El conflicto de la tutoría. Modelo educativo y profesionalidad en la enseñanza secundaria
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1991.i15.04Abstract
Se analiza el conflicto que supone la integración de la tutoría, como función educativa, en los centros de Enseñanza Media, en los cuales tanto la organización escolar como la concepción de la profesionalidad de los profesores se basan en la especialización en las diferentes disciplinas escolares. Se critican las soluciones administrativas que pretenden introducir una mayor división del trabajo en el desarrollo del curriculum y se ofrece una alternativa, que es analizada a través de una experiencia.
Downloads
References
ADELMAN, C. (ed) (1989). The Politics and ethics of Evaluation. Croom Helm. London & Canberra.
ASHENDEND; BLACKBURN, J.; HANNAN B. y WHITE, D. (1989). Manifiesto para un currículum democrático, en AA. VV.: Un currículum para una Escuela Popular, M.R.P. Escola d' Estiu del País Valenciá. Valencia.
APPLE, M. W. (1989). Maestros y textos. Una economía política de las relaciones de clase y de sexo en educación. Paidós/MEC.
BALL, S. J. (1989). La micropolítica de la escuela. Paidós-MEC, Barcelona.
BATES, R. (1989). Burocracia, Educación y Democracia: Hacia una política de participación, en BATES, R. et alii: Práctica crítica de la administración educativa. Universitat de Valencia.
CODD, J. Filosofía en acción, en BATES, R. et alii, Op. Cit.
FERNANDEZ, M. (1987). Reforma educativa, desigualdad social e inercia institucional. Laia, Barcelona, 1987.
GALTON, M. y MOON, B. (1986). Cambiar la escuela, cambiar el currículum, Martínez Roca, Barcelona.
GOMEZ, L.; GOSALVEZ, L. y MARTINEZ, A. (1990). Tutoría-Avaluació. Elements per a la coordinació del professorat. Ciclostilado, Valencia.
GIMENO SACRISTAN J. (1988). El currículum; Una reflexión sobre la práctica. Morata, Madrid.
MARTINEZ BONAFE J. (1989). Renovación pedagógica y emancipación profesional. Universitat de València. Valencia.
M.E.C. (1987). Proyecto para la reforma de la enseñanza. Propuesta para debate. M.E.C., Madrid.
SANTOS GUERRA, M. A. (1989). Cadenas y sueños: El contexto organizativo de la Escuela. Universidad de Málaga, Málaga.
SMYTH, W. J. La Administración Educativa: Crítica al enfoque tradicional, en BATES et alii:, Op. cit.
STENHOUSF, L. Investigación y desarrollo del currículum. Morata, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-29
Published 2021-05-09
- Abstract 132
- PDF (Español (España)) 78