"El lugar de las actividades en el diseño y desarrollo de la enseñanza: ¿cómo definirlas y clasificarlas?"
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1993.i19.01Abstract
En torno al problema de cómo definir y caracterizar las actividades escolares desde una perspectiva específicamente didáctica, se propone una interpretación de las mismas como conjuntos diferenciados de interacciones comunicativas que se producen en el sistema-aula, esbozándose un esquema clasificatorio basado en esa perspectiva.
Downloads
References
BARKER, M. y M. CARR (1989) Teaching and learning about photosynthesis. Part 2: A generative learning strategy. lnternational Journal of Science Education, 11(2): 141-152.
CAÑAL, P. (1988) Un marco curricular en el modelo sistémico investigativo. En: Porlán, García y Cañal, Constructivismo y enseñanza de las ciencias, Sevilla, Díada.
CAÑAL, P. (1990) La enseñanza en el campo conceptual de la nutrición de las plantas verdes. Un estudio didáctico en la enseñanza básica. Tesis doctoral inédita. Universidad de Sevilla.
CAÑAL, P. (1992) ¿Cómo mejorar la enseñanza sobre la nutrición delas plantas verdes? Sevilla, Instituto Andaluz de Formación y Perfeccionamiento del Profesorado (Junta de Andalucía).
C.L.I.S.P. (1987) A constructivist View of learning and teaching science. Universidad de Leeds. U.K.
DEL CARMEN, L. (1990) El proyecto curricular de Centro. En: El curriculum en el centro educativo. Barcelona, ICE/Horsori.
DRIVER, R. y V. OLDHAM (1986) A constructivist approach to curriculum development in science. Studies in Science Education, 13: 105-122.
GIL, D. (1987) Los programas-guía de actividades: una concreción del modelo constructivista de aprendiza je de las ciencias. lnvestigación en la Escuela, 3: 3-12.
GRUPO INVESTIGACION EN LA ESCUELA (1991) Programa de investigación IRES. II El marco cunicular. Sevilla, Díada.
GIMENO, J. (1981) Teoría de la enseñanza y desarrollo del currículo. Salamanca, Anaya.
GIMENO, J. (1988) El curriculum: una reflexión sobre la práctica. Madrid, Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-22
Published 2021-05-09
- Abstract 162
- PDF (Español (España)) 125