Organización escolar e investigación educativa
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1987.i02.01Abstract
En este artículo se expone la importancia de la estructura organizativa a la hora de emprender una acción innovadora curricular.
La organización de la escuela no puede dejarse al margen, ya que no es un elemento Vicario del curriculum, sino una de sus dimensiones preponderantes, que habría de ser objeto de investigación en si misma.
Downloads
References
COLLIER, A.T. (1978): «Liderazgo empresarial y sociedad creativa», en Filosofía empresarial, Harvard. Deusto, nº 17.
ELLIOTT, J. (1978); «What is action research in schools?» en Journal of Curriculum Studies, 10, 4.
ELLIOTT, J. (1983). «Action research. Normas para la autoevaluación en los colegios», Cambridge Institute of Education. Multicopiado.
FERNANDEZ ENGUITA, M. (1986): «La economía, el Estado y la escuela», en Educación y Sociedad, nº 5.
FULLAN, M. (1982): The meaning of Educational change, Teachers College Press, Nueva York.
GIMENO SACRISTAN, J. (1981): Teoría dela enseñanza y desarrollo del curriculum, Ed. Anaya, Madrid.
HOLLY, P. (1986): «Investigación en la acción como una estrategia para la práctica de la innovación», Symposium sobre innovación educativa, Murcia.
LIEBERMAN (1982): Citada por HOLLY, P. en el artículo anteriormente reseñado.
LITTLE, J.W. (1982): «Norms of collegiality and experimentation», en Americana Educational Research Journal, 19, 3.
MOONEY, J. y REILEY, C.A. (1979). The principles of organization, Harper and Row Publishers.
MORRISH, I. (1978): Cambio e innovación en la enseñanza, Ed. Anaya, Madrid.
OWENS, R.G. (1983): La escuela como organización, Ed. Santillana, Madrid.
PURKEY, S. y SMITH, M: (1985): School reform: the district policy implantation effective schools literature», en The Elementary School Journal, 85, 3.
QUINTANILLA, M.A. (1978): «El estatuto epistemológico de las Ciencias de la Educación», en Epistemología y Educación, Ed. Sígueme, Salamanca.
SANCHO, J.M. (1986): Entre pasillos y clases, Departamento de Didáctica y Organización Escolar, Barcelona. Inédito. (Primer Premio de Investigación, 1987. CIDE, Madrid).
SCHON, D.A. (1971): Beyond the Stable state, Temple Smith, Londres.
SIMONS, H. (1983): El proceso de evaluación en las escuelas, University of London, Institute of Education. No publicado.
SPIRAK, M. (1973): «Archetypal place», en Architectural Forum, 140.
STEELE, FJ. (1973): «Physical settings and organizational development» Addison-Wesley, Reading, Mass.
STOURDZE, I. (1973): Organisation-Antiorganisation, Ed. Repères, Mame, Paris.
STENHOUSE, L. (1984): Investigación y desarrollo del curriculum, Ed. Morata, Madrid.
ZABALZA BERAZA, M.A. (1987): Diseño y desarrollo del curriculum, Ed. Narcea, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-06-13
Published 2021-05-09
- Abstract 488
- PDF (Español (España)) 306