, profesores y gestores del patrimonio: investigación sobre concepciones acerca del patrimonio y su didáctica. En: R. Calaf y O. Fontal (coords.). Miradas al patrimonio (pp. 51-71). Gijón: Trea.

Decreto-Ley 97/2015, de 3 de marzo, por el que se establece la ordenación y el currículo de la Educación Primaria en Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 3 de marzo de 2015 (50), 21-22.

Estepa, J. (2001). El patrimonio en la didáctica de las Ciencias Sociales: obstáculos y propuestas para su tratamiento en el aula. Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia (30), 93-105.

Fernández Salinas, V. (2005). Finalidades del patrimonio en la educación. Investigación en la escuela, (56), 7-18.

Ferreras Listán, M. (2013): La Educación Patrimonial en los libros de texto de Conocimiento del Medio de Educación Primaria. En: J. Estepa (coord.). La educación escolar en la escuela y el museo: investigación y experiencias (pp. 215-223). Universidad de Huelva. Servicio de publicaciones.

Fontal, O. y E Ibáñez, A. (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Educatio Siglo XXI, 33 (1), 15-32.

García, S. (2014). Educación patrimonial, un proyecto de inclusión. Monográfico (9), 9-19.

Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada. Barcelona: Paidós.

González Monfort, N. (2007). L’ús didàctic i el valor educatiu del patrimoni cultural. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. http://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/4673/ngm1de1.pdf?sequence=1.

Ibáñez, A.; Fontal, O. y Cuenca, J. M. (2015). Actualidad y tendencias en Educación Patrimonial. Educatio Siglo XXI, 33 (1) 11-14.

Hernández Cardona, F.X. (2003) El patrimonio como recurso en la enseñanza de las Ciencias Sociales. En: E. Ballesteros y otros (Eds.) El patrimonio y la Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 455-466). Cuenca: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales.

Ibáñez, A.; Fontal, O. y Cuenca, J. M. (2015). Actualidad y tendencias en Educación Patrimonial. Educatio Siglo XXI, 33 (1), 11-14.

Jiménez, R.; Cuenca, J. M. y Ferreras, M. (2010). Heritage education: exploring the conceptions of teachers and administrators from the perspective of experimental and social science teaching. Teaching and Teacher Education, 26 (6), 1319–1331.

Llobet, C. y Valls, C. (2003). El patrimonio como recurso en la enseñanza de las Ciencias Sociales en Educación Primaria. Universitat Autónoma de Barcelona. En: E. Ballesteros et al. (Coord.). El Patrimonio en la Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 467-473). Cuenca: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales.

Marín, S., García, S., Vicent, N., Gillate, I. y Gómez, C. (2017). Educación Patrimonial Inclusiva en OEPE: un estudio prospectivo. Revista de Educación (375), 110-135.

Marín, S. (2014). Educación patrimonial y diversidad: evaluación de programas y definición de un modelo basado en los proyectos de patrimonialización. http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/7416/1/TESIS601-141204.pdf.

Marín, S. (2014). Relaciones entre inclusión social, accesibilidad y patrimonio cultural. La educación como clave. En A. Domínguez, J.G. Sandoval y P. Lavado, En y con todos los sentidos: hacia la integración social en igualdad. Actas de II Congreso Internacional de Educación y Accesibilidad. Museos y Patrimonio. Universidad de Zaragoza. Máster en museos: educación y comunicación. Huesca, España.

Martín, M. J. y Cuenca, J. M. (2015). Educomunicación del patrimonio. Educatio Siglo XXI, 33 (1), 33-54.

Melgar, M., & Donolo, D. (2011). Salir del aula.Aprender de otros contextos. Patrimonio natural, museos e Internet. Revista Eureka Sobre Enseñanza Y Divulgación De Las Ciencias, 8 (3), 323-333.

Miedes, B., Sánchez, C., Moreno, A. (2014). Escenarios alternativos para las TICS y el conocimiento territorial en el marco de las transiciones socioecológicas: smart cities e inteligencia territorial. ¿Hacia una sociedad del “buen conocer”? En A.L. Hidalgo y M.O. Barroso (Presidencia), Perspectivas alternativas del desarrollo. II Congreso Internacional de Estudios del Desarrollo. Universidad de Huelva, España.

Orden, de 17 de marzo de 2015, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la Educación Primaria en Andalucía.

Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la Educación Primaria, la Educación Secundaria Obligatoria y el Bachillerato. Boletín Oficial del estado, de 29 de enero de 2015, (25), 1-18.

Pablos, L. Y Fontal, O. (2018). Educación patrimonial orientada a la inclusión social para personas con TEA: los museos capacitantes. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, (13), 33-52.

Peñalba, J. L. (2010). Jugar en sitios históricos: dos experiencias de educación en el tiempo libre e interpretación del patrimonio en Alcalá de Henares. Pulso: Revista de Educación, (33), 131-153.

Published

2019-07-31

How to Cite

Arroyo Mora, E., & Crespo Torres, B. (2019). Heritage education to social inclusion: analysis of a teaching experience. Investigaci´ón En La Escuela, (98), 62–75. https://doi.org/10.12795/IE.2019.i98.05

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2019-07-15
Accepted 2019-07-24
Published 2019-07-31
Views
  • Abstract 902
  • PDF (Español (España)) 562