La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1993.i20.02Abstract
Este trabajo (ponencia presentada en las VIII Jornadas de Estudio sobre la Investigación en la Escuela, 1991) es una reflexión sobre el papel de la evaluación en la comprensión y en la mejora de los programas educativos. Se propone una evaluación democrática y centrada en los procesos, al servicio de los usuarios y no del poder, basada en el diálogo y en la negociación entre los evaluadores y los evaluados.
Downloads
References
ANGULO RASCO, F. (1988): Evaluación de programas sociales. Revista de Educación, nº 286.
ANGULO RASCO, F. CONTRERAS DOMINGOJ. y SANTOS GUERRA, M.A. (1991): Evaluación educativa y participación democrática. En Cuadernos de Pedagogía. Nº 195.
CASANOVA, M.A. (1992): La evaluación: garantía de calidad en el centro educativo. Edelvives, Madrid.
EISNER, E. W. (1985): The art of educational evaluation. The Falmer Press. London
HOLT, M. (1981): Evaluating the Evaluators, Holder and Stoughton, London.
HOUSE, E. (1980): Evaluating with validity. La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora SAGE. Beverly Hills. California.
KEMMIS, S. (1986): Seven Principles for Programme Evaluation in Curriculum Development and Innovation. En HOUSE, E. R.: New Directions in Educational Evaluation. The Falmer Press. London.
MARTIN RODRIGUEZ, E. (1988): Profesión docente y autoevaluación institucional. En Revista de Educación. Nº 285.
SAEZ BREZNES, M.J. y CARRETERO, A. (1990): Por una visión caleidoscópica de la realidad: Una aproximación al estudio de caso. En SAEZ BREZNES, M.J.: Evaluación de programas, proyectos e instituciones en educación. ICE. Universidad de Alcalá.
SANTOS GUERRA, M.A. (1988): Patología general del sistema educativo. En Infancia y Aprendizaje, nº 41.
SANTOS GUERRA, M.A. (1990): Hacer visible lo cotidiano. Teoría y práctica de la evaluación cualitativa de Centros Escolares. Ed. Akal. Madrid.
SIMONS, H. (1988): Getting to know Schools in a democracy. Falmer Press. London.
STENHOUSE, L. (1984): Investigación y desarrollo del curriculum. Ed. Morata. Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-20
Published 2021-05-09
- Abstract 6654
- PDF (Español (España)) 2038