El cambio de modelo didáctico, un proceso complejo
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1992.i18.03Abstract
Basándose en el relato histórico de un caso de asesoramiento a un profesor, para el cambio de su modelo didáctico, se concluye que su epistemología personal tiene un gran peso en este proceso. También se avanzan algunas indicaciones para casos similares.
Downloads
References
AEBLI, H. (1973; 1ª ed. 1958). Una didáctica fundada en la psicología de Jean Piaget. Kapelusz, Buenos Aires
BALLENILLA, F., CABALLER, M.J., CLIMENT 1 GINER, D. (1988). Los cursos de actualización científica como recurso para la actualización didáctica. Actas de las VI Jornadas de Estudio sobre la Investigación en la Escuela, Universidad de Sevilla, Sevilla, pp. 137 y ss.
CAÑAL, P. (1988). Un marco curricular en el modelo sistémico investigativo. Constructivismo y enseñanza de las ciencias. Díada, Sevilla.
CAÑAL, P. (1988). La entrevista. Investigación en la Escuela, 4, 81-82.
CARR, W. y KEMMIS, S. (1988; 1ª.ed. 1986). Teoría de la Enseñanza. La investigación acción en la formación del profesorado. Martínez Roca, Barcelona.
ELLIOTT, J., BARRET, G. y HULL, Ch. (Comps.) (1986; 1ª.ed. 1986). Investigación/acción en el aula. Generalitat Valenciana. Valencia.
GARCIA, J.E. (1988). Fundamentos para la construcción de un modelo sistémico del aula. Constructivismo y enseñanza de las ciencias. Díada, Sevilla.
LEWIN, K. (1946; 1ª ed. 1946). Action-research as minority problems. Journal of Social Isues , 2.
ORTEGA, R. (1987). La triangulación. Investigación en la Escuela, 3: 83-84.
POPE, M.L. y GILBERT, J. (1988, 1ª.ed, 1983). La experiencia personal y la construcción del conocimiento en ciencias. Constructivismo y enseñanza de las ciencias. Díada, Sevilla.
PORLAN, R. (1987). El diario del profesor. Investigación en la Escuela, 2: 77-78.
PORLAN, R. (1988) El pensamiento científico y pedagógico de maestros en formación. Constructivismo y enseñanza de las ciencias. Díada, Sevilla.
PORLAN, R. (1989 1ª ed. 1989) Las concepciones epistemológicas de los profesores. Teoría del conocimiento, teoría de la enseñanza y desarrollo profesional Tesis doctoral inédita. Universidad de Sevilla. Sevilla.
STENHOUSE, L, (1987. 1ª ed. 1985) La investigación como base de la enseñanza. Morata, Madrid.
TORRES, J. (1986 1ª.ed. 1986) El diario escolar. Cuadernos de Pedagogía, 142, pp. 52-55.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-25
Published 2021-05-09
- Abstract 120
- PDF (Español (España)) 46