Análisis epistemológico de algunos aspectos sustantivos y metodológicos de la educación
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1990.i12.02Abstract
Tras fijar el significado de la tarea de análisis epistemológico, se propone como axioma básico del presente trabajo la de influenciabilidad inevitable del conocimiento humano. Constatada la razonabilidad y sentido de dicho principio, se planten la conveniencia de evitar sostener ideas que entren en contradicción con él; en tal sentido, se deducen y desarrollan a partir de dicho principio general una serie de postulados que se aplican a algunas de las cuestiones relevantes del proceso o hecho educativo, obteniendo posicionamientos algo diferentes a los sostenidos más usualmente.
Downloads
References
BUNGE, M. (1980). Epistemología. Ariel. Barcelona.
FLECK, (1935). La génesis y el desarrollo de hecho científico. Alianza. Madrid. 1986,
HANSON, N. R. (1958). Patrones de descubrimiento. Alianza. Madrid. 1977.
KANTOR, J. R. (1924-1926). Principles of Psychology (vol. I). Knop. New York.
KANTOR, J. R. (1953). The Logic of Modern Science. Principia Press. Chicago.
KUHN, T. S. (1962). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica, México. 1971.
KUHN, T. S. (1977). La tensión esencial. Fondo de Cultura Económica. México. 1982.
MORENO, R. (1988). Sobre el estatus de la metodología como disciplina científica. Revista de psicología General y Aplicada. 42. 103-108.
MORENO, R. MARTINEZ, R., y TRIGO, E. (1990). The Methodological Problem of Scientific Researching Of Subjectivity: A Conceptual Approach. Lecture for The 1990 Principles Congress. Williams James Foundation. Amsterdam.
MORENO, R. MARTINEZ, R., TRIGO, E. (En prensa) Niveles funcionales en la comunicación educativa. En Varios. La Psicología hoy: algunos campos de aplicación. Centro Asociado de la UNED. Sevilla.
POLANYI, M. (1958). Personal Routledge and Kegan Paul. London.
QUINE, W.V.O. (1975). The Nature of Natural Knowledge. En Guttenplan, S.(ed.) Mind and Language. Oxford University Press. London.
RYLE, G. (1949) The Concept of Mind. Penguin Books, Harmondsworth. 1963.
RYLE, C. (1979) On Thinking. Basil Blackwell. Oxford.
WITTGENSTEIN, L. (1953). Investigaciones filosóficas. Crítica. Barcelona. 1988.
WITTGENSTEIN, L. (1969). Sobre la certeza. Gedisa. Barcelona. 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-04-05
Published 2021-05-09
- Abstract 410
- PDF (Español (España)) 60