Recursos en la enseñanza de la Geología. La Geología de campo
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1991.i13.07Abstract
El presente trabajo nace de la necesidad de revisar la utilización de los recursos en la enseñanza de la Geología, haciendo un hincapié especial en el aprendizaje de la Geología de campo. Todo ello a la luz de los nuevos planteamientos de la Didáctica de las Ciencias.
El enfoque es especialmente indicado para los niveles educativos no obligatorios (en el futuro próximo, hasta los 16 años en nuestro país) y pretende aportar algunas orientaciones que pueden utilizarse en la elaboración de los futuros diseños curriculares y en la formación del profesorado de estos niveles.
Downloads
References
ALVAREZ, R. y Otros. (1987). Itinerarios Geológicos de la provincia de Córdoba. Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba. Córdoba.
BRAÑAS, M.; PARDO, X. y PAZ, D. (1988). Experiencias didácticas sobre el trabajo de campo en Geología. Una perspectiva interdisciplinar. Comunicación. V Simposio Nacional de Enseñanza de la Geología, pp. 395-405. Universidad de Alcalá de Henares.
CERVERA, A. y PARDO, G. (1987). Las prácticas de campo en Geología de B. U.P. Aspectos didácticos de Ciencias Naturales (Geología) 3, pp. 113-138. I.C.E. Universidad de Zaragoza.
CUELLO, A. (1988). La Geología como área interdisciplinar. Comunicación. V Simposium Nacional de Enseñanza de la Geología, pp. 367-387. Universidad de Alcalá de Henares.
DEL CARMEN, L. M. (1988). Investigación del medio y aprendizaje. Graó, Barcelona.
GARCIA, J. E. y GARCIA, F. F. (1989). Aprender investigando. Díada, Sevilla.
MARCO, B. y Otros (1987). La enseñanza de las Ciencias Experimentales. Proyecto 12-16. Narcea, Madrid.
PASCUAL, J. A. (1988). El paisaje como concepto integrador del estudio del medio ambiente. Comunicación. Simposium Nacional de Enseñanza de la Geología, pp. 455-463. Universidad de Alcalá de Henares.
YUS R. y REBOLLO, M. (1988). Elementos de un modelo didáctico de enfoque constructivista para la enseñanza de la Geología en el ciclo 12-16. Comunicación. V Simposium Nacional de Enseñanza de la Geología. pp. 153-159. Universidad de Alcalá de Henares.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-04-04
Published 2021-05-09
- Abstract 170
- PDF (Español (España)) 101