Un acercamiento al papel de los contenidos procedimentales en la enseñanza de las ciencias
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1992.i17.02Abstract
En el actual contexto de reforma educativa, los "Procedimientos" aparecen con carácter relevante en el nuevo curriculum. En este trabajo se analizan distintas visiones que sobre los "Procedimientos" podemos encontrar en la bibliografía y centramos su análisis pedagógico con respecto al perfil de salida del curriculum, el conocimiento académico que la escuela transmite y el concepto de ciencia y su método.
Downloads
References
AGUIRRE DE CARCER, I. (1985). Los adolescentes y el aprendizaje de las ciencias. M.E.C., Madrid.
AMOROS, C. y LLORENS, M (1986). "Los procedimientos". Cuadernos de Pedagogía, 139.
CUADRADO CAPARROS, D.; GARCIA NADAL, R.J.; MARTINEZ VALCARCEL, N.; RODRIGUEZ CANO, SANZ RODRIGUEZ, M.D. y TORRES SAEZ, A. (1990). Los procedimientos en los D.C.B. de Primaria. Un estudio realizado por el Departamento de Primaria. Centro de Profesores de Murcia, Murcia.
D'HAINAUT, L. (1985). Objetivos didácticos y programación. Oikos-Tau, Barcelona.
GREENO, J.G. (1973). "The Structure of Memory and the Process of Solving Problems. En R.L. Solso (ed.): Contemporary Issues in Cognitive Psychology: the Loyola Symposium, Winston & Sons, Washington, D.C.
HARLEN, W. (1989). Enseñanza y aprendizaje de las ciencias. M.E.C. Morata, Madrid.
LAWSON, A. (1982). "The reality of General Cognitive Operations", Science Education 66(2): 229-241.
M.E.C. (1989). Diseño Curricular Base (Educación Secundaria Obligatoria I), Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid.
PÉREZ GOMEZ, A. (1983). "Conocimiento académico y aprendizaje significativo. Bases teóricas para el diseño de instrucción", En Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, A. (Eds.). La enseñanza: Su teoría y su Práctica. Akal Ed., Madrid.
VALLS, E. (1989). "Los procedimientos. Su concreción en el área de historia", Cuadernos de Pedagogía, 168.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-26
Published 2021-05-09
- Abstract 84
- PDF (Español (España)) 28