Aproximación a las concepciones sobre la ciudad a partir del concepto de equipamiento urbano
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1991.i14.05Abstract
A partir de exploración de concepciones acerca de los equipamientos urbanos se aportan algunas conclusiones acerca de diversas concepciones relacionadas con la ciudad, con reflexiones acerca de las implicaciones didácticas.
Downloads
References
ARAGONES, J. I. (1983). Marcos de referencia en el estudio de los mapas cognitivos en ambientes urbanos. Estudios de Psicología, nº 14/15, pp. 36-46.
ASENSIO, M.; CARRETERO, M. y POZO, J. 1. (1989). La comprensión del tiempo histórico. En CARRETERO, M.; POZO, J. 1. y ASENSIO, M. (Comps.). La enseñanza de las Ciencias Visor, Madrid.
BOIRA, J. V. y REQUES, P. (1990). El otro espacio urbano. Materiales para el estudio de la ciudad entendida como espacio subjetivo. Terra, nº 4, pp. 9-18.
CAPEL, H. (1983). Capitalismo y morfología urbana en España. Libros de la Frontera, Barcelona.
CAPEL, H. y URTEAGA, L. (1986). La Geografía en un curriculum de Ciencias Sociales. Geocrítica, nº 61.
CARREIRAS, M. (1986). Mapas cognitivos: Revisión crítica. Estudios de Psicología, nº 26, pp. 61-91.
CLAXTON, G. (1987). Vivir y aprender. Psicología del desarrollo y del cambio en la vida cotidiana. Alianza, Madrid.
CORRALIZA, J. A. (1987). La experiencia del ambiente. Percepción y significado del medio construido. Tecnos, Madrid.
CUBERO, M. (1989). Cómo trabajar con las ideas de los alumnos. Díada, Sevilla.
DELVAL, J. (1981). La representación infantil del mundo social. Infancia y Aprendizaje, nº 13, pp. 35-67.
DELVAL, J. (1989). La representación infantil del mundo social. En TURIEL, E.; ENESCO, 1. y LINAZA, J. (Comps.). El mando social en mente infantil. Alianza, Madrid.
DRIVER, R.; GUESNE, E. y TIBERGHIEN, A. (1989). Ideas científicas en la infancia y la adolescencia. Morata-MEC, Madrid.
ESTEBAN, A. de (1979). Los estándares urbanísticos. Ciudad y Territorio, nº 2, pp. 79-92.
GARCIA, J. E. y GARCIA, F. F. (1989). Aprender investigando. Una propuesta metodológica basada en la investigación. Díada, Sevilla.
GIORDAN, A. y VECCHI, G. de (1988). Los orígenes del saber. De las concepciones personales a los conceptos científicos. Díada, Sevilla.
HANNOUN, H. (1977). El niño conquista el medio. Actividades exploradoras en la escuela primaria. Kapelusz, Buenos Aires.
HERNANDO, A. (1983). Hacia un mundo de ciudades. El proceso de urbanización. Cincel, Madrid.
MAESTRO, P. y SOUTO, X. M. (Coords.) (1988). ¿Qué Geografía e Historia enseñar?. Consellería de Cultura, Educació i Ciància de la Generalitat Valenciana, Valencia.
MARCHESI, A. (1983). Conceptos espaciales, mapas cognitivos y orientación en el espacio. Estadios de Psicología, nº 14/15, pp. 85- 92.
MARTIN, E. (1989). El desarrollo de los mapas cognitivos y la enseñanza de la Geografía. En CARRETERO, M.; POZO, J. I. y ASENSIO, M. (Comps.). La enseñanza de las Ciencias Sociales. Visor, Madrid.
MERCHAN, F. J. y GARCIA, F. F. (1990). Proyecto Guadalquivir para comprender la Historia. Libro del alumno y libro del profesor. Oromana, Sevilla.
MORENO, A. y otros (1988). Ideas previas de los alumnos: Ciencias Sociales. Preescolar, Ciclo Inicial y Ciclo Medio. En SASTRE, G. y MORENO, M. (Dirs.). Enciclopedia Práctica de Pedagogía. Vol. 1. Planeta, Barcelona.
POZO, J. 1. (1985). El niño y la MEC, Madrid. POZO, J. I.; ASENSIO, M. y CARRETERO, M. (1986). ¿Por qué prospera un país? Un análisis cognitivo de las explicaciones en Historia. Infancia y Aprendizaje, nº 34, pp. 23-41.
POZO, J. I. y CARRETERO, M. (1989). Las explicaciones causales de expertos y novatos en Historia. En CARRETERO, M.; POZO, J. I. y ASENSIO, M. (Comps.). La enseñanza de las Ciencias Sociales. Visor, Madrid.
POZO, J. I.; CARRETERO, M. y ASENSIO, M. (1988). Ideas previas de los alumnos: Ciencias Sociales, Ciclo Superior. En SASTRE, G. y MORENO, A. (Dirs.). Enciclopedia Práctica de Pedagogía. Vol. l. Planeta, Barcelona.
RODRIGO, M. J. (1985). Las teorías implícitas en el conocimiento social. Infancia y Aprendizaje, nº 31/32, pp. 145-156.
TURIEL, E.; ENESCO, I. y LINAZA, J. (Comps.) (1989). El mundo social en la mente infantil. Alianza, Madrid.
ZARATE, A. (1984). El mosaico urbano. Organización interna y vida en las ciudades. Cincel, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-04-01
Published 2021-05-09
- Abstract 299
- PDF (Español (España)) 211