Iniciación a la investigación en el aula
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1989.i08.08Abstract
En este artículo se describen unas sesiones de trabajo realizadas con el fin de conseguir que los profesores reflexionen sobre su propia práctica docente, iniciándoles en las técnicas concretas para conseguirlo. El modelo teórico en que hemos basado nuestras sesiones de trabajo es aquél que considera al profesor capaz de reflexionar sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje en que está inmerso, convirtiéndole en un investigador de lo que está ocurriendo en su aula y planteándose por tanto, su actgación como hipótesis de trabajo.
Downloads
References
ASTOLFI, J. P. (1986). Approche didactique de quelques aspects du concept d'écosystème. Aster Nº 3.
DRIVER, R.; ERICKSON, G. (1983). Theories in action: some theorical and empirical issues in the study of student’s conceptual frameworks in Science. Studies in Science Education. Vol 10, pp. 37-60.
DRIVER, R. (1986). Psicología cognoscitiva y esquemas conceptuales de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias, Vol. 4, nº 1, pp. 3-15.
ELLIOTT, J. (1986). Action-research: normas para la autoevaluación en los colegios. Investigación-acción en el aula. Generalitat valenciana.
GIMENO, A.; PEREZ, A. (1985). La enseñanza: su teoría y su práctica. Akal. Madrid.
GIORDAN, A. (1982). La enseñanza de las ciencias. Siglo XXI. Madrid.
HOST, V. (1988). Teorías del aprendizaje y didáctica de las ciencias. Curso de formación de formadores. Sevilla.
KELLY, G. A. (1955). The Psychology of personal constructs. Norton. New York.
POPE, M.; GILBERT, J. (1983). Personal experience and the construction of Knowledge in science. Science Education. 67.2, pp. 193-203.
PORLAN, R. (1987). El maestro como investigador en el aula. Investigar para conocer, conocer para enseñar. Investigación en la Escuela. Nº 1 pp, 63-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-05-27
Published 2021-05-09
- Abstract 100
- PDF (Español (España)) 67